۰ نفر

نشست خبری سخنگو وزارت امور خارجه؛

کنعانی: ایران تشدید تنش در منطقه را دنبال نمی‌کند

۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷
کد خبر: 836452
کنعانی: ایران تشدید تنش در منطقه را دنبال نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ایران ضمن پایبندی به منشور ملل متحد نسبت به عبور از خطوط قرمزش در هر مرحله محکم‌تر برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز عمل خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۳ در خصوص موضع غربی‌ها در مورد حمله ایران به اسراییل مطرح کرد: اینکه موضع آمریکا چیست به نظر می‌آید برای قضاوت زودهنگام است، اما لازم است نکته‌ای را اشاره کنم. ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است. اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد و همچنین تجاوز اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه است. ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح در رخداد اخیر و در واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه رژیم به روشی حرفه‌ای عمل کردند. ایران به روش منطقی و مسئولانه عمل کرد. هشدارهای لازم را قبل از اقدام داده بودیم. پس از اتمام حجت، مقتدارانه عمل کردیم و در ادامه مقتدرانه عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ایران ضمن پایبندی به منشور ملل متحد نسبت به عبور از خطوط قرمزش در هر مرحله محکم‌تر برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز عمل خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد. ایران با توجه به عدم اقدام لازم از سوی شورای امنیت و در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه و نیز دفاع از امنیت و منافع ملی خود حرکت کرده است. اقدام ایران کاملا مشروع و منطبق با منشور ملل متحد و پس از اتمام حجت به روش دیپلماتیک صورت گرفت. طبیعی است انتظار است دیگران از جمله آمریکا رفتار مسئولانه ایران و واکنش مشروع ایران را مورد توجه قرار دهند و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام مشروع و منطقی ایران باشند.

کنعانی درباره احضار سفیر ایران در اردن از سوی وزارت خارجه این کشور، گفت: این خبر را دریافت کردم؛ اعلام کردند این احضار در واکنش به خبرهایی که برخی منابع ایران درباره اردن و احیاناً نقش این کشور درباره رهگیری برخی از پرتابه‌های ایران منتشر کردند، انجام شد. من در جایگاهی نیستم که در مورد رهگیری اردن تایید و تکذیب کنند. ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای کاملاً متعهدانه عمل کرده و اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی علاوه بر تنبیه متجاوز در عین حال اقدامی بازدارنده علیه اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در تهدید ثبات منطقه بوده است. اردن هم از ناحیه اقدامات جنایت آمیز در منطقه متاثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت‌های جهان قرار بگیرد. روابط ما با اردن دوستانه است و ارتباطات مستمر وجود داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شورای حقوق بشر اخیرا دو قطعنامه درباره تحولات فلسطین و غزه داشته است که عبارتند از: قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی و درخواست آتش‌بس، ایران در چارچوب نگاه اصولی درباره فلسطین از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند و مطالبه بین‌المللی را ضروری می‌داند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح را مثبت ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: ایران از هر اقدامی که به فشار بر رژیم صهیونیستی منجر شود، استقبال می‌کند. ارسال گسترده و نامحدود تسلیحات از سوی کشورهای غربی نشان‌دهنده نقش و مسئولیت آمریکا در نسل‌کشی جاری به دست غاصبان فلسطین است.

کنعانی درباره نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره ایران، گفت: این کشورها باید قدردان خویشتن‌داری ایران و رفتار مسئولانه آن نسبت به امنیت و ثبات منطقه‌ای باشند؛ این کشورها به جای اتهام زدن به ایران باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند. این کشورها به جای همکاری با رژیم صهیونیستی باید در کنار کشورهای صلح‌طلب قرار بگیرند. ایران در مسیر اقدام مشروع و بازدارنده کاملا به اصول و منشور ملل متحد عمل کرده است.

کنعانی درباره از سرگرفته شدن فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در ایران، گفت: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان فراهم شده است. گفت‌وگوهای بسیار خوبی در سطح وزرای امور خارجه صورت گرفته است. هیئت دیپلماتیک جمهوری آذربایجان برای بررسی مقدمات فعالیت سفارت این کشور در تهران، به ایران آمدند. این اتفاق نظر وجود دارد که همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک حرکت کند و شاهد ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان باشیم.

