۰ نفر

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد؛

هند بر اثر فشار تحریم‌ها، از لیست بازارهاى صادراتى ایران خارج شد/ بیش‌از 10میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده است

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر: 391625
هند بر اثر فشار تحریم‌ها، از لیست بازارهاى صادراتى ایران خارج شد/ بیش‌از 10میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران از خارج شدن هند از لیست بازارهاى صادراتى ایران به جهت فشارهاى حداکثرى آمریکا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد لاهوتى امروز در نشستى با اصحاب رسانه به میزان تجارت خارجى کشور در نیمه اول امسال اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه تراز تجارى کشور در شش ماهه اول سال ٢٧٣میلیون دلار منفى و به نفع واردات بوده اما در کل صادرات در این مدت روند خوبى داشته و اگرچه از لحاظ ارزشى ١٠درصد افت داشته اما شاهد افزایش ٢٢درصدى حجم صادرات بودیم و پیش بینى ما این است که در نیمه دوم سال شاهد تراز تجارى مثبت به نفع صادرات باشیم.

وى ادامه داد: بازارهاى صادراتى ما در حال حاضر چین، عراق، افغانستان، ترکیه و امارات است و کشور هند به دلیل فشارهاى تحریمى از لیست بازارهاى صادراتى ما خارج شد.

عضو کمیته ارزی اتاق ایران درباره روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور توضیح داد: با توجه به نزدیک شدن فاصله نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد و نیز روش‌هایی که بانک مرکزی برای بازگرداند ارز ایجاد کرده، در حال حاضر این موضوع روند خوبی دارد.

او اضافه کرد: همانطور که رییس کل بانک مرکزی آمار داده 71درصد ارز به کشور بازگشته و از آنجا که صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز مهت چهار ماهه دارند، حدود 15درصد ارزهای صادراتی انجام شده نیز در نیمه دوم سال وارد کشور خواهد شد که در مجموع این رقم به 86درصد خواهد رسید.

لاهوتی در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر اینکه با این وضعیت صادرات غیر نفتی ما پاسخگوی تامین نیاز ارزی کشور خواهد بود یا خیر گفت: زمانی میزان ارز بازگشتی به کشور مورد ابهام بود اما در شرایط فعلی بانک مرکزی در ارائه آمار تعارف و اغراق نکرده و در واقعیت 71درصد ارز به کشور بازگشته بنابراین صادرات غیرنفتی ما وضعیت خوبی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیاز ارزی کشور باشد.

این فعال بخش خصوصی درباره بازار سوریه برای تجارت خارجی اظهار کرد: سوریه بازار جدیدی است و در آینده نزدیک به یکی از شرکای تجاری ما تبدیل خواهد شد، این کشور به لحاظ شرایط جنگی که داشته فرصت خوبی برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ما ایجاد می‌کند اما برای ارتباط با سورهدو مشکل وجود دارد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: اولا ما عضو اتحادیه عربی نیستیم و بر همین اساس تعرفه کالا‌های ایرانی بالاست و امیدواریم به جهت ارتباط خوب ما با این کشور وزارت خارجه و معاونت اقتصادی بتوانند تعرفه کالا‌های ایرانی را به حداقل و حتی صفر برسانند؛ ثانیا به لحاظ شرایط تحریمی کانال‌های مالی ما با کشور‌ها دچار مشکل شده و اگر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشود سوریه به بازار سومی تبدیل خواهد شد که امکان نقل و انتقال پول از آن وجود ندارد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در همچنین با ارائه آمار خرید و فروش ارز در سامانه نیما توضیح داد: از اول فروردین 98 تا 8 آبان ماه سال جاری معادل 10 میلیارد و 344 میلیون یورو فروش ارز از سوی صادرکنندگان در سامانه نیما صورت گرفته که در مقابل 8 میلیارد و 381 میلیون یورو، تأمین ارز واردات از این محل انجام شده و هم‌اکنون سامانه نیما بالغ بر ۱.۵ میلیارد یورو مازاد ارزی داشته و عرضه در آن بیش از تقاضای ارز است.

وی تصریح کرد: میانگین نرخ فروش یورو 11 هزار و 831 تومان و میانگین نرخ خرید آن 11 هزار و 889 تومان است همچنین در بازار ثانویه، نرخ خرید هر دلار 10 هزار و 702 تومان و نرخ فروش آن 10 هزار و 594 تومان است و این یعنی قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد 3 تا 5 درصد تفاوت دارد.

لاهوتی این تفاوت نرخ ارز را معقول دانست و اظهار داشت: بیشتر واردکنندگان تمایل دارند تا از ارز صادراتی برای واردات خود استفاده کنند چرا که نقل و انتقالات ارزی راحتر، هزینه‌ها کمتر و نرخ به صورت توافقی بر اساس اختیاری که بانک مرکزی به دو طرف داده است، صورت می‌گیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره ارز 4200تومانی نیز گفت: تقاضا کماکان برای ارز 4200 تومانی بالا است و این نشان می‌دهد هر چه نرخ ارز به سمت واقعی پیش برود، تقاضای کاذب در بازار کمتر می‌شود.

او گفت: اگرچه ارز 4200 تومانی مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار دارد، اما دولت معتقد به ادامه این سیاست است، همچنین از نظر ما اگرچه ردیف کالایی دریافت کنندگان ارز دولتی را به 5 قلم کاهش داده ولی باز هم امکان کوتاه‌تر کردن لیست مشمولان دریافت ارز دولتی وجود دارد.