۰ نفر

کارشناس انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

چالش‌های سی‌ان‌جی سوز کردن خودروها/ جایگاه‌های گاز مقصد بعدی صف‌نشینان

۵ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۱۵
کد خبر: 405001
چالش‌های سی‌ان‌جی سوز کردن خودروها/ جایگاه‌های گاز مقصد بعدی صف‌نشینان

سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودروها و اعلام این سوخت بعنوان سوخت ملی، الزامات و زیرساخت‌هایی نیاز دارد که در صورت عدم توجه به آن‌ها، نباید انتظار توفیق در پروژه مورد نظر دولت را داشت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از گران شدن بنزین، دولت و وزارت نفت طرح سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودروها را مطرح کردند تا هم از بار هزینه سوخت خانوارها بکاهند و هم جلوی مصرف افسارگریخته بنزین گرفته شود. اما طبق معمول، اجرای تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که زیرساخت اجرایی آن‌ها فراهم نیست و از قبل برای توسعه آن‌ها برنامه‌ریزی نشده، موفقیت طرح را زیر سوال خواهد برد، هرچند که این طرح از اساس مطلوب و مورد نیاز جامعه باشد. سی‌ان‌جی‌سوز کردن خودروها نیز از دسته طرح‌های با اهمیت است که البته چالش‌های اساسی پیش روی این طرح وجود دارد.

در این رابطه حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از مهم ترین زیرساخت های لازم جهت سی‌ان‌جی سوز کردن خودروها، تعبیه جایگاه های سوخت در سطح شهرها است که متاسفانه در حال حاضر این زیرساخت در کلانشهرهایی مانند تهران نیز به خوبی فراهم نیست. وی در ادامه افزود: بسیاری از استان ها نیز فاقد تعداد کافی جایگاه سوخت گاز هستند که استان سیستان و بلوچستان از بازرترین این نمونه ها است.

صالحی در ادامه افزود: در کل، نگاه دولت به مقوله تامین سوخت برای خودروها، نگاه درستی نیست چراکه از لحاظ دسترسی به سوخت بنزین و گاز مشکلی در کشور وجود ندارد بلکه مشکل از مصرف و نبود برنامه ای برای فرهنگ سازی و بهینه مصرف کردن سوخت است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز سی‌ان‌جی بخشی از سبد سوختی دنیا است، گفت: نمی توان منکر نقش سی‌ان‌جی در سبد سوخت بود اما خاطرات تلخ حوادثی که منجر به انفجار و یا حادثه شده بود، رغبت مردم برای دوگانه سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز را کاهش داده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ضمن انتقاد از سیاست های یکباره دولت گفت: بهره گیری از سوخت سی‌ان‌جی در سبد سوخت لازم است اما می‌بایست قبل از عمومی کردن این سیاست، برنامه‌ریزی ها و زیرساختهای آن فراهم شود تا چالش دیگری پس از افزایش قیمت بنزین برای مردم بوجود نیاید. چراکه در حال حاضر شاهد دعوت عمومی صاحبان خودرو به دوگانه سوز کردن خودروها هستیم درحالی که تغییر چندانی در زیرساخت ها و افزایش تعداد جایگاه های سوخت گاز دیده نمی شود. وی افزود: در این حالت است که با تشویق مردم به سی‌ان‌جی‌سوز کردن بدون آماده‌سازی زیرساخت‌های اولیه، شاهد تشکیل صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت گاز خواهیم بود  و این موضوع بر چالش‌های سوخت صاحبان خودرو می‌افزاید.

صالحی با تاکید بر اینکه باید سیاست‌هایی از این قبیل را در طی چند سال اجرایی کرد، گفت: مشکل اینجاست که مسئولان هیچ‌گاه قبل از بحران به فکر راه چاره نیستند که بخواهند برنامه‌ریزی کنند. سیاست‌هایی از این قبیل را باید طی مدت زمان معین چندساله اجرا کرد، نه اینکه یک شبه تصمیم بگیریم سی‌ان‌جی را سوخت ملی اعلام و یا تغییر نرخ بنزین را یکباره اعلام کنیم

وی در پایان اشاره کرد: با سی‌ان‌جس مخالف نیستم، اما تجربیات تلخ گذشته که در اثر نبود زیرساخت و همچنین استانداردهای لازم بدست آمد، نشان از آن دارد که تصمیمات خلق‌الساعه، کارایی و اثربخشی مطلوبی در پی نخواهند داشت. وی همچنین هشدار داد، در پی ایجاد تقاضایی که دولت برای دوگانه‌سوز کردن خودروها بوجود آورده، احتمال بروز سواستفاده‌هایی در زمینه تبدیل کارگاهی موتورهای بنزین‌سوز وجود دارد که سرانجام به نصب غیراستاندارد کپسول و بروز حوادث و انفجارهایی مانند گذشته می‌انجامد.