۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آنتی‌ بیوتیک‌ های طبیعی را بشناسید

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۳۵
کد خبر: 414466
آنتی‌ بیوتیک‌ های طبیعی را بشناسید

بسیاری از مواد و گیاهان طبیعی همچون سیر، عسل، زنجبیل و ... وجود دارند که از زمان‌های قدیم به عنوان آنتی‌بیوتیک برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و عوارض داروهای شیمیایی همچون پنی‌سیلین را به همراه ندارند.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهایی هستند که برای از بین بردن باکتری‌های درون بدن یا متوقف کردن روند تولیدمثل آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر، رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک مورد استفاده، پنی‌ سیلین است که در سال 1928 توسط الکساندر فلمینگ کشف شد.

اگرچه آنتی‌ بیوتیک‌ ها بسیار قوی هستند و جان بسیاری را نجات می‌دهند، اما  باید گفت که در برابر عفونت‌های ویروسی عمل نمی‌کنند. همچنین، استفاده بیش از حد آنها، سبب مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها شده که امروزه بسیار رایج شده است.

همچنین، برخی از افراد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها متنفر هستند و برخی نیز به اینگونه داروها حساسیت دارند یا دچار سوء هاضمه می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید مفهوم مقابله با عفونت‌های باکتریایی از طریق داروهای آنتی‌ بیوتیک جدید است، اشتباه می‌کنید. مردم بسیاری در سراسر جهان، به شکل طبیعی، بیماری‌های اینچنینی را درمان می‌کردند.

برخی از مواد و گیاهان موجود در طبیعت، خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی دارند و حتی می‌توانند به اندازه آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی، از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنند. این مواد طبیعی می‌توانند با دخالت در تشکیل دیواره‌های سلولی باکتری‌ها و متوقف کردن روند تکثر آنها، این مشکل را برطرف کنند.

برای مثال، زغال‌اخته که حاوی ترکیبات ضد باکتریایی است، یک درمان خانگی برای عفونت ادراری به شمار می‌رود.

در ادامه، به برخی از مواد طبیعی که به صورت آنتی‌بیوتیک عمل می‌کنند، می‌پردازیم:

1- سیر

photo_2020-02-03_14-58-23

بسیاری از افرادی که به مسئله سلامتی اهمیت می‌دهند، از خاصیت پیشگیری کننده و درمانی سیر آگاهی دارند. از زمان قدیم، مردم دریافتند که مصرف سیر می‌تواند برخی بیماری‌های باکتریایی و سل را درمان کند. مصرف روزانه دو حبه سیر، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های باکتریایی بسیار مفید است.

2- عسل

عسل

از زمان‌های بسیار قدیم، از عسل به عنوان دارویی برای درمان و التیام زخم‌ها و عفونت‌ها استفاده شده است. عسل قادر به بهبود جراحات، زخم‌ها و جای سوختگی است و به دلیل دارا بودن هیدروژن پراکسید و خاصیت ضد باکتریایی، به بهبود بیماری‌ها کمک می‌کند.

3- زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل نیز به صورت یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و قادر به مبارزه با بسیاری از باکتری‌ها بوده و همچنین حالت تهوع را نیز از بین می‌برد.

4-میخک

میخک

میخک، به معالجه زخم‌های دهانی کمک می‌کند و با بسیاری از باکتری‌ها مبارزه می‌کند.

5-پونه کوهی

پونه کوهی

پونه کوهی نیز به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند و گزارش‌های ارائه شده حاکی از آن است که این گیاه به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

6-سرخار گل (اکیناسه)

سرخارگل

بر اساس تحقیقات انجام شده، این گیاه برای درمان جراحات و عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها موثر است. سرخار گل همچنین به التهابات ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

گذشته از مواد طبیعی اشاره شده در فوق، دارچین، فلفل قرمز، سرکه سیب و آویشن نیز به آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی معروف هستند.

قابل ذکر است که باید توجه داشته باشید که هرگز مقادیر زیادی از این درمان‌های طبیعی را مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است باعث خونریزی داخلی شوند.