۰ نفر

منظور از شاخص مدیران خرید چیست؟ نحوه عملکرد و فرمول آن

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 713537
منظور از شاخص مدیران خرید چیست؟ نحوه عملکرد و فرمول آن

شاخص مدیران خرید (PMI) معیاری از جهت غالب روندهای اقتصادی در بخش تولید است.

​این شاخص از یک شاخص انتشار تشکیل شده است که به طور خلاصه نشان می دهد که آیا شرایط بازار، مطابق دیدگاه مدیران خرید در حال گسترش، ثابت باقی مانده یا در حال انقباض است. هدف از این شاخص ارائه اطلاعاتی در مورد شرایط فعلی و آتی کسب و کار به تصمیم گیرندگان، تحلیلگران و سرمایه گذاران شرکت است.

نکات کلیدی

مقدار شاخص مدیران خرید بر اساس نظرسنجی ماهانه از مدیران زنجیره تامین در 19 صنعت مختلف که فعالیت های بالادستی و پایین دستی را پوشش می دهند، تعیین می‌شود.

مقدار و تغییرات شاخص مدیران خرید و اجزای آن می تواند بینش مفیدی را برای تصمیم گیرندگان تجاری، تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران فراهم کند و یک شاخص پیشرو برای فعالیت اقتصادی کلی در ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود.

نحوه عملکرد شاخص مدیران خرید

مقدار شاخص مدیران خرید PMI  هر ماه توسط موسسه مدیریت عرضه(ISM)  گردآوری و منتشر می شود. شاخص مدیران خرید بر اساس نظرسنجی ماهانه ای از مدیران ارشد بیش از 400 شرکت در 19 صنعت اصلی تعیین می شود که به نظر هریک از آن‌ها متناسب با سهم این شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی ایالات متحده ضریب وزنی اختصاص داده می‌شود. شاخص مدیران تولید بر نظرسنجی از پنج حوزه اصلی مبتنی است: سفارشات جدید، سطح موجودی انبار، میزان تولید، تحویل تامین کنندگان و اشتغال. موسسه مدیریت عرضه به هر یک از این مناطق ضریب وزنی یکسانی اختصاص می‌دهد. این نظرسنجی ها شامل سؤالاتی در مورد شرایط کسب و کار و هر گونه تغییرات آن می‌شوند، یعنی آیا وضعیت کسب‌وکار در حال بهبودی است یا تغییری نکرده است یا وضعیت آن بدتر شده است.

شاخص مدیران تولید که در عناوین خبری اعلام می‌شود عددی از 0 تا 100 است. شاخص مدیران تولید بالای 50 در مقایسه با ماه قبل نشان دهنده گسترش فعالیت اقتصادی است. شاخص مدیران تولید زیر 50 نیز نشان دهنده انقباض فعالیت اقتصادی است و مقدار 50 عدم تغییر را نشان می‌دهد. هر چه از 50 دورتر باشد، شدت تغییر بیشتر است.  شاخص مدیران تولید به صورت زیر محاسبه می شود:

که در آن:

P1  درصد پاسخ هایی است که بهبود را گزارش می کنند.

P2   درصد پاسخ هایی است که عدم تغییر را گزارش می دهند.

P3   درصد پاسخ هایی است که بدتر شدن اوضاع را گزارش می کنند.

شرکت‌های دیگر نیز اعداد شاخص مدیران تولید را گزارش می‌کنند، از جمله شرکت IHS Markit Group که شاخص مدیران تولید را برای کشورهای مختلف خارج از ایالات متحده ارائه می‌کند.

نحوه تاثیرگذاری شاخص بر تصمیمات اقتصادی

شاخص مدیران تولید و داده‌های مربوط به آن که موسسه مدیریت عرضه به صورت ماهانه و از نتایج نظرسنجی‌ها تولید می‌کند، یکی از ابزارهای حیاتی برای فرآیند تصمیم‌گیری مدیران در نقش‌های مختلف هستند. به عنوان مثال، یک شرکت خودروسازی بر اساس سفارشات جدیدی که از مشتریان در ماه های آینده انتظار دارد در مورد تولیدات خود تصمیم‌گیری می‌کند. این سفارشات جدید تصمیمات مدیران را در مورد خرید ده ها قطعه و مواد خام مانند فولاد و پلاستیک هدایت می کند. موجودی انبار فعلی نیز میزان تولید تولیدکننده برای تکمیل سفارشات جدید و نگه داشتن مقداری از موجودی انبار در پایان ماه هدایت می کند.

تامین کنندگان نیز بر اساس شاخص مدیران تولید تصمیم‌گیری می‌کنند. تامین کننده قطعات یک تولید کننده برای برآورد میزان تقاضای آتی برای محصولات خود شاخص مدیران تولید را دنبال می‌کند. تأمین‌کننده همچنین می‌خواهد بداند که مشتریانش چه مقدار موجودی انبار در دسترس دارند چرا که موجودی انبار نیز میزان تولید مشتریانش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اطلاعات شاخص مدیران تولید در مورد عرضه و تقاضا بر قیمت هایی که تامین کنندگان می توانند از تامین‌کنندگان اخذ کنند تاثیر می‌گذارند. برای مثال، اگر سفارشات جدید تولیدکننده در حال افزایش باشد، ممکن است قیمت محصولات خود برای مشتریان را افزایش دهد و افزایش قیمت را از تامین کنندگان خود بپذیرد. از سوی دیگر، زمانی که سفارش‌های جدید کاهش می‌یابد، ممکن است تولیدکننده مجبور شود قیمت‌های خود را کاهش دهد و هزینه کمتری را برای قطعاتی که خریداری می‌کند، طلب کند. یک شرکت می تواند از شاخص مدیران تولید برای تسهیل برنامه ریزی بودجه سالانه، مدیریت سطوح کارکنان و پیش بینی جریان‌های نقدی استفاده کند.

سرمایه گذاران همچنین می توانند از شاخص مدیران تولید به نفع خود استفاده کنند زیرا این شاخص یکی از شاخص‌های پیشرو از شرایط اقتصادی است. جهت روند در شاخص مدیران تولید قبل از تغییر روند برآوردهای عمده فعالیت اقتصادی و تولید مانند تولید ناخالص داخلی، تولید صنعتی و اشتغال روی می‌دهد. توجه به مقدار و تغییرات این شاخص می تواند بینش‌های سودآوری را در مورد روندهای در حال شکل‌گیری در اقتصاد کلی به دست دهد.