۰ نفر

تغذیه در ماه رمضان و پیشگیری از بیماری

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۵۶
کد خبر: 437272
تغذیه در ماه رمضان و پیشگیری از بیماری

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر ضرورت رعایت برخی نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گزارش روز چهارشنبه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این گزارش آمده است: بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا که از اوایل سال میلادی ۲۰۲۰ در کشور چین شایع شد، به سرعت به سایر کشورهای جهان منتقل و در ایران نیز از بهمن سال ۱۳۹۸ موارد ابتلا به این بیماری گزارش شد.

این گزارش می‌افزاید: مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت دقیق اصول بهداشت فردی به ویژه شستن کامل دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله مناسب (۲ - ۱ متر) از دیگران، ماندن در منزل و استفاده از ماسک در محل‌های شلوغ و پر جمعیت در صورتی که اجبار به خارج شدن از منزل وجود دارد و پیروی از تغذیه صحیح به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ است. براساس مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در کشور ما در حال حاضر بیماری کووید ۱۹ در همه استان‌های کشور گزارش شده است.

گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: اما در این روزها که مصادف شده با ایام مبارک رمضان و روزه داری، لازم است برخی نکات مهم تغذیه‌ای برای حفظ و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از بیماری رعایت شود. روزه داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان فریضه واجب برای تمام مسلمانان است. براساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه داری و افزایش ابتلا به بیماری کووید -۱۹ دیده نشده است.

فرهنگستان علوم پزشکی با نظر مراجع عظام تقلید و مسئولان، در فروردین ماه سال جاری مواردی به شرح زیر را براساس نظر اجماعی پزشکان متخصص و موسـسه موضوع شناسـی فقهی برای انجام فریضه واجب برای مسلمانان در شرایط بحران فعلی ویروس کرونا توصیه کرده است:

پزشکان متفق القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب در روزه داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان‌بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود لذا تمامی افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد بهداشتی - تغذیه‌ای می‌توانند روزه بگیرند. بیمارانی که پیوند اعضا شده‌اند نباید روزه بگیرند. روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است.

همچنین در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند و قبلا روزه داری برای آنها منعی نداشته است، روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال‌های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص می‌توانند اقدام به روزه داری کنند.

در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته‌اند، توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته پس از بیماری اقدام به روزه داری نکنند.

افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی - عروقی، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به وضعیت شدید بیماری کووید ۱۹ هستند بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، افرادی که مطمئن نیستند روزه برای آنها ضرر دارد یا خیر بنابر احتیاط از انجام این فریضه الهی پرهیز و آن را پس از اطمینان از اتمام همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ قضا کنند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آنها حاصل شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه این گزارش آورده است: شام به عنوان یکی از وعده‌های غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است افراد روزه دار حدود یک ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده و سبک اقدام به خوردن شام کنند. در وعده شام می‌توان از گروه گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، به شکل پلو و خورش، کوکوها و کتلت کم روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد، ماست یا دوغ استفاده کرد.

غذایی که در وعده شام خورده می‌شود باید کم چرب و کم نمک باشد.

پس از شام و تا قبل از خواب، مصرف میوه و مایعات برای جبران کم آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می‌شود. مصرف سبزی، سالاد هنگام افطار و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A است، برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود. سبزی‌ها و میوه‌ها نیز دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می‌کنند.

همچنین توصیه شده است در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه‌های صنعتی و انواع شربت‌ها، از آب آشامیدنی سالم، دوغ، عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی بسیار کم شیرین استفاده شود.