۰ نفر

حسابدار مجاز (CA) چیست و چه تفاوتی با حسابدار تایید شده دولتی دارد؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۰
کد خبر: 714070
حسابدار مجاز (CA) چیست و چه تفاوتی با حسابدار تایید شده دولتی دارد؟

عنوان حسابدار مجاز به متخصصان حسابداری در بسیاری از کشورهای جهان به غیر از ایالات متحده اعطا می شود.

معادل عنوان حسابدار مجاز در ایالات متحده حسابدار تایید شده دولتی است.

حسابداران مجاز معمولاً بر یکی از حوزه های زیر تمرکز می کنند: حسابرسی و تضمین ریسک، حسابداری و گزارش مالی، حسابداری مدیریت، و امور مالی یا مالیاتی کاربردی.

برخی از موسسات حسابداری مجاز قراردادهای متقابلی با ایالات متحده دارند که به موجب آن‌ها در صورت قبولی در امتحانات خاص، می توانند به عنوان حسابداران تایید شده دولتی کار کنند.

آشنایی با حسابدار مجاز (CA)

مدرک حسابدار مجاز معمولاً ثابت می کند که دارنده آن از شرایط لازم برای ارسال اظهارنامه مالیاتی یک کسب و کار، حسابرسی صورت های مالی و شیوه های تجاری و ارائه خدمات مشاوره ای به مشتریان برخوردار است.

مهم

وظایف روزانه، حسابدار مجاز و حسابدار تایید شده دولتی بسیار مشابه یکدیگر هستند.

ادعا می شود که حسابداران مجاز اولین گروه حسابداری هستند که در سال 1854 یک نهاد حرفه ای در اسکاتلند تشکیل دادند. امروزه سازمان‌های بسیاری متشکل از این حسابداران در سراسر جهان وجود دارند، از جمله موسسه حسابداران مجاز در انگلستان و ولز و موسسه حسابداران مجاز کانادا.

کشورهای مختلف قوانین و مقررات متفاوتی را برای تبدیل شدن به حسابدار مجاز وضع می کنند. به عنوان مثال، در نیوزلند حسابداران بالقوه باید دوره‌ی تحصیلات دانشگاهی شناخته شده‌ای مانند مدرک کارشناسی سه ساله یا مدرک کارشناسی ارشد معتبری را که مباحث حسابداری و کسب‌وکار را پوشش می دهد، پشت سر بگذارند. سپس این داوطلبان باید یک برنامه تجربه عملی و در نهایت یک برنامه حسابداری مجاز را تکمیل کنند. این برنامه ها روش های نوین حسابداری را به داوطلبان آموزش می دهند.

در کانادا، افرادی که قصد دارند به یک حسابدار حرفه ای رسمی تبدیل شوند، باید مدرک کارشناسی خود را با دوره های آموزشی مربوط به کسب‌وکار و حسابداری بگذرانند. آنها سپس می توانند در یک برنامه آموزش حرفه ای برای حسابداران حرفه ای مجاز ثبت نام کنند.

در بیشتر موارد، حسابداران بر یکی از چهار حوزه زیر تمرکز دارند: حسابرسی و تضمین ریسک، حسابداری و گزارش مالی، حسابداری مدیریت و امور مالی کاربردی یا امور مالیاتی. حسابداران مجاز بسته به حوزه تمرکزشان ممکن است مدیریت یک جنبه از کسب‌وکار یک شرکت را به دست بگیرند، بر تمام نیازهای حسابداری شرکتی نظارت داشته باشد یا ممکن است به عنوان حسابدار مجاز آزاد کار کند که امور حسابداری را برای چندین مشتری مختلف انجام می دهد. حسابداران مجاز هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی کار می کنند.

حسابداران مجاز (CA) در مقابل حسابداران تایید شده دولتی

تفاوت اصلی بین حسابدار مجاز و حسابدار تایید شده دولتی در این است که حسابدار تایید شده دولتی عنوانی است که در ایالات متحده استفاده می شود، در حالی که حسابدار مجاز در بسیاری از کشورهای دیگر کاربرد دارد. در سراسر جهان، حروف اختصاری CPA ممکن است به انواع مختلفی از متخصصان حسابداری اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، در کانادا CPA به حسابدار حرفه ای مجاز گفته می‌شود. در استرالیا، CPA یک حسابدار مجرب تایید شده است.

اعضای حسابداران حرفه ای و مجاز کانادا، حسابداران مجاز استرالیا و نیوزلند و حسابداران مجاز ایرلند یک توافق نامه متقابل با ایالات متحده دارند. در صورتی قبولی این متخصصان حسابداری در یک آزمون مشخص، مدارک تحصیلی آنها قابل انتقال به ایالات متحده خواهد بود و می‌توانند در این کشور به عنوان حسابدار تایید شده دولتی کار کنند.