۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

جرم انگاری فعالیت های فضای مجازی در تعاریف جدید! / چگونه در فضای مجازی مجرم می شویم؟

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۰۵
کد خبر: 681261
جرم انگاری فعالیت های فضای مجازی در تعاریف جدید! / چگونه در فضای مجازی مجرم می شویم؟

در حال حاضر انواع تعاریف از جرم در فضای مجازی وجود دارد اما، برخی وکلای مردم به دنبال تعاریف جدید از جرم انگاری در فعالیت های فضای مجازی هستند.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، به گزارش رسانه‌ها برخی وکلای مردم در مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند که، فعالیت در فضای مجازی را جرم‌انگاری کنند. این اولین بار نیست که، موضوع جرم انگاری در فعالیت‌های فضای مجازی مطرح می‌شود و جدیدترین آن مربوط به ۲۷ مهرماه است که، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات، در پایان جلسه هیأت دولت در حلقه خبرنگاران با بیان اینکه استفاده از ابزار‌های فیلترشکن برای دستگاه‌ها و گوشی‌ها آسیب‌پذیر‌های جدی به دنبال خواهد داشت عنوان کرد: " تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا استفاده از فیلترشکن‌ها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری هم شود."

قبل از آن نیز در ۲۵ مهرماه، بیژن نوباوه وطن، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در صحن مجلس اعلام کرد: "نیازمند قانونمند کردن فضای مجازی هستیم و باید در مورد دروغ‌پراکنی‌ها و تخلفاتی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، جرم‌انگاری شود. در اروپا فضای مجازی همانند فضای حقیقی است و هر آنچه که در فضای حقیقی جرم تلقی می‌شود، در فضای مجازی هم همانگونه است و در کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. نیازمند قانونمند کردن فضای مجازی هستیم و باید در مورد دروغ‌پراکنی‌ها و تخلفاتی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، جرم‌انگاری شود. طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، جرم‌انگاری اینگونه تخلفات در فضای مجازی را لحاظ کرده و به آن پرداخته است."

اشاره این نماینده مجلس به بند‌های در آخرین نسخه طرح "نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی" موسوم به صیانت بود که اکنون، سرنوشت آن در دست شورای عالی فضای مجازی است.

در تبصره بند "خ" فصل ششم این طرح با عنوان، رعایت دستورالعمل پیشگیری، شناسایی و مقابله با جرم در خدمات فضای مجازی، آمده است؛ دستورالعمل پیشگیری، ‌شناسایی و مقابله با جرائم در خدمات فضای مجازی توسط دادستانی کل کشور با همکاری وزارت دادگستری، مرکز ملی فضای مجازی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

در ماده ۱۶ همین فصل نیز آمده است، ارائه‌دهندگان خدمات فضای مجازی به منظور سالم‌سازی محتوای فضای عمومی خدمات فضای مجازی، موظفند رأساً مطابق فهرست و ضوابط اعلامی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، حداکثر ظرف مدت ۱۲ ساعت محتوای مجرمانه مزبور را پالایش و گزارش مربوط را به دبیرخانه کارگروه مذکور ارسال نمایند.

همچنین تبصره ۲ این ماده عنوان می‌دارد، پالایش محتوا به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مقامات قضایی بلافاصله لازم الاجرا است.

بر اساس محتوایات طرح صیانت و آنچه برخی نمایندگان مجلس مطرح می کنند، به نظر می رسد، باید منتظر تعاریف جدیدی از جرم در فعالیت های فضای مجازی باشیم و یافتن پاسخ جدید برای این پرسش که، چگونه در فضای مجازی مجرم می شویم؟