کد خبر 480351

پزشک مرکز توسعه سلامت کیش؛

استفاده خودسرانه از ویتامین D موجب عوارض در بدن می‌شود

پزشک مرکز توسعه سلامت کیش گفت: تداخل دارویی ویتامین دی بر کارکرد این مکمل در بدن و افزایش خطر بروز عوارض جانبی خطرناک و آلرژیک اثر می‌گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، هانیه سفیدفر با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود افراد از مصرف خودسرانه مکمل با دوز بالا خودداری کنند، گفت: در صورت مصرف نادرست و بیش از حد مجاز ویتامین D به صورت سهوی یا عمدی بروز عوارضی مانند ایجاد سختی عروق، هیپر کالسمی، یبوست، ضعف و خستگی، خواب آلودگی، سردرد، کاهش اشتها، پرنوشی و خشکی دهان بروز می‌کند.

وی گفت: احساس طعم آهن در دهان، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، تکرر ادرار و کاهش وزن و استفراغ نیز از دیگر عوارض مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین D است.

سفیدفر گفت: بیماران کبدی و کلیوی مکمل ویتامین D را زیر نظر پزشک معالج مصرف کنند.

وی افزود: بهترین منبع برای جبران ویتامین دی پیروی از رژیم غذایی سالم است. تامین ویتامین دی از طریق مواد غذایی معمولا هیچ گونه عوارض جانبی ویتامین دی را به همراه ندارد. منابع غذایی از جمله روغن جگر ماهی، ماهی سالمون، میگو، زرده تخم مرغ، قارچ، غلات، شیر سویا، شیر گاو و آب پرتقال طبیعی سرشار از ویتامین دی طبیعی هستند.

بیشتر بخوانید
ارسال نظر