۰ نفر

مقاومت قارچ‌های سمّی به گرما و پخت و پز

۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷
کد خبر: 835362
مقاومت قارچ‌های سمّی به گرما و پخت و پز

گروه نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمّی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب‌پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پس از مصرف قارچ‌های خودرو و جنگلی، در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی شامل تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تأخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو) هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید.

در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد، این دسته از قارچ‌ها به مراتب سمیت بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فرد با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هر گونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی نوع سم از سوی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha