۰ نفر

استقبال بسیار کم زنان استان مرکزی از اهدای خون

۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۶
کد خبر: 810823
استقبال بسیار کم زنان استان مرکزی از اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: زنان استان در موضوع اهدای خون، استقبال بسیار کمی نسبت به مردان دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ریتا ظهیری ۸ آذر در جمع خبرنگاران بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا پنجم آذرماه، ۳۲ هزار و ۳۹۹ نفر به پایگاه های انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد، ۶۴۶۷ نفر از اهدای خون معاف شدند.

وی با اشاره به اهدای خون موفق ۲۵ هزار و ۹۳۲ نفر، گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد موارد اهدا برای اولین بار، در استان افزایش پیدا کرده و به ۳۶۰۰ نفر رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۴۰۰ نفر گزارش شد.

ظهیری با بیان اینکه متاسفانه همچنان با مراجعه پایین بانوان برای اهدای خون در استان روبرو هستیم و حتی در سال جاری این روند نسبت به سال گذشته کاهشی تر بوده است، افزود: در سال گذشته ۱۶۰۰ بانو خون خود را اهدا کردند، در حالی که این رقم امسال به ۱۵۱۳ نفر تقلیل یافته است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در سال جاری میزان اهدای خون در استان افزایشی بوده، اما با توجه به تعداد افراد معاف از اهدای خون، خونگیری در سال ۱۴۰۲، نسبت به ۱۴۰۱ کمتر شده است. سهم قابل توجهی از اهدای خون استان با رقم ۲۴ هزار و ۴۱۹ نفر متعلق به مردان است.

وی اظهار کرد: نیاز به خون و فرآورده های خونی در بین زنان بیشتر از مردان است، اما متاسفانه، بانوان استان در امر اهدای خون مشارکت بالایی ندارد و امیدواریم که مراجعه بانوان و جوانان برای اهدای خون بیشتر شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به مناسب سازی مراکز خونگیری در اراک اظهار کرد: مراکز خونگیری حضرت ولیعصر(عج) در کوچه سعدی و شهید رجایی در خیابان رجایی، در سال جاری در مجموع با رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تومان بازسازی و فعال شده اند. البته این دو مرکز به دلیل برخی مشکلات از جمله کمبود نیروی انسانی، سال های تعطیل بوده اند که امسال به چرخه خونگیری وارد شدند.

وی گفت: مرکز خونگیری حضرت ولیعصر(عج) در روزهای فرد از ساعت ۸ تا ۱۲ و مراکز شهید رجایی روزهای زوج از ساعت ۱۴ تا ۱۹ آماده ارائه خدمت هستند.

ظهیری با اشاره به فعالیت سامانه سیار اهدای خون در سال جاری، افزود: این سامانه روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مراکز بزرگ و پرجمعیت همچون دانشگاه ها و کارخانجات جهت خونگیری مراجعه می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha