۰ نفر

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

۱۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۰۵
کد خبر: 833812
گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

Galaxy A۵۵ با دستیابی به امتیاز استفاده فعال ۱۳:۲۷ ساعت، مدت زمان بیشتری را بدون نیاز به شارژ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در حالی که Galaxy A۳۵ با امتیاز ۱۲:۲۶ ساعت در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جی اس ام، حضور پررنگ سامسونگ در بخش میان‌رده با سری‌های Galaxy A۳x و A۵x، به عنوان یکی از پیشگامان این بازار، آشنا است. بنابراین طبیعی است که افراد برای انتخاب گوشی مناسب برای نیازهای‌شان، به دنبال مقایسه‌ی مدل‌های مختلف هستند.

در این مطلب، قصد داریم دو مدل از این سری، یعنی Samsung Galaxy A۵۵ و Samsung Galaxy A۳۵ را به طور جامع مورد بررسی قرار دهیم.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

این دو مدل امسال با ارتقاء‌های جدید نسبت به نسخه‌های قبلی خود عرضه شده‌اند، اما با وجود اختلاف قیمت آن‌ها، شباهت‌های بسیاری بین آن‌ها وجود دارد که ارزش مقایسه و بررسی دقیق‌تر را افزایش می‌دهد.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

Galaxy A۵۵ یا Galaxy A۳۵؛ مقایسه‌ی طراحی و اندازه

در مقایسه‌ی اندازه بین گوشی‌های هوشمند Galaxy A۵۵ و A۳۵، مشخص است که دو دستگاه به طور تقریبی هم‌اندازه هستند.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

با در نظر گرفتن قطر مشترک صفحه نمایش آن‌ها، تفاوت اندازه‌ بین این دو مدل، تنها چند میلی‌متر است. بنابراین، از نظر ارگونومی و راحتی در دست گرفتن، تقریباً تفاوتی بین این دو گوشی احساس نخواهید کرد.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

شباهت‌های قابل توجهی در طراحی این دو گوشی مشاهده می‌شود؛ هر دو از یک زبان طراحی مشابه استفاده می‌کنند، با فریم‌های تخت کناری، پنل پشتی تخت و لنزهای دوربینی که به طور برجسته در بدنه دو دستگاه قرار دارند.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

در مورد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، هر دو گوشی از گواهی IP۶۷ برخوردار هستند. با این حال، متریال باکیفیت‌تر مورد استفاده در Galaxy A۵۵ نسبت به A۳۵، یکی از جنبه‌های برجسته‌تر این مقایسه است.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

A۵۵ از محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس در پنل جلو، گوریلا گلس در پنل پشت و فریم آلومینیومی بهره می‌برد، در حالی که گوشی A۳۵ از فریم پلاستیکی و پنل پشت شیشه‌ای معمولی استفاده می‌کند.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

به هر حال، با این تفاوت‌ها، همچنان برای اطمینان خاطر بیشتر، از گوریلا گلس ویکتوس پلاس در پنل جلوی A۳۵ استفاده شده است.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

مقایسه‌ی نمایشگر: تفکیک ویژگی‌های دو گوشی هوشمند Galaxy A۵۵ و A۳۵

هر دو Galaxy A۵۵ و A۳۵ از نمایشگرهایی با ویژگی‌های بسیار مشابه برخوردارند.

گلکسی A۵۵ سامسونگ یا گلکسی A۳۵؛ کدام را بخریم؟

این دو گوشی هرکدام دارای نمایشگرهای به اندازه‌ی ۶.۶ اینچ، رزولوشن ۱۰۸۰p+ و نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز هستند. همچنین، هر دو نمایشگر به حداکثر روشنایی تا ۱۰۰۰ نیت نیز می‌رسند، که این ویژگی امکان استفاده راحت در محیط‌های باز، حتی در یک روز آفتابی با شرایط نوری شدید را فراهم می‌کند

گلکسی A۵۵ که با قیمت بالاتری عرضه می‌شود، از گواهینامه‌ی ویدیویی HDR۱۰+ نیز برخوردار است. این گواهی به کاربران امکان مشاهده ویدیوهای پرطرفدار از جمله نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو و یوتیوب را با کیفیت HDR می‌دهد، به شرطی که محتوای موردنظر با استاندارد HDR سازگار باشد.

با این حال، گوشی Galaxy A۳۵ نیز می‌توانست از پشتیبانی HDR۱۰+ بهره‌مند باشد. اما به نظر می‌رسد که سامسونگ تصمیم گرفته است تا برای ایجاد تفاوت‌های معنادار بین دو گوشی، این ویژگی را فقط در Galaxy A۵۵ معرفی کند.

