۰ نفر

آتش‌بس در غزه؛ محور رایزنی بلینکن با السیسی در قاهره

۲ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۰۴
کد خبر: 831989
آتش‌بس در غزه؛ محور رایزنی بلینکن با السیسی در قاهره

رئیس جمهور مصر امروز (پنجشنبه) ضمن هشدار نسبت به هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح فلسطین، بر لزوم آتش‌بس فوری در نوار غزه تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، «احمد فهمی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در  دیدار امروز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و هیات همراه او که به قاهره سفر کرده‌اند درباره اوضاع فعلی در نوار غزه رایزنی و «آخرین تحولات مربوط به تلاش‌های مشترک برای میانجی‌گری جهت دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسرا را بررسی کردند».

السیسی در این دیدار با اشاره به فاجعه انسانی و قحطی که جان غیر نظامیان بی‌گناه را تهدید می‌کند، بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه تاکید کرد و نسبت به تبعات خطرناک هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح هشدار داد.

رئیس‌جمهور مصر همچینین بر ضرورت اقدام فوری جهت وارد نمودن مقادیر کافی از کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کرد.

السیسی بر لزوم گشایش چشم‌اندازهای روند سیاسی از طریق اقدام فشرده جهت فعال‌سازی راه‌حل ۲ دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی نیز تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز تلاش‌های مصر را برای برقراری آتش‌بس ستود و بر تمایل واشنگتن جهت تداوم هماهنگی و رایزنی‌ها با هدف بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه تاکید کرد.

او همکاری راهبردی میان ۲ کشور و تداوم رایزنی‌ها درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی را ستود.

سایت المصری الیوم نوشت «طرفین برسر اتخاذ همه تدابیر جهت تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان نوار غزه و مخالفت با کوچاندن فلسطینیان به خارج از سرزمینشان تحت هر شرایطی توافق کردند».

پیش از این الجزیره خبر داده بود قاهره امروز میزبان نشست شش‌جانبه عربی میان وزرای خارجه مصر، عربستان، قطر، اردن، امارات و نیز دبیر کمیته اجرای سازمان آزادی‌بخش فلسطین با حضور وزیر خارجه آمریکاست.

همچنین برخی منابع به اسکای نیوز عربی گفته‌اند وزرای خارجه کشورهای عربی همزمان با سفر وزیرخارجه آمریکا به قاهره در نشستی مشترک به‌منظور امضای سندی سیاسی تحت عنوان طرح سازش عربی گرد هم جمع می‌شوند.

بلینکن از روز چهارشنبه و برای ششمین بار از زمان انتصابش در پست وزارت خارجه به منطقه سفر کرده است. این سفر با هدف رایزنی درباره تلاش‌های صورت گرفته برای دستیابی به آتش‌بس در غزه در بحبوحه تنش‌های فزاینده در روابط واشنگتن با همپیمان خود، تل‌آویو انجام شده است.

بلینکن روز چهارشنبه در جده با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار و درباره بحران انسانی در غزه و تلاش‌ها برای افزایش کمک‌ها به فلسطینیان بحث و تبادل‌نظر کرد.

بلینکن همچنین امروز نشست دوجانبه غیرعلنی را در کاخ الحریر قاهره با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر برگزار کرد.

وزیر خارجه آمریکا در حالی برای رایزنی پیرامون ‌آتش‌بس در غزه به خاورمیانه سفر کرده که از ابتدای جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان به ویژه در نوار غزه که تاکنون به شهادت نزدیک به ۳۲ هزار نفر انجامیده، آمریکا بزرگترین حامی این رژیم بوده و چندین بار قطعنامه‌های شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه را وتو کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha