۰ نفر

مقابله با تحلیل سلول‌های عصبی مغز؛

چرا به آلزایمر مبتلا می‌شویم؟

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۰:۵۵
کد خبر: 462623
چرا به  آلزایمر مبتلا می‌شویم؟

محمد علی اکبریان در خصوص علل به وجود آمدن بیماری آلزایمر گفت: آلزایمر یا همان فراموشی و نسیان اغلب در سنین بالا و به دلیل از بین رفتن و تحلیل سلول‌های عصبی مغز رخ می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، وی ضمن اشاره به اینکه کار سلول‌های عصبی در دوران جوانی برقراری ارتباط و شبکه‌ای کردن فعالیت‌های مغز است، ادامه داد: اگر این سلول‌ها دچار اختلال شوند و یا تعدادشان کاهش یابد بیماری آلزایمر یا فراموشی عارض می‌شود.این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: این بیماری ممکن است، بر اثر سکته‌های متعدد مغزی، کمبود برخی مواد مورد نیاز بدن، ابتلا به برخی بیماری‌های اختلال غدد داخلی و در مواردی به دلیل ژنتیک افراد اتفاق بیفتد.

اکبریان نیا اظهار کرد: هر چه قدر سلول‌های عصبی پیرتر شوند و سن انسان افزایش یابد، شانس بروز آلزایمر بیشتر می‌شود، به طوری که موارد ابتلا به آلزایمر در افراد حدود ۶۰ تا ۶۵ سال ۲ تا ۳ درصد است و این در حالی است که ۳۰ درصد از اشخاص بالای ۸۵ سال دچار اختلال در عملکرد مغز و بیماری آلزایمر می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه دلیل اصلی بروز آلزایمر عدم رسیدگی به سلول‌های عصبی مغز است و سلول‌های مغزی هم مانند بدن احتیاج به ورزش دارند، افزود: ورزش سلول‌های مغزی انجام کار‌های فکری، مطالعه و به طور کلی فعالیت مغز است و اگر این اقدامات کاهش پیدا کند، منجر به بروز زود‌تر این بیماری در افراد می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه تغذیه افراد نقش موثری در بروز این بیماری دارد، در توضیح داد: ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، غلظت خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و برخی از بیماری‌های متابولیک ممکن است، سبب تشدید آلزایمر شوند.

اکبریان نیا عنوان کرد: نوع خاصی از آلزایمر زمینه ارثی دارد و حدود ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که دچار این بیماری می‌شوند، زمینه ارثی دارند و یک ژن مشخصی را پیدا کرده اند که می‌تواند زمینه بروز فراموشی را فراهم کند و معمولا علائم آلزایمر در این اشخاص زود‌تر آغاز می‌شود و از حدود ۵۰ تا ۶۰ نشانه‌های این بیماری در آن‌ها ظهور پیدا می‌کند.

آلزایمر چه علائمی دارد؟

وی متذکر شد: هنگامی که عملکرد مغزی مختل می‌شود، فرد دچار اختلال حواس می‌شود و ممکن است اسامی را فراموش کند و مکان‌هایی از جمله خانه اش را گم کند، همچین افراد مبتلا به آلزایمر اختلال شناختی دارند و شناخت خود را نسبت به برخی اشیاو کارکرد آن‌ها و همچنین اشخاص از دست می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیا اینکه آلزایمر با این علائم شروع می‌شود و فرد به تدریج کنترل رفتار، گفتار و ... از دست می‌دهد، ادامه داد: این بیماری به سادگی قابل تشخیص است و تنها با یک ارزیابی پزشکی می‌توان حدس زد که فرد دچار آلزایمر شده است.

اکبریان نیا با اشاره کرد: هنگامی حدس ژنتیکی بودن آلزایمر را می‌زنیم و سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده فرد وجود داشته است، مطالعه ژنتیک هم برای بیمار انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: انجام ام آر آی، سی تی اسکن، گرفتن نوار مغزی و انجام آزمایش خون کمک بسیاری در جهت تشخیص و شناسایی عوامل به وجود آورنده و تشدیدکننده بیماری می‌کند.

چگونه با آلزایمر مقابله کنیم؟

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه می‌توان با مصرف بعضی از دارو‌ها و رعایت رژیم غذایی مناسب تا اندازه‌ای روند بیماری را کند کرد و به عقب انداخت، یادآورشد: در صورتی مغز دچار آسیب بسیار شود و اختلال پیدا کند به ندرت می‌توان آن را به حالت اول برگرداند و تنها می‌شود با انجام اقداماتی تشدید این بیماری عقب انداخت.

اکبریان نیا تاکید کرد: استفاده از برخی رژیم‌های غذایی، مصرف میوه جات و سبزیجات به ویژه سبزیجات رنگی، استفاده از زنجبیل و دارو درمانی و همچنین مراقبت‌های ویژه و انجام دستورات پزشک معالج نقش بسزایی در جلوگیری از تشدید بیماری دارند.