۰ نفر

آماری عجیب و وحشتناک از پوسیدگی دندان

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۳
کد خبر: 841312
آماری عجیب و وحشتناک از پوسیدگی دندان

بسیاری از شهروندان خراسان شمالی با این فرض که دندان آنها مشکلی ندارد به دندانپزشک مراجعه نمی کنند این در حالی است که براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان ۸۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال این خطه دندان پوسیده دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بسیاری از ما گرفتار رنج وحشتناک دندان درد شده ایم، دردی که امان هر انسانی را می برد و تنها راه کار را برای رهایی از آن در ضرب المثل «دندانی که درد می کند را باید کشید» خلاصه می کنیم.

اما چرا باید بهداشت دندانی خود را محدود به کشیدن که گزینه آخر سلامت دهان است، محدود کنیم.

گرچه برخی از افراد هزینه های بالای دندان پزشکی را دلیل اصلی «کشیدن» می دانند و بیمه ها نیز کمتر زیر بار تامین این هزینه ها می روند اما باور کنید بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان متوجه خود فرد است، اینکه جدای از بی توجهی به مراقبت های دندانی با رژیم های غذایی ناسالم مسیر پوسیدگی دندان را هموار می کنیم.

با وجود فرهنگ سازی و آموزش های همگانی گسترده برای حفظ سلامتی دندان هنوز از صبح تا شب انواع مواد غذایی شیرین و چسبناک را می خوریم و مراقبت ها نیز محدود به مسواک زدن اورژانسی است.

فکر می کنیم تا موقعی که دندان به آستانه درد نرسیده نباید به دندانپزشک مراجعه کرد و پوسیدگی دندان هم چیز خاصی نیست.

این در حالی است که دندان‌ها عضو مهم و غیر قابل ترمیم بدن هستند و اگر خراشیده شود مانند پوست دیگر سلول‌ها خود را تکثیر و ترمیم نمی‌کنند.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۸۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان دندان پوسیده دارند و معمولا افراد تا زمانی که با دندان درد دست و پنجه نرم نکنند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند.

هنوز بسیاری از افراد در خراسان شمالی فکر می کنند پوسیدگی یا از دست دادن دندان‌ها در سنین بالا عادی است درحالی‌که با مراقبت خوب از دندان ها تا پایان عمر می‌توانیم آنها را داشته باشیم و کیفیت بالایی از زندگی را تجربه کنیم.

رژیم غذایی نامناسب متهم ردیف اول

مدیرگروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: وضعیت بهداشت دهان و دندان افراد بالای ۳۰ سال استان بسیار نامطلوب است به گونه ای که ۸۰ درصد این گروه سنی دچار پوسیدگی دندان هستند.

دکتر مهین یاهوییان افزود: گرچه براساس شاخص سلامت دهان یا «دی ام اف تی» در وضعیت کلی وضعیت مطلوبی داریم اما وقتی متغیرهای این شاخص را جزئی بررسی می کنیم وضعیت بسیار نامطلوب است به گونه ای که براساس متغیر «دی» ۸۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال دندان پوسیده دارند.

وی ادامه داد: همچنین کودکان ۱۲ ساله نباید دندان پوسیده داشته باشند اما متاسفانه افراد بسیاری زیادی در این رده سنی برای پر کردن دندان به مراکز درمانی خراسان شمالی مراجعه می کنند.

یاهوییان نبود مراقبت روزانه از دندان ها را مهمترین چالش پیش روی سلامت دهان در خراسان‌شمالی دانست و گفت: گرچه عوامل گوناگونی در پوسیدگی دندان ها نقش دارند اما نوع تغذیه و مصرف مواد قندی نقشی به مراتب بیشتر دارند.

مدیرگروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: مصرف مواد قندی در استان بسیار بالا است و همین امر از دلایل اصلی پوسیدگی دندان ها است.

علاج کار چیست؟

وی با بیان اینکه پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است، بیان کرد: برای جلوگیری از پوسیدگی دندان افراد جدای از خودمراقبتی، مسواک زدن و نخ دندان باید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا میزان سلامت دهان و دندان آنها بررسی شود.

یاهوییان ادامه داد: در واقع برای حفظ بهداشت دهان و دندان باید فاکتور های گوناگونی را رعایت کنیم هم باید ویتامین‌های دی، کلسیم و پتاسیم در سبد غذایی ما وجود داشته باشد و هم از خوردن و نوشیدن مواد شیرین و قندی امتناع کنیم.

مدیرگروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح کرد: همیشه جدای از مسواک زدن باید از نخ دندان نیز استفاده کنیم زیراکه مواد غذایی گیر کرده در بین دندان‌ها اکسید شده و به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور می‌ شود.

وی افزود: همچنین هر ۶ ماه یکبار باید برای بررسی وضعیت دندان ها و میزان پوسیدگی آن به دندانپزشک مراجعه کنیم این در حالی است که متاسفانه شهروندان هنگام دندان درد شدید به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

DMFT مهمترین شاخص پوسیدگی دندان است؛ D ابتدای کلمه DECAY به معنای پوسیده، M ابتدای کلمه‌ MISSING به معنای افتاده یا کشیده شده، F ابتدای کلمه FILLING به معنای پر شده و T ابتدای کلمه‌ TEETH به معنای دندان‌ها است.

DMFT به واقع شاخص تعداد دندان ‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده را نشان می‌دهد، هر چه میزان این شاخص کمتر باشد، بهتر است و هر چه میزان آن بالاتر باشد نشانه مشکلات بیشتر در خصوص دهان و دندان است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha