۰ نفر

حساب‌ های دریافتنی چیست و مزایای آن کدام اند؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۴۰
کد خبر: 714818
حساب‌ های دریافتنی چیست و مزایای آن کدام اند؟

حساب های دریافتنی (AR) یک حساب دارایی در ترازنامه است و نشان‌دهنده پولی است شرکتی در کوتاه‌مدت از مشتریان خود طلب دارد.

حساب های دریافتنی در ترازنامه به عنوان دارایی جاری درج می شود. هر مقدار پولی که مشتریان به دلیل خریدهای اعتباری بدهکار هستند، حساب دریافتنی در نظر گرفته می‌شود.

نکات کلیدی

حساب های دریافتنی زمانی ایجاد می شود که شرکت به خریداران اجازه می دهد کالا یا خدمات خود را به صورت اعتباری خریداری کنند.

حساب های پرداختنی مشابه حساب های دریافتنی است، اما به جای پولی که باید دریافت شود، بدهی شرکت را نشان می‌دهد.

قدرت حساب‌های دریافتنی یک شرکت را می‌توان با بررسی نسبت گردش حساب‌های دریافتنی یا متوسط دوره وصول مطالبات فروش تحلیل کرد.

با تجزیه و تحلیل نسبت گردش مالی می‌توان برآورد کرد که حساب‌های دریافتنی واقعا در چه زمانی دریافت خواهند شد.

آشنایی با حساب های دریافتنی

حساب های دریافتنی به صورتحساب های پرداخت نشده‌ای که شرکتی طلبکار است یا پولی که مشتریان به شرکت بدهکار هستند اشاره دارد. این عبارت به حساب هایی اشاره دارد که یک کسب و کار به دلیل ارائه محصولات یا خدمات حق دریافت آنها را دارد. حساب های دریافتنی یا مبالغ دریافتنی نشان دهنده یک خط اعتباری است که شرکتی در اختیار مشتریان خود قرار داده است و معمولاً دارای شرایطی هستند که مستلزم پرداخت مبلغ در یک دوره نسبتاً کوتاه هستند. این دوره معمولاً از چند روز تا یک سال مالی یا تقویمی متغیر است.

شرکت ها حساب های دریافتنی را به عنوان دارایی در ترازنامه خود ثبت می کنند زیرا مشتری به لحاظ قانونی موظف است که بدهی را پرداخت کند. این حساب‌ها یک دارایی نقد محسوب می شوند، زیرا می‌توان از آن‌ها به عنوان وثیقه دریافت وام برای کمک به انجام تعهدات کوتاه مدت استفاده کرد. حساب‌های دریافتنی بخشی از سرمایه در گردش یک شرکت است.

علاوه بر این، حساب های دریافتنی دارایی های جاری هستند به این معنی که مانده حساب در یک سال یا کمتر از آن از بدهکار دریافت می‌شود. اگر شرکتی حساب‌های دریافتنی داشته باشد، به این معنی است که محصولاتی را به صورت نسیه فروخته اما هنوز پول آن را از خریدار دریافت نکرده است. در اصل، این شرکت یک سند بدهی کوتاه مدت از مشتری خود پذیرفته است.

مهم

بسیاری از کسب‌وکارها از جدول زمان‌بندی دریافت حساب‌های دریافتنی استفاده می‌کنند تا وضعیت و سلامت حساب‌های دریافتنی را پایش کنند.

حساب های دریافتنی در مقابل حساب های پرداختنی

زمانی که شرکتی به تامین کنندگان یا طرف های دیگر بدهکار باشد، این بدهی‌ها به عنوان حساب های پرداختنی به حساب می‌آیند. حساب های پرداختنی برعکس حساب های دریافتنی هستند. برای توضیح بیشتر، تصور کنید شرکت A فرش های شرکت B را تمیز کند و صورتحساب این خدمات را به آن شرکت ارسال کند. شرکت B به آنها بدهکار می‌شود، بنابراین این صورتحساب را در ستون حساب های پرداختنی خود ثبت می کند. شرکت A نیز منتظر دریافت وجه است، بنابراین این صورتحساب را در ستون حساب های دریافتنی خود ثبت می کند.

