۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

سه ترمز صادراتی فولاد/ مشوق های صادراتی را برگردانید

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۵
کد خبر: 840860
سه ترمز صادراتی فولاد/ مشوق های صادراتی را برگردانید

معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ایران با تشریح سه ترمز صادراتی فولاد، تصریح کرد: معافیت مالیاتی صادرات لغو شده و این موضوع، به ضرر توسعه صادرات است، معافیت‌های مالیاتی که در دو سه سال اخیر لغو شده باید به مشوق‌های صادراتی برگردد.

وحید یعقوبی، معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ایران در مورد چالش‌های فعلی صادرات فولاد به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: سه ترمز صادراتی برای فولاد ایران گذاشته شده که اگر این موارد برداشته شود، سایر مسائل قابل حل است.

یعقوبی توضیح داد: بازگشت ارز صادرات فولاد به نرخ نیما است، به دلیل این که تفاوت بسیار زیادی میان نرخ نیما با نرخ ارز آزاد وجود دارد، نمی‌شود تولید با ارز نزدیک به بازار آزاد باشد، اما صادرات با ارز نیمایی، در چنین شرایطی تولیدکننده تحت فشار قرار می‌گیرد و توان و انگیزه صادرات کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: دومین مسئله بحث عوارض صادراتی است، قرار بود که ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم و ۲۰ میلیون تن از آن را صادر کنیم، اما به صادرات ۱۲ میلیون تن رسیده‌ایم و ۸ میلیون تن از برنامه عقب هستیم. در چنین وضعیتی باید سیاست‌های توسعه صادرات را دنبال کنیم نه محدودکننده صادرات مانند عوارض صادراتی در دستور کار قرار گیرد.

معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ایران ادامه داد: مورد سوم هم لغو معافیت مالیاتی صادرات است که به ضرر توسعه صادرات است، معافیت‌های مالیاتی که در دو سه سال اخیر لغو شده باید به مشوق‌های صادراتی برگردد.

یعقوبی در مورد انتقادهایی که در مورد آب‌بری صنعت فولاد وجود دارد نیز گفت: صنعت فولاد یک دهم درصد آب کشور را مصرف می کند و این میزان در معادلات آبی کشور رقم ناچیزی است. حتی اگر صنعت فولاد این میزان را مصرف نکند، در کل وضعیت آبی کشور تغییر خاصی حاصل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: صنعت فولاد عمده آب مورد نیاز خود را از تصفیه پساب‌های شهرهای اطراف کارخانه‌ها تامین می‌کند و علاوه بر این که پساب‌ها را خریده، سرمایه‌گذاری کرده و تصفیه‌خانه تاسیس کرده و از این آب بهره‌گیری می‌کند و سیستم‌های بازچرخانی آب را گذاشته، اصلا نمی‌گذارد آبی هدر برود و برداشت آب از منابع طبیعی را به خیلی کم و در حد ضرورت رسانده است.

معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ایران تصریح کرد: صنعت فولاد نه تنها مصرف آب را خیلی کم کرده که برای کشور آب هم تولید می‌کند؛ با سرمایه‌گذاری فولادی‌ها آب از خلیج فارس شیرین می‌شود و به استان‌های کرمان و یزد رسیده و به‌زودی به اصفهان و سایر استان‌های مرکزی خواهد رسید. این اقدام نه تنها برای صنعت فولاد که برای سایر صنایع و کل آن منطقه آبادانی می‌آورد.

یعقوبی در پایان گفت: مردم و دولت باید به نقش ویژه صنعت فولاد در تولید و تامین آب کشور توجه کنند، این صنعت در حال کمک به تولید آب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha