۰ نفر

علت شیوع اختلال بویایی این روز‌ها چیست؟

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲۳:۴۸
کد خبر: 423948
علت شیوع اختلال بویایی این روز‌ها چیست؟

یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه برخی افراد در روز‌های اخیر دچار اختلال در حس بویایی خود شده‌اند، علل این اختلال را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کامران خداکرمی درباره اختلال بویایی شایع شده در روزهای اخیر اظهار کرد: طی چندروز اخیر، گزارش‌های متعددی مبنی بر وجود اختلال بویایی به همراه بدن‌درد و سرماخوردگی در برخی افراد به دست انجمن گوش و حلق و بینی رسیده است؛ اختلال بویایی هر سال به دلیل استفاده از مواد شوینده و وایتکس‌ها و محرک‌های بویایی، در این زمان از سال، گزارش می‌شد اما این اختلال بویایی امسال بیش از پیش تشدید شده است.

وی افزود: اختلال بویایی معمولاً در آنفلوآنزاهای شدید رخ می‌دهد اما چون در حال حاضر در دوره پیک بیماری آنفلوآنزا نیستیم، احتمال دارد این اختلال به علت بیماری کرونا باشد همچنین وجود الکل متیلیک در الکل‌های تقلبی بازار نیز می‌تواند عامل این اختلال بویایی باشد که البته همه این‌ها فرضیه است.

خداکرمی درباره اقدامات لازم برای افراد دچار اختلال بویایی تصریح کرد: کسانی که نابویایی دارند بدون هیچ ترس و استرسی، فقط به قرنطینه خانگی و خانوادگی اکتفا کنند زیرا ممکن است این افراد ناقل کرونا باشند؛ این افراد فقط باید سعی کنند با دیگران تماس و روبوسی نداشته باشند؛ با استفاده از ماسک، از انتقال ترشحات دهانی خود پیشگیری کنند و از ترددهای غیرضرور خودداری کنند.

وی درباره درمان این اختلال خاطرنشان کرد: درمان نابویایی، درمان علامتی است؛ گاهی این نابویایی خودبه‌خود درمان می‌شود اما در افرادی که دچار این اختلال شده‌اند مصرف زینک و ویتامین A می‌تواند در بازگشت بویایی موثر باشد؛ البته این یک نکته تجربی و نه آکادمیک است.

این متخصص گوش و حلق و بینی در پاسخ به این سؤال که در چه صورتی افراد مبتلا به اختلال بویایی باید به مراکز درمانی مراجعه کنند، تصریح کرد: در صورتی این افراد باید به مراکز مراجعه کنند که علائمی مانند تب، بدن‌درد، تک‌سرفه‌های خشک متعدد، سردرد و بی‌حالی داشته باشند؛ اگر حداقل دو مورد از این علامت‌ها به‌خصوص تب و سرفه خشک به همراه تنگی نفس را داشته باشند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند تا از لحاظ ابتلا به کرونا بررسی شوند.

وی یادآور شد: در صورت عدم ابتلا به تنگی نفس، ضرورت خاصی برای مراجعه افراد به مراکز درمانی وجود ندارد و فقط فرد باید درمان‌های خانگی مانند مصرف مایعات و کنترل تب را انجام دهد و خود را قرنطینه کند.