کنعانی درباره رویدادهای اخیر در تنگه هرمز نیز گفت: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خود و نظارت کامل و مسئولانه درباره تنگه راهبردی هرمز کلیه ترددها را در این تنگه زیر نظر دارد. تعلق کشتی توقیف شده در تنگه هرمز به رژیم صهیونیستی کاملاً محرز است.

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا، گفت: اگر چنین قصدی داشته باشند، سازنده نخواهد بود و کمکی به مناسبات نخواهد کرد؛ ایران درباره موضوع هسته‌ای متعهدانه عمل کرده و این رویه را مبتنی بر معاهدات مربوطه و معاهده هسته‌ای و در چارچوب ان‌پی‌تی ادامه خواهد داد؛ ما مایل به روابط، اقتصادی با اروپا مبتنی بر منافع مشترک هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: مواضع ایران نسبت به امنیت ملی و منافع ملی روشن است و اقدام‌های مشروع تعریف شده در سازوکارهای بین‌المللی را پیگیری خواهیم کرد. اقدام‌های غیرمنطقی و متجاوزانه علیه جریان‌های مقاومت همانطور که نشان داده منافعی برای کشورهای حمله کننده ایجاد نخواهد کرد.

کنعانی گفت: اظهارنظرهای گروسی رگه‌های سیاسی دارد و تخصصی و حرفه‌ای نیست و کمکی به برجام و هر موضوع دیگری نمی‌کند. انتظار می‌رود وی در چارچوب مسئولیت خود عمل کند و به رفتارهای مسئولانه و همکاری‌های متعهدانه ایران نگاه مثبت داشته باشد.

کنعانی درباره پیام‌های تبادل شده میان ایران و آمریکا در روزهای گذشته، اظهار کرد: پیام‌هایی که در بازه زمانی اخیر ردوبدل شدند، درباره اقدام ماجراجویانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک سفارت ایران در دمشق بود. انتظار این بود دولت آمریکا براساس تعهد کشورها به مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین، اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کند. دولت آمریکا کاملاً برعکس این موضوع عمل و از محکوم کردن این عملیات اجتناب کرد. ضمن اینکه مانع تصویب بیانیه شورای امنیت درباره محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی شد. چنانچه چراغ سبز آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی جرات اقدام علیه مقر دیپلماتیک ایران را نداشت. مسئولیت آمریکا درباره این اقدام یک مسئولیت تفکیک‌ناپذیر است.

کنعانی گفت: متعاقب جدی شدن تصمیم قاطع ایران پس از اتمام حجت با طرف‌های ذیربط، دولت آمریکا جدی‌تر از گذشته وارد موضوع شد تا مانع اقدام مشروع ایران علیه اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی شود.

کنعانی گفت: سلطان عمان طرحی را در چارچوب طرح رفع تحریم‌ها دارد. در چارچوب استقبال ایران از نقش‌آفرینی کشورهای دوست برای گره‌گشایی از مذاکرات رفع تحریم‌ها، مشورت‌ها میان دو کشور ادامه دارد و این گفت‌وگوها هم در سفر اخیر وزیر امور خارجه به عمان مطرح شد. تماس و مذاکرات دیپلماتیک در سطح مذاکره‌کننده ارشد با طرف‌های ذیربط در اتحادیه اروپا و چه از طریق واسطه‌ها ادامه دارد و ایران همچنان به مسیر مذاکره برای دستیابی به اهداف خود پایبند است.

کنعانی درباره سفر احتمالی رئیسی به پاکستان، گفت: دعوت قبلی طرف پاکستانی از رئیس جمهور وجود دارد و بر انجام این سفر هم تاکید می‌شود؛ زمینه‌سازی‌ها هم در حال انجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر نخست وزیر عراق به آمریکا و اهمیت موضوع خروج نیروهای ائتلاف بین المللی و به خصوص نیروهای نظامی آمریکا از عراق و منطقه، اظهارداشت: آنچه که می‌توانم بگویم این است که سوابق دهه‌های گذشته نشان‌ داده که حضور نظامی آمریکا در هیچ کجای منطقه امنیت ساز نبوده و رفتار آمریکا هیچ کجا امنیت آفرین و درچارچوب منافع منطقه نبوده است. ملت، دولت و مجلس عراق نیز در ماه‌های گذشته خواسته و دیدگاه خودشان را نشان‌دادند و خواستار زمانبندی جهت خروج نیروهای نظامی آمریکا هستند. ما به خواست ملت و دولت عراق احترام میگذاریم و معتقدیم حضور نیروهای آمریکا برای منطقه امنیت آفرین نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آمریکایی گفت: پیام‌هایی که در بازه زمانی اخیر رد و بدل شد در ارتباط با اقدام ماجراجویانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود. انتظار این بود که دولت آمریکا براساس تعهد کشورها و دولت‌ها به مقررات بین‌المللی و منشور ملل و کنوانسیون‌های وین اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کند. دولت آمریکا کاملا برعکس این موضوع عمل کرد. از محکوم کردن عملیات ماجراجویانه و غیرقانونی این رژیم اجتناب کرد و مانع تصویب بیانیه شورای امنیت در ارتباط با محکوم کردن اقدام این رژیم شد. ایران اعلام کرد که دولت آمریکا در ارتباط با جنایتی که این رژیم انجام داده مسؤول است. معتقدیم چنانچه چراغ سبز آمریکا نبود این رژیم جرأت و شهامت اقدام علیه مقر دیپلماتیک ایران را نداشت و مسؤولیت دولت آمریکا نسبت به اقدام این رژیم یک مسؤولیت تفکیک ناپذیر است. متعاقب جدی شدن ایران و تصمیم قاطع ایران پس از اتمام حجتی که با طرفهای ذیربط انجام شد و پس از اعلام تصمیم ایران به طرف‌های بین‌المللی دولت آمریکا جدی‌تر از گذشته وارد شد که مانع پاسخگویی ایران به اقدام متجاوزانه ایران شود.

وی ادامه داد: تبادل پیام‌ها در این چارچوب بود. دولت آمریکا یا باید مسؤولیت خود را در این خصوص مشخص می‌کرد یا اقدام بازدارنده‌ای در مقابل این رژیم انجام و تعهد خود را به صلح و امنیت بین‌المللی و عدم تکرار جنایات این رژیم عمل می‌ردند. هیچ توافقی بین ما و هیچ طرف دیگری برای اقدام ایران معنا ندارد. ایران براساس مقررات بین‌المللی و حق ذاتی خود برای دفاع از امنیت و منافع ملی خود عمل کرده است. ایران خود را ملزم به توافق با هیچ طرفی نمی‌داند و برای منافع خود از هیچ طرفی اجازه نمی‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: تصمیم ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی پس از آن قطعی شد که شورای امنیت در انجام مسؤولیت خود برای تنبیه متجاوز در نتیجه اقدام دولت آمریکا، انگلیس و فرانسه بازماند و به رغم پیگیری‌های ایران در مجامع بین‌المللی و رایزنی‌های  دیپلماتیک روشن شد که اقدامی از سوی مراجع بین‌المللی از جمله شورای امنیت به دلیل نقش آفرینی غیرسازنده آمریکا و دو کشور متصور نیست و این حق مسلم ایران بود که مبتنی بر منشور در چارچوب حمایت از منافع ملی خود و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی برای تکرار این اقدامات متجاوزانه اقدام کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد نمایشگاه ایران اکسپو گفت: براساس سیاست دولت سیزدهم همکاری و هماهنگی نزدیک بین وزارت خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با سازمان توسعه و تجارت و وزارت صمت برای نمایشگاه ایران اکسپو 2024 به صورت مستمر برقرار بود. دیپلمات‌ها و کارشناسان اقتصادی ما در سفارتخانه‌ها در این خصوص مامموریت یافتند که این موضوع را با جدیت دنبال کنند. تلاش‌های مثمرثمر و نتیجه بخشی را داشتیم و گزارش‌ها حاکی از مشارکت فعال و پرثمر در این نمایشگاه خواهیم بود. امیدواریم شاهد رخداد اقتصادی در تهران در نیمه اردیبهشت ماه باشیم و دستگاه دیپلماسی در کنار وزارت صمت به مسؤولیت‌های خود عمل کرده است و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی شخصا این موضوع را پیگیری می‌کند.

همچنین سخنگو در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین سفر اردیبهشت گروسی به تهران گفت: اطلاعاتی در خصوص این سفر ندارم و سازمان انرژی اتمی در جریان این کار است و در این لحظه اطلاعی درباره سفر ایشان ندارم. در چارچوب ارتباطات مستمری که وجود دارد در راستای ارتباطات طرفین این سفر می‌تواند انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha