۰ نفر

منظور از شرکت با فعالیت‌ های نامتجانس چیست؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۸
کد خبر: 711072
منظور از شرکت با فعالیت‌ های نامتجانس چیست؟

یکی از مزایای داشتن فعالیت‌ های نامتجانس این است که کسب و کار را از نوسانات شدید در هر بخش صنعتی محافظت می کند.

 با این حال، این مدل همچنین به احتمال کمتری سود یا ضرر قابل توجهی را برای سهامداران ایجاد نخواهد کرد، زیرا به طور واحد بر یک کسب‌وکار تمرکز ندارد.

بهترین تیم‌های مدیریتی می‌توانند میان خواسته‌های جذاب تنوع کسب‌وکار با مشکلات عملی رشد و چالش‌هایی که انجام این کار با خود به همراه دارد تعادل برقرار کنند.

نحوه عملکرد شرکت‌هایی که فعالیت‌ های نامتجانس دارند

شرکت ها می‌توانند به تنهایی و از طریق ادغام با شرکت دیگری به مشاغل جدید وارد شوند یا با خرید شرکتی که در زمینه یا بخش خدماتی دیگری فعالیت دارند، فعالیت‌های تجاری متنوعی پیدا کنند. یکی از چالش‌های پیش روی شرکت‌هایی که فعالیت‌ های نامتجانس دارند، ضرورت حفظ تمرکز استراتژیک قوی بر تولید بازده مالی یکنواخت برای سهامداران به‌جای کاهش ارزش شرکت به دلیل خرید شرکت‌ها یا گسترش کسب‌وکار بر مبنای تصورات اشتباه است.

مجتمع‌های تولید

یکی از قالب‌های رایج شرکت های دارای فعالیت‌ های نامتجانس، مجتمع‌های تولیدی هستند. مجتمع‌های تولیدی شرکت های بزرگی هستند که از نهادهای مستقل مختلف تشکیل شده اند که در چندین صنعت متفاوت فعالیت می کنند. بسیاری از مجتمع‌های تولیدی شرکت های چند ملیتی و چند صنعتی هستند.

هر یک از مشاغل زیرمجموعه یک مجتمع تولیدی به شکل مستقل از سایر بخش های تجاری اداره می شود، اما مدیران شرکت های تابعه بایستی تابع مدیریت ارشد شرکت مادر باشند.

شرکت در بسیاری از مشاغل مختلف به شرکت مادر یک مجتمع تولیدی کمک می کند تا خطرات ناشی از حضور در یک بازار واحد را کاهش دهد. انجام این کار همچنین به شرکت مادر کمک می کند تا هزینه های خود را کاهش دهد و از منابع کمتری استفاده کند. بااین‌حال، در برخی از مواقع شرکت به حدی بزرگ می‌شود که کارایی خود را از دست می دهد. مجتمع‌های تولیدی به منظور مقابله با این مشکل ممکن است برخی از شرکت‌های تابعه خود را واگذار کنند.

نکات کلیدی

شرکت‌هایی که فعالیت‌ های نامتجانس دارند مالک چندین بخش تجاری غیر مرتبط هستند یا چندین بخش غیرمرتبط فعالیت می‌کنند.

شرکت ها ممکن است با ورود به مشاغل جدید به تنهایی و از طریق ادغام با شرکت دیگر یا با خرید شرکتی که در زمینه یا بخش خدماتی دیگری فعالیت می کند، به کسب‌وکار خود تنوع ببخشند.

مجتمع‌های تولیدی یکی از اشکال رایج شرکت های دارای فعالیت‌ های نامتجانس هستند.

شرکت های دارای فعالیت‌ های نامتجانس مزایا و محدودیت های خاص خود را دارند.

شرکت های دارای فعالیت‌های نامتجانس در عمل

برخی از مشهورترین شرکت‌های دارای فعالیت‌ های نامتجانس قدیمی جنرال الکتریک، M3، سارا لی و موتورولا هستند. از میان شرکت‌های دارای فعالیت‌ های نامتجانس اروپایی نیز می‌توان زیمنس و بایر اشاره کرد، در حالی که شرکت‌های دارای فعالیت‌ های نامتجانس آسیایی شامل هیتاچی، توشیبا و سانیو الکتریک می‌شوند.

ایده کلی در پشت «تنوع‌بخشی به فعالیت‌های تجاری»، توزیع یا هموارسازی تمرکز ریسک مالی، عملیاتی یا جغرافیایی است. بازارهای مالی به طور کلی بر دو منبع ریسک متمرکز هستند: ریسک منحصر به فرد یا خاص شرکتی و ریسک ساختاری یا بازاری. بر اساس نظریه بازار سرمایه، تنها برای ریسک بازاری پاداش وجود دارد، زیرا هر سرمایه گذار منطقی همیشه فرصت توزیع ریسک را در اختیار دارد که ریسک منحصر به فرد یا خاص وی را از بین می‌برد.

کسب‌وکارها با اطلاع از اینکه سرمایه‌گذاران اغلب به دنبال توزیع هزینه‌های سرمایه‌ای بر اساس نمایه ریسک-بازده هستند، اغلب از استراتژی خاصی برای تنوع بخشیدن به فعالیت‌های خود از درون استفاده می‌کنند. منتقدان می توانند به نهادهایی اشاره کنند که تنها با هدف رشد تحت پوشش تنوع‌بخشی رشد می‌کنند. کسب‌وکارهای بزرگ‌تر معمولاً حقوق بیشتری به مدیران خود می‌دهند، از توجه بیشتر مطبوعات به خود لذت می‌برند و ممکن است طعمه تثبیت و وضعیت موجود شوند. اگرچه ممکن است یک ناظر تنوع‌بخشی به فعالیت‌های تجاری را مشاهده کند اما ممکن است ناظر دیگر شاهد بزرگ شدن بی‌هدف شرکت باشد.