۰ نفر

فواید دانه رازیانه / آیا در کاهش وزن موثر است؟

۲ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 491900
فواید دانه رازیانه / آیا در کاهش وزن موثر است؟

هند یکی از بزرگترین صادرکنندگان دانه‌های رازیانه به جهان است و به همین دلیل هندی‌ها به شکلی گسترده و بی‌پروا این ماده مفید را در غذاهای خود به کار می‌برند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، خواص درمانی رازیانه باعث شده که مردم فرهنگ‌های مختلف، آن را به شکل‌های گوناگونی استفاده کنند.  

برای مثال، خانواده‌های هندی غالبا رازیانه را بعد از وعده غذایی خود مصرف کنند تا تجربۀ سالم‌تر و سریع‌تری از هضم غذا داشته باشند.

رازیانه معمولا برای تاثیرش در افزایش طول عمر شناخته‌شده است و طیف گسترده مواد مغذی موجود در آن به بهبود عملکرد بدن یاری می‌رساند. علاوه بر این، دانه رازیانه شامل مواد آلی گوناگونی است که برای تنظیم فشار خون و حفظ آب بدن بسیار حیاتی هستند.

دانه رازیانه چیست؟

دانه رازیانه دارای یک بافت ترد در بیرون و یک طعم نسبتا شیرین در درون است و عمدتا به عنوان خوش‌طعم کنندۀ دهان استفاده می‌شود. دانه رازیانه بسیار شبیه به دانه انیس است و از گیاه رازیانه استخراج می‌شود. این دانه‌ منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین C به شمار می‌آید و حاوی مواد مغذی مانند ویتامین K ، منگنز، مس، زینک و فسفر است.  

یک وعده دانه رازیانه می‌تواند 1 درصد از میزان ویتامین C مورد نیاز روزانۀ بدن را تامین کند؛ ویتامین C یک آنتی اکسیدان پویا عمل می‌کند و از پوست در برابر آسیب‌هایی چون نور خورشید، دود یا آلودگی محافظت می‌کند.

مواد مغذی موجود در دانه رازیانه:

رازیانه معمولا در هر وعده به اندازه یک قاشق غذاخوری مصرف می‌شود. ارزش غذایی این میزان رازیانه به شرح زیر است:

•    کالری: 19.8

•    فیبر: 2.3 گرم

•    کربوهیدرات: 3 گرم

•    پروتئین: 0.9 گرم

•    چربی: 0.6 گرم

•    کلسترول: 0 گرم

بیایید با جزئیات بیشتر به فواید دانه رازیانه بپردازیم و ببینیم گنجاندن این ماده مغذی در برنامه غذایی روزانه چگونه می‌تواند به سالم ماندن ما کمک کند.

فواید دانه رازیانه

مصرف رازیانه باعث تنظیم فشار خون می شود

بر اساس مطالعه‌ای که مجله علوم غذایی منتشر کرده است، جویدن دانه رازیانه به افزایش سطح نیتریت موجود در بزاق دهان کمک می‌کند. نیتریت یک عنصر طبیعی است که شاخصی برای ارزیابی سطح فشار خون محسوب می‌شود. علاوه بر این، دانه رازیانه سرشار از پتاسیم نیز هست که به کنترل فشار خون و ضربان قلب کمک می‌کند.

رفع مشکلات پوستی با مصرف رازیانه

مصرف منظم دانه رازیانه، برخی از مواد آلی مانند سلنیم، کلسیم و زینک را تامین می‌کند. این مواد آلی نقشی اساسی در حفظ تعادل هورمون‌ها و همچنین حفظ تعادل اکسیژن موجود در خون دارند. این مواد آلی همچنین خنک کننده و نرم کننده پوست هستند. دانه‌ رازیانه دارای خواص آیورودایی نیز هست که به درمان سایر ناهنجاری‌های پوستی از جمله جوش و خشکی کمک می‌کند. با توجه به خواص ذکر شد، استفاده از پماد رازیانه می‌تواند باعث حفظ رطوبت، تمیزی و سلامت پوست شما شود.  

مصرف رازیانه باعث تقویت بینایی می‌شود

گنجاندن یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه به برنامه غذایی روزانه، می‌تواند موجب تقویت بینایی شما شود. رازیانه حاوی میزان بالایی ویتامین A است که نقشی اساسی در سلامت چشم و قدرت بینایی دارد. در دوران باستان، دانه رازیانه برای درمان افرادی که درگیر کوری تدریجی (گلوکوم) بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دفع مایعات زاید از بدن و کاهش اشتها

نوشیدن منظم چای رازیانه به دفع مایعات زاید از بدن کمک می‌کند. درواقع این چای مثل یک ادرار آور عمل می‌کند. علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد و سموم را از کلیه پاک می‌کند. این چای همچنین معرق است و به فرآیند تعریق بدن کمک می‌کند.

یکی دیگر از مزایای چای رازیانه، کاهش اشتها است. نوشیدن یک فنجان چای رازیانه، روغن‌های اساسی را در بدن آزاد می‌کند و منجر به کاهش اشتها می‌شود. به همین دلیل بسیاری از متخصصان تعذیه، مصرف چای رازیانه را پیش از غذا و برای کاهش جذب کالری و کاهش وزن توصیه می‌کنند.

فواید دانه رازیانه

درمان نفخ، روده تحریک پذیر، سوء هاضمه و یبوست با مصرف رازیانه

دانه رازیانه می‌تواند مانند یک ماده حیاتی در درمان یبوست، نفخ و سوء هاضمه به کار گرفته شود زیرا حاوی روغن‌های مهمی مانند آنتول، شنبلیله و استراگل است. این روغن‌ها دارای خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسم هستند و کمک چشمگیری به تجزیه غذا در بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌کنند.

مصرف رازیانه می‌تواند برای کسانی که از بیماری روده تحریک پذیر رنج می‌برند بسیار مفید باشد. روغن موجود در رازیانه می‌تواند با تولید شیره معده و آنزیم‌ها، موجب تسهیل و تسریع در عملکرد دستگاه گوارش شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

دانه‌ رازیانه خاصیت مهار کردن رادیکال‌های آزاد را در خود دارند و به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها، می‌تواند در خنثی سازی رادیکال‌های آزادی که منجر به سرطان می‌شوند، به خوبی عمل کند. بنابراین به مهار استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند و از بدن در برابر انواع سرطان‌های سینه، شکم و پوست محافظت می‌کند.  

تاثیر دانه رازیانه در کاهش وزن

دانه رازیانه معمولا یکی از عناصر ضروری در رژیم‌های لاغری محسوب می‌شود. مصرف منظم آن همراه با فعالیت بدنی مستمر و سبک زندگی سالم، روند کاهش وزن را تسریع می‌کند. اما کاهش وزن فقط یکی از مزایای مصرف روزانۀ دانه رازیانه است و این دانه‌های کوچک سرشار از مواد مغذی‌ای هستند که بدن انسان را سالم نگه می‌دارند.

اما اینجا به چند روشی که مصرف رازیانه به کاهش وزن کمک می‌کند، می‌پردازیم:

دانه‌ رازیانه منبع غنی فیبر است و بنابراین مصرف آن، سرعت فرآیند گوارش را پایین می‌آورد و به این زودی‌ها گرسنه‌تان نمی‌شود. علاوه بر این، بدلیل آنتی اکسیدان‌ موجود در رازیانه، بدن در جذب ویتامین‌ها و مواد آلی عملکرد بهتری خواهد داشت. یکی دیگر از تاثیرات آنتی اکسیدان این است که به تجزیه چربی‌ها و کربوهیدرات کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بیش از حد وزن اضافه کنید.

رازیانه خاصیت ادرار آوری نیز در خود دارد و به دفع سموم و مایعات مضر از بدن کمک می‌کند. یکی از خوش طعم‌ترین جایگزین‌ها برای چای رازیانه، شربت واریالی است؛ شربت رایجی در هند که معمولا در تابستان مصرف می‌شود تا بدن را خنک و هیدراته نگه دارد.

شربت واریالی نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند بلکه بر سموم‌زدایی از بدن و خلاص شدن از شر اسیدیته و استرس هم اثر می‌گذارد. این می‌تواند به دلیل وجود فهرستی تمام‌نشدنی از آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه رازیانه باشد از جمله زاگزانتین ، لوتئین ، بتاکاروتن ، کلر ، منگنز ، روی ، سلنیوم ، فسفر باشد. دانه رازیانه همچنین به بهبود متابولیسم بدن نیز کمک می‌کند.

ترجمه: تیم اقتصادآنلاین