۰ نفر

چطور اعتیاد به نوشیدنی انرژی‌زا را ترک کنیم؟

۱۰ بهمن ۱۳۹۸، ۲۰:۴۹
کد خبر: 413568
چطور اعتیاد به نوشیدنی انرژی‌زا را ترک کنیم؟

نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار افراد زیادی را به خود عادت داده‌اند تا جایی‌که آنها نمی‌توانند به‌راحتی این نوشیدنی‌ها را ترک‌ کنند و می‌توان گفت به نوعی به آن معتاد شده‌اند. اخیرا محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا، روشی پیشنهاد داده‌اند که می‌توان این عادت را از بین برد.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، محققان دانشگاه فلیندرز نوعی آموزش انگیزه شناختی مبتنی بر کامپیوتر با هدف کاهش تمایل در تصمیم‌گیری هنگام خرید نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار ایجاد کرده و اثربخشی آن را روی ۲۰۰ داوطلب ۱۸ تا ۲۵ ساله مصرف‌کننده این نوع نوشیدنی آزمایش کردند. هدف از این نوع آموزش، کاهش مصرف نوشیدنی‌های مضر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، در واقع مصرف گاه‌به‌گاه نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار، سلامت انسان را به خطر نمی‌اندازد، اما گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از افراد به این نوشیدنی‌ها معتاد شده و روزانه بیش از چهار بطری از آنها مصرف می‌کنند. نوشیدن بیشتر هم باعث کاهش مقاومت در برابر این نوشیدنی‌ها و مصرف بیشتر آنها می‌شود.

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار موجب مشکلات ذهنی و جسمی متعددی از جمله، اضطراب، افسردگی یا حتی استرسی شبیه اختلال استرسی پس از آسیب روانی و علایم سوء‌مصرف مواد، سردردهای شدید، تپش نامنظم قلب، نارسایی کلیه، تشنج و در موارد نادر مرگ می‌شود.

داوطلبان شرکت در آزمایش گفتند از این نوشیدنی‌ها بیشتر مواقع برای افزایش انرژی، رفع خستگی، بهبود عملکرد ورزشی یا تحصیلی استفاده می‌کنند.

محققان با استفاده از کاهش توجه مصرف‌کنندگان به این نوشیدنی‌های انرژی‌زا (سوگیری توجه) یا تمایل آنها (تعصب رویکرد) سعی در ترک عادت مصرف این نوشیدنی‌ها در آنها دارند.

سوگیری توجه، گونه‌ای از سوگیرهای شناختی است که فرد به صورت غیرارادی توجه ویژه‌ای به یک محرک خاص دارد. این نوع سوگیری معمولا موجب قضاوت نادرست یا ضعیف فرد در برابر موضوعی می‌شود. تعصب رویکرد هم موجب جانبداری فرد از موضوع خاصی می‌شود.

محققان می‌گویند، چنانچه هردو نوع تعصب توجه و رویکرد در افراد کاهش یابد، آنها می‌توانند در برابر وسوسه نوشیدنی‌های انرژی‌زا مقاومت کنند.