۰ نفر

کاتالوگ چیست +نکات مهم در طراحی و چاپ کاتالوگ

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۰۷
کد خبر: 414705
کاتالوگ چیست +نکات مهم در طراحی و چاپ کاتالوگ

کاتالوگ چیست و چرا در تبلیغات اهمیت بسیاری دارد؟

کاتالوگ مجموعه‌ای است از برگه‌های به هم پیوسته که در یک قالب جذاب به معرفی خدمات یا محصولات تجارت‌های مختلف می‌پردازد. از این رو بسیاری از کسب‌وکارها برای معرفی حرفه‌ای محصولات و خدمات خود از کاتالوگ استفاده می‌کنند.

امروزه اهمیت تبلیغات از طریق کاتالوگ بر کسی پوشیده نیست. تا حدی که می‌توان گفت تبلیغات و معرفی یک شرکت، تجارت مربوطه به همراه خدمات و محصولات آن، همگی توسط یک کاتالوگ حرفه‌ای انجام می‌گیرد.

به صورت کلی یک کاتالوگ می‌تواند تمامی اطلاعات مورد نیاز مخاطب خود را به صورت کامل و مختصر به او منتقل‌کند.

اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به کاتالوگ و اهمیت آن در بازاریابی داشته باشیم می‌توان گفت که یک کاتالوگ مطلوب، در تبلیغات و بازاریابی‌های مهم تاثیر به سزایی داشته و قادر است که فروش یک تجارت را به میزان چشمگیری افزایش دهد. اولین وظیفه‌ای که یک کاتالوگ بر عهده دارد ماندگار کردن نام تجاری سازمان شما به صورت حرفه‌ای در ذهن مخاطبین است. پس از آن، نوبت به آشنایی آن‌ها با محصولات یا خدمات مربوطه می‌رسد. بدین ترتیب بدون شک می‌توان بیان کرد که کاتالوگ ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای تبلیغاتی برای تجارت‌های مختلف مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرند.

انواع کاتالوگ و نمونه‌هایی از آن

امروزه انواع مختلفی از کاتالوگ ها در قالب نمونه‌های متنوع در بازار عرضه می‌گردد؛ اما آنچه حائز اهمیت است تناسب کاتالوگ با تجارت مربوطه است. بدین معنا که نحوه طراحی، چاپ و حتی ارائه یک کاتالوگ باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطبین با مشاهده آن در همان وهله اول به شناخت کلی از تجارت شما رسیده و به دنبال آشنایی بیشتر با شما و تجارتتان باشند.

به‌طور کلی شاخص‌های متفاوتی برای کاتالوگ وجود دارد که بر اساس آن‌ها، انواع متعددی از کاتالوگ ها به وجود می‌آید. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به نوع تجارت، ابعاد کاتالوگ، جنس کاغذی که برای صفحات داخلی و جلد آن استفاده می‌شود، روش چاپی کاتالوگ، جهت باز شدن آن، و در نهایت جنس روکش و نوع صحافی کاتالوگ اشاره کرد.

02

کاربرد کاتالوگ در کجاست؟

همان‌طور که بیان شد کاتالوگ ها برای معرفی محصولات و خدمات تجارت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین منظور می‌بایست تمامی اطلاعات به‌گونه‌ای درست و تحت یک استراتژی صحیحی به مشتریان ارائه شود.

از سویی دیگر بسیاری از سازمان‌ها بیان کرده‌اند که کاتالوگ برای تجارت آن‌ها به عنوان یک بازاریاب بالقوه عمل کرده و استفاده از آن منجر به افزایش روند فروش کسب‌وکار مربوطه شده است.

در این میان آنچه حائز اهمیت است، این است که کاتالوگ شما می‌تواند به عنوان نماینده تجارت شما عمل کند؛ بنابرین می‌بایست که نحوه ارائه آن در بهترین حالت ممکن انجام گیرد. این موضوع مستلزم طراحی جذاب و چاپ باکیفیت است که در ادامه به بررسی این دو شاخص مهم برای داشتن یک کاتالوگ مطلوب می‌پردازیم.

چاپ و طراحی کاتالوگ خاص

به‌طور کلی شاخص‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند یک کاتالوگ معمولی و ساده را به یک کاتالوگ خاص بدل کند؛ یکی از مهمترین آن‌ها طراحی متفاوت کاتالوگ است. طراحی کاتالوگ از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ این بدان معنا است که یک کاتالوگ با جذابیت بصری بالا، تصاویر، رنگ و طرح‌های چشمگیر، قطعا مخاطب را به خود جلب کرده و او را به سمت مشاهده تمامی صفحات و آشنایی بیشتر با تجارت شما سوق می‌دهد. از سویی دیگر نحوه چاپ یک کاتالوگ می‌تواند در ظاهر آن نیز تاثیرگذار باشد. به‌طور مثال جنس و گرماژ کاغذی که برای یک کاتالوگ استفاده می‌شود، پوشش‌های خاصی که بر روی جلد و صفحات داخلی آن قرار می‌گیرد، اعمال یو.وی موضعی، طلاکوب و یا نقره‌کوب بر روی برخی از کلمات و یا لوگوی تجاری سازمان؛ همگی از مواردی هستند که می‌توانند یک کاتالوگ ساده را به یک کاتالوگ جذاب و خاص تبدیل کنند.

نکات مهم در طراحی و چاپ کاتالوگ

در طراحی یک کاتالوگ نکات مختلف اما مهمی وجود دارد که در ظاهر آن و جذب مخاطبین بسیار تاثیرگذار است.

همان‌طور که بیان شد یک کاتالوگ به منظور معرفی و آشنایی بیشتر مشتریان با خدمات و محصولات تجارت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این رو اولین موضوع در طراحی یک کاتالوگ، متن آن به همراه تصاویر جذاب و مرتبط است.

بدین منظور بهتر است که مهمترین اطلاعات در یک قالب کامل اما مختصر و همراه با تیترهای جذاب و تصاویر مناسب و مرتبط با خدمات و محصولات درج شود تا با یک نگاه پاسخ سوالات مهم و اساسی مشتریان فراهم گردد. در این میان لازم به ذکر است که تکرار بیش از حد بیان مطالب می‌تواند کاملا برعکس عمل کرده و بیشتر مخاطب را خسته و گمراه کند. اندازه و نوع فونت متن به کار رفته نیز باید بر اساس استانداردهای مناسبی انتخاب گردد.

چیدمان طراحی و رنگ‌هایی که برای کاتالوگ در نظر گرفته می‌شود باید متناسب با نوع تجارت باشد تا جلوه زیباتری را به آن ببخشد.

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که باید در طراحی یک کاتالوگ در نظر گرفته شود، درج فاصله‌ای تحت عنوان حاشیه امن از لبه‌های کاغذ کاتالوگ است. اهمیت این موضوع بدان علت است که به هنگام چاپ، محتوای داخلی کاتالوگ در بخش چسب و یا برش قرار نگیرد و آسیبی به طرح وارد نشود. به‌طور معمول این فاصله امن را در حدود 5/0 سانتی‌متر از اطراف طرح در نظر می‌گیرند.

علاوه بر آن‌که طراحی یک کاتالوگ می‌تواند در جذب مخاطبین تاثیر به‌سزایی داشته باشد نحوه چاپ آن نیز حائز اهمیت است. چاپ مطوب یک کاتالوگ همواره توام با شاخص‌های مختلفی است که در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم.

از آنجایی که یک کاتالوگ ممکن است برای مدت زمان طولانی نزد مخاطبین خود قرار گیرد بهتر است که از کاغذ با جنس و گرماژی استفاده شود که ضمن افزایش جذابیت کاتالوگ موجب ماندگاری بالای آن نیز گردد.

تعداد صفحات داخلی و جلد کاتالوگ نیز بهتر است که متناسب با نوع تجارت و نحوه ارائه آن باشد. کم بودن و یا طولانی شدن تعداد صفحات بیش از حد می‌تواند در جذب مشتری و دیدگاه آن نسبت به نوع کسب‌وکار و خدمات یا محصولات مربوطه تاثیر مطلوبی نگذارد.

همچنین توجه به نحوه  باز شدن کاتالوگ بسیار مهم است. به‌طور معمول چپ یا راست بودن جهت کاتالوگ منوط به زبان فارسی و یا لاتینی است که برای آن انتخاب می‌گردد.

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که باید در چاپ کاتالوگ انتخاب گردد روش چاپ آن است. به‌طور کلی دو نوع روش چاپی برای کاتالوگ وجود دارد. چاپ افست و چاپ دیجیتال. این دو روش تعیین‌کننده زمان و تیراژ مورد نظر هستند. در صورتی که محدودیت زمانی وجود نداشته باشد و همزمان تیراژ بالای هزار نیز مدنظر باشد استفاده از چاپ افست بهترین گزینه خواهد بود. اما برای داشتن تعدا چاپی کمتر از هزار، در ازای صرف زمان کمتر می‌بایست از چاپ دیجیتال استفاده شود.

یکی از شاخص‌های جذابی که برای یک کاتالوگ به هنگام چاپ می‌توان در نظر گرفت استفاده از جلوه‌های ویژه بصری همچون یو.وی موضعی، طلاکوب و نقره‌کوب برای بخش‌هایی از تصویر یا متن آن است.

آخرین مرحله‌ای که در چاپ یک کاتالوگ انجام می‌شود صحافی آن پس از برش است. به‌طور کلی سه نوع صحافی برای کاتالوگ ها وجود دارد؛ صحافی با استفاده از مفتول تخت، مفتول لوپ و چسب گرم. هر یک از موارد مذکور دارای ویژگی خاصی در موارد مختلف بوده و باید بر اساس تعداد صفحات داخلی کاتالوگ و کاربرد آن کاتالوگ انتخاب گردند.

چاپ و طراحی کاتالوگ در چاپ آقا

مجموعه‌ی چاپ آقا، با دارا بودن مجرب‌ترین متخصصان در زمینه طراحی و چاپ کاتالوگ‌ و با برخورداری از سیستم هوشمندانه در تمامی مراحل، از ابتدای درخواست مشتری تا تحویل سفارش وی مفتخر است که بهترین و با‌کیفیت‌ترین کاتالوگ ها را ارائه می‌دهد.

لازم به ذکر است که ثبت سفارش در این مجموعه نیاز به حضور فیزیکی مشتریان نداشته و با استفاده از آدرس اینترنتی چاپ آقا به نشانی  www.chapagha.com و یا از طریق شماره 41915-021 امکان ثبت سفارش به صورت آنلاین در هر زمان و مکانی فراهم شده است.