۰ نفر

بازگشت روند افزایشی شمار جان باختگان کرونا در اسپانیا

۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۲۰
کد خبر: 430786
بازگشت روند افزایشی شمار جان باختگان کرونا در اسپانیا

با آماده شدن برخی کسب و کارهای اسپانیا برای ازسرگیری فعالیت در پی تسهیل قوانین سخت قرنطینه، آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این کشور اروپایی برای نخستین بار در سه روز گذشته دوباره بالا رفت.

براساس داده های وزارت بهداشت اسپانیا، با جان سپردن ۶۱۹ تن در ۲۴ ساعت گذشته، شمار تلفات این کشور به ۱۶ هزار و ۹۷۲ تن و موارد تائید شده ابتلا به این ویروس با ۲.۶ درصد افزایش به ۱۶۶ هزار و ۱۹ تن رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محدودیت ها و اقدامات شدید قرنطینه ای در یک ماه و نیم گذشته، به کاهش میزان فزاینده مرگ و میر این کشور که در اوایل ماه جاری (آوریل) به اوج رسید، کمک کرد به گونه ای که آمار تلفات روز شنبه، پایین ترین میزان در ۱۹ روز اخیر بود و نسبت افزایش موارد ابتلای تائید شده نسبت به هفته پیش از آن، تقریبا نصف شده بود.

در حالی که در روزهای یکه تازی این ویروس، به همه کارکنان بخش های غیرضروری دستور داده شده بود در خانه بمانند، اما دولت اسپانیا قصد دارد از فردا (دوشنبه) با کاهش محدودیت هایی که از ۲۷ مارس (هشتم فروردین ماه) به اجرا گذاشته شده بود، به برخی کسب و کارها اجازه بازگشایی دهد.

این تصمیم دولت نگرانی هایی درباره اوجگیری دوباره همه گیری ویروس را به همراه داشته که سبب شمار زیادی مرگ و میر در اسپانیا به میزانی بیشتر از همه کشورها به جز ایالات متحده و ایتالیا شده است.

کوئین تورا رهبر منطقه کاتالونیای اسپانیا در توئیتر نوشت که دولت توصیه های بهداشتی را درباره ادامه قرنطینه کامل نادیده می گیرد.

همچنین در حالی که آنتونی تریلا کارشناس بیماری های همه گیر و مشاور دولت مادرید از دانشگاه بارسلون روز پنجشنبه گفته بود باید اقدامات قرنطینه ای شدید ادامه یابد، اما خوزه لوئیس اسکریوا وزیر تامین اجتماعی این کشور گفت، اکنون اقدامات قرنطینه ای کمتر، برای جلوگیری از گسترش این بیماری کفایت می کند. براساس گزارش رویترز، ویروس کرونا سایه سنگین خود را بر اقتصاد اسپانیا افکنده به گونه ای که از میانه ماه مارس به این سو، ۹۰۰ هزار شغل از بین رفته است.

لوئیس دو گوئیندوس معاون بانک مرکزی اروپا به روزنامه ونگواردیا گفت: وابستگی اسپانیا به گردشگری، احتمالا این کشور را در معرض شدیدترین رکود در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی قرار می دهد. ما درباره بدترین وضع اقتصادی از هنگام دوره جنگ داخلی اسپانیا (۱۹۳۶-۱۹۳۹) به این سو سخن می گوییم.

به گزارش روزنامه لاوانگواردیا، تصمیم های دولت اسپانیا برای کاهش محدودیت‌ها و از سرگیری فعالیت برخی کسب‌وکارها در بحبوحه بحران کرونا، موجی از مخالفت‌ها را به همراه داشته است.

دولت خودمختار کاتالونیا از دولت مرکزی اسپانیا در مورد دلایل لغو زودهنگام و بی‌پروای وضعیت قرنطینه در کشور، توضیح خواست؛ کاتالونیا همچنین به «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا هشدار داد که در صورت شیوع دوباره احتمالی ویروس کرونا، مسئولیت بر عهده شخص اوست.   

«مریتسل بودو» سخنگوی دولت منطقه ای کاتالونیا در پیامی هشدار داد که در صورت گسترش دوباره کووید-۱۹ در اسپانیا، مسئولیت بر دوش کسانی است که بدون توجه به نظر کارشناسان، تصمیم‌گیری کنند.

بودو در ادامه تاکید کرد، همه متخصصان، محققان، رئیس بیمارستان‌ها، دانشکده‌های پرستاری و مراکز مراقبت‌های اولیه در کاتالونیا معتقدند لغو قرنطینه و محدودیت‌های کنترل بیماری همه گیر در این ایالت، مادامی که نظارت دقیقی بر روند مهار ویروس صورت نگرفته و شرح وضعیت کاملی در اختیار نباشد، به صلاح نیست.

«کیم تورا» رئیس دولت خودمختار کاتالونیا نیز با انتقاد از تصمیم دولت مبنی بر از سرگیری فعالیت برخی کسب‌وکارها از پدرو سانچز خواست تا در مورد مطالعات و گزارش هایی که موجب شده تا این تصمیم گرفته شود، به دولت منطقه‌ای و مردم توضیح دهد.

«پابلو ایگلسیاس» معاون نخست وزیر اسپانیا نیز تصمیم سانچز و «سالوادور ایا» وزیر بهداشت، مبنی بر بازگرداندن شرایط به حالت عادی را مورد انتقاد قرار داد و دولت را متهم کرد که اصرار و فشار کارفرمایان بدون در نظر گرفتن اهمیت سلامت جامعه، علت اصلی تصمیم از سرگیری فعالیت مشاغل است.

هشدار سازمان بهداشت جهانی از تبعات لغو زودهنگام قرنطینه

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با اشاره به روند کند شدن ابتلا به ویروس کرونا در برخی کشورها، ازجمله اسپانیا هشدار داد که دولت‌ها در لغو محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با شیوع بیشتر کرونا محتاط باشند.

آدهانوم گفت: سازمان جهانی بهداشت از روند نزولی ابتلا به کرونا در برخی کشورها خرسند است اما باید توجه داشت که رفع محدودیت‌های اعمال شده ممکن است به احیای مرگبار همه‌گیری کووید-۱۹ منجر شود.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا که پیشتر اعلام کرده بود احتمال تمدید وضعیت هشدار و تداوم محدودیت‌ها بسیار زیاد است، اکنون در تناقض با گفته‌های قبلی خود، خبر از آغاز کار برخی اصناف می‌دهد، در حالی‌که این تصمیم‌گیری ممکن است پیامدهای سنگینی داشته باشد؛ کاهش ۲۰ درصدی آمار فوت‌شدگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا در اسپانیا در اواسط ماه مارس به سه درصد، توجیه دولت در اقدامات تازه است.

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور بیش از ۱۶۳ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده که ۱۶ هزار و ۶۰۶ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که تاکنون در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند،  بیش از ۱۱۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۴۰۰ هزار تن نیز بهبود یافته اند.