Galaxy A۵۵ یا Galaxy A۳۵؛ مقایسه‌ی عمر باتری

در بحث عمر باتری، یک برتری واضح مشاهده می‌شود.

Galaxy A۵۵ با دستیابی به امتیاز استفاده فعال ۱۳:۲۷ ساعت، مدت زمان بیشتری را بدون نیاز به شارژ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، در حالی که Galaxy A۳۵ با امتیاز ۱۲:۲۶ ساعت در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

هر دو دستگاه از یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کنند، روی یک نرم‌افزار مشابه اجرا می‌شوند و به نظر می‌رسد که نمایشگرهای مشابهی داشته باشند.

اما به احتمال زیاد، کارایی بهتر Galaxy A۵۵ به لطف استفاده از تراشه‌ی جدید Exynos ۱۴۸۰ آن است. Galaxy A۳۵ از تراشه‌ی  قدیمی‌تر Exynos ۱۳۸۰ که در گوشی Galaxy A۵۴ سال گذشته استفاده شده بود، بهره می‌برد.

با تحلیل دقیق‌تر نتایج در هر دسته، به نکته‌های جالبی می‌رسیم. برای مثال، Galaxy A۳۵ در سناریوی بازی کردن، دوام بیشتری داشته است و در اجرای مرورگر وب/شبکه‌های اجتماعی به زمان کارکرد Galaxy A۵۵ نزدیک می‌شود. اما، Galaxy A۵۵ به لطف زمان مکالمه‌ی ۴G و پخش ویدئوی طولانی‌تر، نسبت به برادر ارزان‌تر خود پیشتاز است و برتری قابل توجهی را نشان می‌دهد.

مقایسه‌ی سرعت شارژ Galaxy A۵۵ در مقابل Galaxy A۳۵

هر دو گوشی Galaxy A۵۵ و A۳۵ از قابلیت‌های شارژ مشابهی با شارژ ۲۵ وات بر روی استاندارد Power Delivery ۳.۰ با PPS پشتیبانی می‌کنند.

این دو گوشی همچنین شارژر همراه در بسته‌ی خود ندارند، بنابراین برای شارژ نیاز به خرید یک شارژر جداگانه از سامسونگ یا یک شارژر غیر رسمی با پشتیبانی از شارژ ۲۵ وات و فناوری Power Delivery دارید. با این حال، سرعت شارژ هر دوی این گوشی‌ها چندان چشمگیر نیست.

نکته جالب این است که Galaxy A۵۵ کل چرخه‌ی شارژ خود را از ۰ تا ۱۰۰ درصد حدود ۲۳ دقیقه سریع‌تر از A۳۵ تکمیل می‌کند.

تفاوت اسپیکر گلکسی A۵۵ با گلکسی A۳۵ سامسونگ

در بخش مقایسه‌ی اسپیکر، هر دو گوشی از یک پیکربندی مشابه برای بلندگو استفاده می‌کنند. این پیکربندی شامل یک سیستم ترکیبی با یک بلندگو در پایین گوشی و یک بلندگوی مکالمه است.

از نظر بلندی صدا، این دو گوشی بسیار نزدیک هم هستند.

گلکسی A۵۵ با امتیاز «خیلی خوب» (Very Good) با اندازه‌گیری -۲۵.۷ LUFS کمی بهتر از امتیاز «خوب» (Good) با اندازه‌گیری -۲۶.۱ LUFS گلکسی A۳۵ عمل می‌کند.

در استفاده‌ی روزمره، تفاوت قابل‌توجهی بین این دو گوشی وجود ندارد.

با این حال، تنظیم صدای خروجی در این دو گوشی کاملاً متفاوت است. گلکسی A۵۵، به لطف بیس برجسته‌تر، صدای کامل‌تری ارائه می‌دهد، در حالی که صدای خواننده در A۳۵ کمی بیشتر به گوش می‌رسد. به طور کلی، بلندگوهای A۵۵ عملکرد بهتری دارند؛ چرا که نه تنها از بلندگوهای A۳۵ بهتر عمل می‌کنند، بلکه کیفیت بالاتری نیز دارند.

مقایسه‌ی پردازنده گلکسی A۵۵ با گلکسی A۳۵

گوشی Galaxy A۵۵ امسال از تراشه جدید و بسیار امیدوارکننده‌ی Exynos ۱۴۸۰ بهره می‌برد که با معماری ۴ نانومتری EUV سامسونگ ساخته شده است، در حالی که گوشی Galaxy A۳۵ از نسل قبلی آن، Exynos ۱۳۸۰، استفاده می‌کند.

گرافیک؛ گلکسی A۵۵ سامسونگ در برابر گلکسی A۳۵ سامسونگ

یکی از مهم‌ترین ارتقاء‌هایی که اگزینوس ۱۴۸۰ به ارمغان می‌آورد، پردازنده‌ی گرافیکی جدید آن است. این پردازنده‌ی گرافیکی، Xclipse ۵۳۰ نام دارد که با همکاری AMD توسعه یافته است. این اولین پردازنده‌ی گرافیکی میان‌رده بر اساس معماری RDNA ۲ است و جایگزین پردازنده‌ی گرافیکی قدیمی Mali-G۶۸ MP۵ موجود در اگزینوس ۱۳۸۰ شده است.

مقایسه‌ی حافظه Samsung Galaxy A۵۵ و Samsung Galaxy A۳۵

پیکربندی‌های حافظه در هر دو گوشی تقریبا مشابه است، اما مدل پایه گوشی Galaxy A۵۵ دارای ۸ گیگابایت رم است، در حالی که A۳۵ به طور پیش‌فرض ۶ گیگابایت رم ارائه می‌دهد. مدل‌های رده‌بالاتر این دو گوشی نیز می‌توانند به ترتیب تا ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه و ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه را ارائه دهند.

تفاوت عملکرد کلی گلکسی A۵۵ با گلکسی A۳۵

در بنچمارک‌های پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، اگزینوس ۱۴۸۰ حدود ۱۴ درصد افزایش عملکرد را نشان می‌دهد، در حالی که یک تست ترکیبی، جهشی قابل توجه معادل ۲۰ درصد افزایش عملکرد را به نمایش می‌گذارد.

در پردازش کارهای سنگین مبتنی بر پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)، این فاصله حتی بیشتر می‌شود، به طوری که طبق نتایج ۳DMark Wild Life، گلکسی A۵۵ تقریباً ۴۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به گلکسی A۳۵ از خود نشان می‌دهد.

مقایسه‌ی مدیریت حرارت

آخرین نکته‌ی مهم این است که گلکسی A۵۵ در مقایسه با A۳۵ عملکرد بهتری در مدیریت کارهای سنگین و طولانی‌مدت دارد. شاید تصور شود که تراشه‌ی قدرتمندتر باعث ایجاد مشکلات حرارتی شود، اما در تست‌های CPU و GPU، گوشی گلکسی A۵۵ کاملاً پایدار عمل کرد و هیچ نشانه‌ای از کاهش عملکرد (Thermal Throttling) مشاهده نشد. از سوی دیگر، گلکسی A۳۵ افت عملکرد اندکی را نشان داد، که البته همچنان کمتر از افت عملکرد نسل قبلی یعنی A۵۴ است که از تراشه‌ی مشابهی استفاده می‌کند.

مقایسه‌ی دوربین گلکسی A۵۵ در مقابل گلکسی A۳۵ سامسونگ

هر دو گوشی Galaxy A۳۵ و A۵۵ از مجموعه دوربین‌های مشابهی برخوردار هستند.

دوربین اصلی هر دو گوشی از یک حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/۱.۸ برخوردار است، که این امکان را به کاربر می‌دهد تا عکس‌های با وضوح بالا و جزئیات دقیقی را در شرایط نوری مختلف به دست آورد.

همچنین، وجود لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) در هر دو دوربین، امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری استوار و بدون لرزش را فراهم می‌کند.

با این وجود، گلکسی A۵۵ از حسگر بزرگ‌تری با ابعاد ۱/۱.۵۶ اینچی و اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر برخوردار است، که این امر می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد در شرایط نوری کمک کند. در مقابل، این مقدار در A۳۵ برابر با ۱/۱.۹۶ اینچ است.

همچنین، گوشی Galaxy A۵۵ از یک دوربین فوق عریض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل بهره می‌برد که این امکان را به کاربر می‌دهد تا عکس‌های با منظره‌های گسترده‌تر و جزئیات بیشتر را در یک فریم به دست آورد. در مقابل، دوربین فوق عریض در گلکسی A۳۵ دارای رزولوشن ۸ مگاپیکسل است.

هر دو گوشی دارای یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت هستند که این امکان را به کاربر می‌دهد تا به تصاویری با جزئیات بسیار نزدیک دست یابد.