مزایای حساب های دریافتنی

حساب های دریافتنی جنبه مهمی از تحلیل بنیادی یک کسب و کار هستند. حساب های دریافتنی یک دارایی جاری هستند، بنابراین نقدینگی یا توانایی شرکت برای پوشش تعهدات مالی کوتاه مدت خود را بدون جریان های نقدی اضافی اندازه گیری می کند.

تحلیلگران بنیادی اغلب حساب های دریافتنی را در چارچوب گردش مالی ارزیابی می کنند که هم‌چنین به عنوان نسبت گردش حساب های دریافتنی نیز شناخته می شود و تعداد دفعاتی را که شرکتی مانده حساب های دریافتنی خود در طول یک دوره حسابداری جمع آوری کرده است اندازه گیری می کند. تجزیه و تحلیل بیشتر شامل ارزیابی متوسط دوره وصول مطالبات (DSO) می‌شود که میانگین تعداد روزهایی را که وصول مبالغ پرداختی پس از فروش طول می‌کشد نشان می‌دهد.

نمونه ای از حساب های دریافتنی

نمونه ای از حساب های دریافتنی شامل شرکت برقی است که پس از تامین برق مشتریان، صورتحساب را برای مشتریان خود صادر می کند. شرکت برق در حالی که منتظر پرداخت قبض‌های برق از سوی مشتریان خود است یک حساب دریافتنی را برای صورتحساب‌های پرداخت نشده ثبت می کند.

اکثر شرکت ها با انجام بخشی از فروش خود به صورت اعتباری فعالیت می کنند. گاهی اوقات، مشاغل این اعتبارات را به مشتریان مکرر یا خاصی که صورتحساب‌های دوره ای دریافت می کنند ارائه می دهند. این اقدام آن‌ها به مشتریان اجازه می‌دهد تا هنگام انجام هر تراکنش از دردسر پرداخت فیزیکی اجتناب کنند. در موارد دیگر، مشاغل به طور مداوم به تمام مشتریان خود امکان پرداخت صورتحساب‌ها پس از دریافت خدمات را ارائه می دهند.

چه نمونه‌هایی برای حساب‌های دریافتنی می‌توان ارائه کرد؟

حساب‌های دریافتنی زمانی ایجاد می شوند که مشتریان شرکتی به دلیل دریافت یا خرید محصولات یا خدمات از آن شرکت مبلغی را به آن بدهکار باشند. این بدهی ممکن است به دلیل فروش محصولات به مشتری به واسطه اعتبار فروشگاه یا از حق اشتراک یا اقساطی که پس از دریافت کالا یا خدمات بایستی پرداخت شوند، ناشی شود.

حساب های دریافتنی یک شرکت را در کجا می‌توان مشاهده کرد؟

حساب های دریافتنی در ترازنامه شرکت یافت می شوند. از آنجا که این حساب‌ها نشان دهنده وجوهی هستند که شرکت از مشتریان طلبکار است، به عنوان دارایی ثبت می شوند.

اگر مشتریان مبلغی را که به شرکت بدهکار هستند هیچ‌گاه پرداخت نکنند چه اتفاقی روی می‌دهد؟

وقتی مشخص شد که یک حساب دریافتنی توسط مشتری پرداخت نمی شود، باید مبلغ این بدهی به عنوان هزینه بدهی نکول شده یا هزینه‌های یکباره حذف شود.

حساب های دریافتنی چه تفاوتی با حساب های پرداختنی دارند؟

حساب های دریافتنی نشان دهنده وجوهی هستند که شرکتی به دلیل ارائه خدمات یا فروش محصولات طلبکار است و به عنوان دارایی ثبت می شوند. از سوی دیگر، حساب های پرداختنی وجوهی را نشان می دهد که شرکت به دیگران بدهکار است – به عنوان مثال، مبالغی که بایستی به تامین کنندگان یا بستانکاران پرداخت شود. حساب‌های پرداختنی به عنوان بدهی ثبت می شوند.