۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تمدید 5ساله برنامه کاهش نفت‌کوره/ تلاش برای صادرات بنزین به کشورهای همسایه

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبر: 373313
تمدید 5ساله برنامه کاهش نفت‌کوره/ تلاش برای صادرات بنزین به کشورهای همسایه

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به تمدید 5 سال برنامه کاهش نف‌کوره بیان داشت هر یک از پالایشگاه‌ها برای مازاد مصرف نفت‌کوره برنامه‌های استانداردی در نظر گرفته و در حال اجرا هستند تا نفت‌کوره به حداقل رسیده و با مازاد تولید مواجه نشویم.

به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در نشست خبری روز جاری با اشاره به موضوع خطیر آلایندگی نفت‌کوره و قانون منع مصرف مازوت با گوگرد بالا در صنعت کشتیرانی گفت: در حال حاضر پروژه‌هایی در حال اجرا هستند تا تولید نفت‌کوره به حداقل برسد اما از آنجا که صنعت پالایشی صنعتی هزینه‌بر است دولت در ۵ سال گذشته به پالایشگاه‌ها اجازه داد تا بخشی از سود خود را برای کیفی‌سازی هزینه کنند و در خواست فعلی ما نیز این است که این فرصت برای ۵ سال دیگر نیز تمدید شود تا پروژه‌ها به اتمام برسد. همچنین دولت مصوبه‌ای ارائه داده که تا پایان سال 98 قیمت‌ها بدون اعمال کیفی‌سازی محاسبه شود و در مقابل بخشی از سود برای پروژه‌های کیفی‌سازی هزینه شود.

این مقام مسئول با اشاره به بحث قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه مانند لوبکات و وکیوم باتوم و همچنین حلال‌ها گفت: پس از واگذاری پالایشگاه‌ها به بخش خصوصی براساس تکلیفی که دولت در اختیار ما قرار داد قیمت‌گذاری را از برج 9 سال 97 انجام  دادیم. به طوری که قیمت‌گذاری براساس نرخ فوب خلیج فارس قیمت دلار به نرخ نیمایی و نشریه پلتس انجام می‌شود و اگر قیمت هر یک از این مولفه‌ها بالا و یا پایین روند طبیعی است که قیمت خوراک ما نیز افزایش یا کاهش پیدا می‌کند بنابراین درست نیست که عده‌ای با جوسازی‌ها و فضاسازی‌های منفی بخواهند عملکرد انجمن را زیر سوال ببرند.  عاشوری افزود: براساس فرمول کشف قیمت در بورس قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم. ما اصلا نمی‌توانیم محصولات را گران‌تر و یا ارزان‌تر بفروشیم حتی امکان ذخیره محصولات را نیز نداریم چون برای ما مشکل‌زا است.

وی گفت: در سال گذشته  شرکت‌های پالایشی با حجم سنگین سرمایه گذاری، تنها 4 الی 9 درصد سود کسب کردند. اما شرکت‌های روغن‌سازی که صنایع پایین دست ما محسوب می شوند، سودشان بین  15 تا 31 درصد بوده است.

در نتیجه اگر قیمت نفت خام بالا رود، قطعا قیمت خوراک بر اساس فرمولی که ما داریم افزایش پیدا می‌کند ولی اگر قیمت نفت خام کاهش پیدا کند قیمت خوراک هم کاهش پیدا خواهدکرد؛‌ کمااینکه در همین ماه جاری قیمت خوارک بین 6 تا 26 درصد ارزان شده بود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به اینک تمام دستگاه‌های نظارتی روی قیمت‌گذاری ما نظارت دارند گفت: بنابراین ما نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم که خلاف واقع باشد. در ثانی قرار است جلسه‌ای را بزودی در وزارت نفت برگزار کنیم تا در آنجا به ما گفته شود در شرایطی که قیمت نفت بالا می‌رود تکلیف ما چیست و ما چه کاری را باید انجام دهیم.

 عاشوری با بیان اینکه امکان ذخیره‌سازی برای فرآورده‌های نفتی امکان‌پذیر نبوده و خطرافرین و مشکل‌ساز است، ‌ادامه داد: اکنون بحث فروش اعتباری مواد اولیه به شرکت‌ها را در دستور کار داریم زیرا با توجه به تحریم‌ها، ‌شرکت‌های پالایشی با تمام ظرفیت روزانه ۱.۷۵ میلیون بشکه نفت را پالایش می‌کنند.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ظرفیت تولید بنزین کشور را روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این در شرایطی است که مصرف بنزین کشور حدود ۸۵ تا ۹۰ میلیلون لیتر در روز است و از این رو برآنیم تا مازاد مصرف به کشورهای همسایه صادر شود.

عاشوری در پایان تاکید کرد: ‌با توجه به توان کشور در تامین بنزین مورد نیاز، ‌ در این مرحله از تحریم‌ها، ‌صحبتی از تحریم بنزین مطرح نشد.