در بخش دوربین سلفی، گلکسی A۵۵ با یک دوربین سلفی با رزولوشن بسیار بالا ۳۲ مگاپیکسل بهره می‌برد که این امکان را به کاربر می‌دهد تا عکس‌های سلفی با وضوح بالا و جزئیات دقیق‌تری به دست آورد. در مقابل، گلکسی A۳۵ دارای یک دوربین سلفی با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل است.

هر دو گوشی قادر به فیلمبرداری سلفی با کیفیت ۴K هستند و متاسفانه هیچ‌کدام از دوربین‌های سلفی این دو گوشی از قابلیت فوکوس خودکار برخوردار نیستند.

کیفیت تصویر گلکسی A۵۵ در برابر گلکسی A۳۵

در مقایسه‌ی کیفیت تصویر بین دو گوشی، مشاهده می‌شود که هر دو دستگاه در طول روز کیفیت تصویر مشابهی ارائه می‌دهند. این دو گوشی تقریباً عکس‌های ثابتی را با پردازش و رنگ‌ها به شکل یکسانی ثبت می‌کنند.

جالب اینجاست که Galaxy A۳۵، عکس‌هایی با کیفیت ۲ برابری نسبت به A۵۵ می‌گیرد.

این عکس‌ها به طور قابل توجهی شارپ‌تر و با جزئیات بیشتری هستند، حتی اگر کمی نویزدارتر باشند. همچنین دوربین‌های فوق‌عریض هر دو گوشی نیز کیفیت مشابهی را ارائه می‌دهند، اما A۵۵ دارای کنتراست کمی بهتر و میدان دید وسیع‌تری است.

در مورد عکاسی در شب نیز به نتایج تقریباً مشابهی می‌توان رسید. هر دو گوشی از نظر پردازش، وضوح، جزئیات، کنتراست و محدوده دینامیکی تقریباً یکسان به نظر می‌رسند، اما Galaxy A۵۵ عکس‌هایی کمی بهتر از A۳۵ می‌گیرد.

به عبارت دیگر، نمونه‌های ۲ برابری در A۳۵ بی روح‌تر به نظر می‌رسند. همچنین دوربین فوق‌عریض Galaxy A۵۵ با پردازش کمی بهتر، عملکرد بهتری دارد.

کیفیت فیلمبرداری Samsung Galaxy A۵۵ در مقابل Samsung Galaxy A۳۵

در مقایسه‌ی مستقیم فیلمبرداری، گوشی Galaxy A۵۵ به طور واضح برنده است.

دوربین اصلی آن نه تنها ویدیوهای زنده‌تر و با جزئیات بیشتری تولید می‌کند، بلکه دوربین فوق عریض آن نیز از فیلمبرداری با کیفیت ۴K پشتیبانی می‌کند که به طور قابل توجهی بهتر از ویدیوهای Full HD گرفته شده با دوربین فوق عریض Galaxy A۳۵ به نظر می‌رسد.

با این توجه، Galaxy A۵۵ به عنوان یک گزینه مناسب‌تر برای کاربرانی که به دنبال تجربه‌ی فیلمبرداری با کیفیت و حرفه‌ای هستند، توصیه می‌شود.

نتیجه‌گیری؛ کدام گوشی برای شما مناسب‌تر است؟

با توجه به مقایسه‌ی دقیق بین دو گوشی میان‌رده سامسونگ، Galaxy A۵۵ و A۳۵، مشخص می‌شود که این دو دستگاه به طور قابل توجهی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.

در اکثر جنبه‌ها، تفاوت‌های معنی‌داری بین آن‌ها وجود ندارد، حتی با توجه به قیمت بالاتر Galaxy A۵۵.

اگر به دنبال عملکرد برتری (مانند پردازنده مرکزی و گرافیکی بهتر)، قابلیت‌های بهتر فیلم‌برداری، عمر باتری بیشتر و بلندگوهای استریو باکیفیت‌تر هستید، Galaxy A۵۵ گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

اما Galaxy A۳۵ نیز بدون نیاز به هزینه‌ی بیشتر، اکثر نیازهای کاربران را برآورده می‌کند و به عنوان یک گوشی میان‌رده قابل توجه به حساب می‌آید. به ویژه اگر به طور خاص به فیلم‌برداری علاقه‌مند نیستید، Galaxy A۳۵ می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد.

به طور کلی، انتخاب نهایی بین این دو گوشی، بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی شما دارد و بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، از ارزیابی دقیق‌تر و مطالعه‌ی موارد فنی هر گوشی استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha