۰ نفر

چرایی تشدیدحملات تروریستی داعش در جهان

۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۳۸
کد خبر: 833652
محمد بیات
چرایی تشدیدحملات تروریستی داعش در جهان

شمارش معکوس برای از سرگیری فعالیت هسته‌های خفته داعش در سراسر جهان؛ به ویژه قاره اروپا و آمریکای شمالی به صدا درآمده است. پس از غیبتی کوتاه، حال خلافت خودخوانده داعش با بهانه قراردادن وقایع جاری در باریکه غزه قصد دارد تا دامنه ترورهای خود را در سراسر جهان گسترش دهد. این سیاست جدید داعش شاید ظاهری موجه داشته باشد اما در شرایط کنونی می‌تواند به بهبود تصویر اسرائیل در رسانه‌ها و کاهش فشار افکار عمومی بر قدرت‌های بزرگ بی‌انجامد. 

اقتصاد آنلاین، محمد بیات: شامگاه بیست‌ودوم مارس سالن کنسرت کروکوس مسکو یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌های تروریستی چند دهه اخیر روسیه را تجربه کرد. تنها دقایقی پس از این حمله گروه تروریستی داعش شاخه خراسان مسئولیت حمله و کشته شدن قریب به ۱۴۴ شهروند روس را برعهده گرفت. با آنکه سران کاخ کرملین تمایل داشتن تا این حمله را به واشنگتن یا کیف نسبت دهند؛ اما شواهد میدانی حاکی از دست داشتن عناصر عموماً تاجیکستانی داعش در جریان این حمله است. کمی قبل‌تر در جریان چهارمین مراسم شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، عناصر وابسته به شاخه خراسان داعش اقدام به بمب گذاری در استان کرمان کرده و صدها ایرانی را به شهادت رساندند. برخی تحلیلگران معتقدند پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گروه طالبان در همکاری امنیتی با سنتکام و سرویس سیا زمینه استقرار فرماندهان گروه داعش در شمال شرق افغانستان را فراهم آورده است. حضور داعش این امکان را برای غرب فراهم می‌کند تا به راحتی مرزهای پیرامونی ایران، روسیه، چین و حتی هند را ناامن کرده و زمینه رشد افراط گرایی را در این مناطق فراهم آورد. 

چرایی تشدیدحملات تروریستی داعش در جهان

حمله تروریستی عناصر داعش به سالن کنسرت در مسکو

اکنون الانصاری سخنگوی داعش با انتشار بیانیه‌ای طولانی ضمن پذیرفتن مجدد مسئولیت عملیات‌های تروریستی نام برده وعده داد که موج جدید حملات (تروریستی) در راه است. مهم‌ترین نکته در بیانیه اخیر این گروه تروریستی اشاره به بحران جاری در فلسطین اشغالی است. از پاییز سال گذشته خورشیدی تا به امروز سمپادها و اکانت‌های وابسته به این گروه تروریستی بدون توجه به جنایات صهیونیست‌ها در غزه، جنبش حماس و جهاد اسلامی را دو گروه مرتد می‌دانستند که مبارزه با آنها واجب شرعی است! حال پس از آشکارشدن دامنه جنایات اسرائیل و محکومیت نسل‌کشی این رژیم توسط جامعه جهانی؛ به ویژه مسلمنان، داعش قصد دارد تا با سوار شدن بر امواج ضدصهیونیستی و همزاد پنداری نمایشی با مردم فلسطین، بار دیگر نوجوانان و جوانان را به سمت خود جلب کرده و فعالیت‌های تروریستی خود را با قدرت بیشتری در نقاط مختلف عالم از سر بگیرد. بازگشت سایه تروریسم به اروپا علاوه بر تقویت گروه‌های راست گرا و ضداسلامی در غرب، موجب به حاشیه رفتن مسئله فلسطین و پیچیده شدن دفاع از گروه‌های مقاومت خواهد شد. 

چرایی تشدیدحملات تروریستی داعش در جهان

افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال حمله تروریستی در المپیک تابستانی پاریس

برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی همواره فرصت مناسبی برای کشورهای توسعه‌طلب و گروه‌های تروریستی جهت برنامه‌ریزی و اقدام علیه سایر بازیگران دولتی- غیر دولتی بوده است. دقیقاً هنگامی که چشم‌های میلیاردها نفر در سراسر جهان معطوف به برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل بود؛ گروه تروریستی داعش با لشگرکشی به عراق، تنها در چند روز موفق شد تا بخش‌های وسیعی از خاک این کشور عربی را اشغال کرده و به دروازه‌های بغداد برسد. حال در آستانه برگزاری المپیک پاریس، گروه تروریستی داعش بار دیگر اعلام فراخوان به نیروهای خود در سراسر جهان، خواستار تشدید اقدامات تروریستی در سراسر جهان؛ به ویژه آمریکا، اروپا و اسرائیل شد. همزمانی این اتفاق با حمله قریب الوقوع ارتش اسرائیل به منطقه رفح می‌تواند سبب به حاشیه رفتن اخبار مربوط به نسل کشی مردم غزه در رسانه‌های جریان اصلی شود. 
دولت نتانیاهو بزرگ‌ترین برنده و ذی‌نفع بازگشت داعش به صحنه جهانی است. در جریان جنگ داخلی سوریه و اوج فعالیت‌های این گروه تروریستی در صحرای سینا، داعشی‌ها همواره در نقش متحد تل‌آویو ظاهر شده و مامور به تضعیف محور مقاومت در جبهه‌های مختلف بودند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته عناصر وابسته به داعش تبدیل به یکی از موانع انتقال سلاح به باریکه غزه شده بودند و افراد دخیل در این روند را آشکارا اعدام می‌کردند. امروز اما سخنگوی داعش از آرزوی مبارزه مستقیم با یهودیان در بیت‌المقدس سخن می‌گوید و از گرگ‌های تنها در غرب می‌خواهد تا انتفام مردم غزه را از یهودی‌ها و متحدان صلیبی آنها بگیرند! چنین رویکرد ریاکارانه‌ای در شرایط فعلی صرفاً سبب ترمیم چهره مخدوش شده اسرائیل در جامعه بین‌المللی شده و می‌تواند اعتبار از دست رفته رژیم را بار دیگر در پیشگاه رسانه‌ها و نخبگان غربی احیا کند. به بیانی دیگر دولتمردان صهیونیست می‌توانند از طریق مقایسه داعش با جنبش حماس، اقدامات ضدانسانی خود در غرب را امری ضروری برای محافظت از جان شهروندان اسرائیلی نشان دهند. 

چرایی تشدیدحملات تروریستی داعش در جهان

پروپاگاندا تبلیغاتی اسرائیل برای یکسان انگاری حماس با داعش

دیر یا زود موج جدید اقدامات تروریستی داعش در نقاط مختلف جهان آغاز خواهد شد. بازگشت داعشی‌ها به متن تحولات جهانی بی‌شک مسئله فلسطین را تحت الشعا قرار خواهد داد و حتی ممکن است به طولانی‌تر شدن جنگ در فلسطین اشغالی کمک کند. در چنین شرایطی لازم است تا حامیان فلسطین، بدون توجه به اقدامات و حرکت‌های دولتی، روشنگری نسبت به تفاوت‌های داعش با گروه‌های مقاومت را در سطح فضای مجازی آغاز کنند. مخاطب عام غیرخاورمیانه‌ای به دلیل دور بودن از متن تحولات، برای دریافت اخبار و تحلیل‌ها صرفاً وابسته به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. در چنین شرایطی لازم است تا نیروهای ترقی‌خواه، گروه‌های اسلام گرا، فعالان دانشجویی، سمن‌های حقوق بشری و حتی نیروهای چپ نسبت به بازگشت تهدید داعش به جامعه جهانی هشدار داده و از آن به عنوان «دشمن مشترک» یاد کنند. عدم حساسیت و انفعال حامیان فلسطین در خصوص فعالیت‌های گروه تروریستی داعش می‌تواند اجماع جهانی علیه اسرائیل را شکسته و توجیه مناسبی برای جنایات ارتش اسرائیل فراهم آورد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha