۰ نفر

نرخ جریمه های جدید کی ابلاغ میشود؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۳۹
کد خبر: 835509
نرخ جریمه های جدید کی ابلاغ میشود؟

رئیس پلیس راهور فراجا از افزایش ۵ برابری جرائم راهنمایی و رانندگی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بزودی با ابلاغ دولت میزان افزایش جرائم رانندگی که مدتی قبل از سوی راهور پیشنهاد شده بود اجرایی خواهدشد. سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: به منظور بازدارندگی جرایم و کاهش تصادفات و جان‌باختگان و مصدومین ناشی از آن برخی از تخلفات حادثه ساز تا ۵ برابر افزایش یافته است.

 در سال ۱۳۸۹، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد و از ابتدای سال ۱۳۹۰ هم به اجرا گذاشته شد، در این قانون پیش بینی شده بود که در هر سال براساس «تورم» و نرخ جریمه‌ای که می تواند اعمال بشود تا بازدارندگی لازم را داشته باشد، نرخ مذکور باید به‌روز شود. آخرین باری که این به روزرسانی انجام شد،سال ۹۶ بود و بعد از آن به دلایل مختلف ما شاهد این به روزرسانی و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به شاخص تورم، این اتفاق نیفتاد. در همه دنیا، موضوع جریمه‌های رانندگی به عنوان یک ابزار بازدارنده مدنظر است و اجرا می‌شود.

تخلفاتی همچون سرعت غیرمجاز، رانندگی در حالت مستی، سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز و... از جمله مواردی بوده‌اند که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم که در لیست افزایش قیمت جرائم رانندگی قرار گرفته و تا ۵ برابر یعنی ۵۰۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

 نرخ‌ جدید جریمه و تخلفات رانندگی

رئیس پلیس راهور اظهار کرد: یکی از رفتارهای بسیار بسیار خطرناک این است که فردی با مصرف مواد روان گردان یا مشروبات الکلی بخواهد رانندگی کند که برای این مسئله۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است و علاوه بر این رقم، نمره منفی هم تعلق می گیرد و وسیله نقلیه به پارکینگ هدایت می شود، برای توقیف ۷۲ساعته، شش ماه گواهینامه این فرد ضبط می شود و این فرد حق رانندگی ندارد، بعد از همه این کارها برای سیر مراحل قانونی راننده متخلف به مرجع قضایی معرفی می شود و سنگین ترین مجازات مربوط به این موضوع است. 
هدفگذاری کرده‌ایم تا در آینده نزدیک یعنی تا پایان سال ۱۴۰۳ و امیدواریم سال آینده، بالغ بر ۷۰ درصد از کنترل ها با ابزارهای هوشمند و بدون نیاز به مواجه چهره به چهره پلیس با متخلف انجام شود. همچنین جریمه سرعت غیر مجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود.

 جرایم رانندگی با نرخ جدید از چه زمانی اعمال خواهد شد؟

سردار حسینی در این باره گفت: اجرای جرایم جدید رانندگی یک فرآیند اداری تعریف شده‌ای دارد، به نظر شاید حدودا تا بیستم یا بیست و پنجم فروردین این نرخ‌های جدید و این اعداد و ارقام جدید قابل اجرا باشد.

 همچنین رئیس پلیس راهور فراجا با تکذیب خبر افزایش ۵۰۰ برابری جرایم رانندگی که توسط برخی رسانه‌ها از جانب وی منتشر شده است ذکر کرد: از رسانه‌ها انتظار داریم که با اخلاق حرفه‌ای و امانت داری خبر صحیح و گفته شده را منتشر کنند؛ اینکه جرایم رانندگی ۵۰۰ برابر شده با عقل سلیم جور در نمی‌آید و با این اشتباه، رسانه‌ای که این خبر را زده تشویش اذهان عمومی و نگرانی مردم را موجب شده که البته پلیس راهور پیگیری قضایی این موضوع را در دستور کار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha