۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سئول در میان ۲۰زیست‌بوم برتر استارتاپی/ تسهیل فعالیت استارتاپ‌های خارجی در کره

۲ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
کد خبر: 491919
سئول در میان ۲۰زیست‌بوم برتر استارتاپی/ تسهیل فعالیت استارتاپ‌های خارجی در کره

شهر سئول در آخرین گزارش موسسه Genome موفق به قرار گرفتن در میان 20 شهر استارتاپی برتر جهان شد. در همین رابطه می‌توان به حمایت‌های دولتی، زیرساخت ICT مناسب، وفور نیروی کار متخصص و حضور گسترده استارتاپ‌های بین‌المللی به عنوان مهمترین دلایل تحقق این دستاورد اشاره کرد.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ کره جنوبی را می‌توان یکی از نمونه‌های درخشان جهان در زمینه رشد و توسعه اقتصادی در طول چند دهه اخیر به شمار آورد. کشوری که با اتکا به برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی کارآمد توانست گوی سبقت را از بسیاری از دیگر کشورهای در حال توسعه برباید. در همین رابطه، فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی همواره یکی از مهمترین مولفه‌های مطرح در میان دولتمردان و سیاستگذاران کره جنوبی بوده است. در همین زمینه، در ادامه به تشریح برخی ابعاد زیست‌بوم استارتاپی سئول به عنوان قطب اقتصادی این کشور خواهیم پرداخت. شهری که در حال حاضر میزبان بیش از 8 هزار استارتاپ و 85 شتاب‌دهنده بوده و در آخرین گزارش موسسه Genome در زمره 20 زیست‌بوم استارتاپی برتر جهان قرار گرفته است.

مسئولان بلندپرواز

مسئولان بلندپرواز سئول از برنامه خود برای تبدیل این شهر به یکی از 5 زیست‌بوم استارتاپی برتر جهان در آینده‌ای نزدیک سخن گفته‌اند. شعاری که با توجه به اقدامات دولت کره و شهرداری سئول، چندان هم رویاپردازانه به نظر نمی‌رسد. طرح مسئولان پایتخت کره در جهت تخصیص 9.9 میلیارد دلار سرمایه‌ خطرپذیر به فعالیت‌های استارتاپی، تنها گوشه‌ای از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه است.

پیشتاز در فناوری

کره جنوبی و به طور خاص پایتخت آن را می‌توان یکی از مناطق پیشتاز جهان در زمینه جذب فناوری‌های نوین در نظر گرفت. علاقه‌مندی بسیار زیاد شهروندان کره به استفاده از محصولات و خدمات نوآورانه و همچنین وجود زیرساخت ایده‌آل در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به تبدیل این کشور به یکی از مقاصد جذاب برای صاحبان ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان در اقصی نقاط جهان شده است.

وفور نیروی کار متخصص

علاوه بر زیرساخت مناسب، سطح بالای مهارت نیروی کار یکی از مهمترین دلایل موفقیت کره جنوبی در حوزه نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی بوده است. بر اساس اطلاعات سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، این کشور دارای بالاترین نرخ فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در گروه سنی 35-24 سال در سطح جهان است. سئول به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کره جنوبی میزبان بیش از 50 دانشگاه است.

سهولت ورود استارتاپ‌های بین‌المللی

اقدامات گسترده دولت کره جنوبی از جمله حذف بسیاری از تشریفات زائد اداری، اعطای ویزای ویژه فعالان استارتاپی (OASIS) و برگزاری برنامه شتاب‌دهنده بین‌المللی (K-Startup Grand Challenge) به ویژه طی سالیان اخیر منجر به افزایش میزان ورود شرکت‌های خارجی و متعاقبا ارتقاء عملکرد استارتاپ‌های داخلی این کشور شده است.