۰ نفر

شرایط اوراق قرضه چیست؟ بررسی نمونه ای از آن

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۲
کد خبر: 710243
شرایط اوراق قرضه چیست؟ بررسی نمونه ای از آن

شرایط منفی یا محدودکننده صادرکننده اوراق قرضه را از انجام برخی فعالیت‌ها منع می‌کند. شرایط مثبت یا ایجابی صادرکننده اوراق قرضه را ملزم به رعایت الزامات خاصی می کند.

شرایط اوراق قرضه فعالیت‌های خاصی را که باید صادرکننده اوراق قرضه انجام دهد یا فعالیت‌هایی را که انجام آن‌ها ممنوع است مشخص می‌سازد.

شرایط اوراق قرضه بندهایی به لحاظ قانونی الزام آور هستند و در صورت نقض، اقدامات جبرانی یا سایر اقدامات قانونی را در پی خواهد داشت.

شرایط مثبت (مثبت) وعده‌های قانونی برای مشارکت در فعالیت‌های خاص یا رعایت معیارهای معینی هستند که به یک قرارداد مالی اضافه می‌شوند و صادرکننده اوراق قرضه باید از آنها پیروی کند.

در عوض شرکت قراردادهای محدود کننده (منفی) صادرکننده را از درگیر شدن در برخی اقدامات منع می کند.

مبانی شرایط اوراق قرضه

شرایط اوراق قرضه اغلب توسط وام دهندگان و برای محافظت آن‌ها در برابر خطر نکول استراض‌کنندگان به دلیل انجام اقدامات مالی مضر برای خود یا کسب و کار خود تنظیم می‌شوند.

همه شرایط اوراق قرضه جزئی از اسناد قانونی اوراق قرضه هستند و جزء اوراق قرضه شرکتی و اوراق قرضه دولتی هستند. تعهدات اوراق قرضه بخشی از قرارداد اوراق قرضه است که شامل تعهدات مثبت و منفی می‌شود و در تمام طول عمر اوراق قرضه تا زمان سررسید آن قابل اجرا است. شرایط احتمالی اوراق قرضه ممکن است شامل اعمال محدودیت‌هایی برای توانایی ناشر برای استقراض بیشتر، الزامات ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط صادرکننده اوراق قرضه به دارندگان اوراق، و محدودیت‌هایی در توانایی صادرکننده اوراق برای سرمایه‌گذاری جدید باشد.

هنگامی که یک صادرکننده اوراق یکی از شرایط اوراق قرضه را نقض کند، گفته می‌شود که این صادرکننده در حالت نکول فنی قرار دارد. جریمه متداول نقض پیمان اوراق قرضه کاهش رتبه اوراق قرضه است که ممکن است جذابیت آن را برای سرمایه گذاران کاهش دهد و هزینه های استقراض صادرکننده‌ی آن‌ها را افزایش دهد.

به عنوان مثال، سازمان رتبه‌دهی اعتباری مودی که یکی از سازمان‌های رتبه بندی اعتباری بزرگ در ایالات متحده است کیفیت اوراق قرضه را در مقیاس 1 تا 5 ارزیابی می کند که 5 بدترین آنها هستند. بدین ترتیب اوراق قرضه با رتبه تعهدی پنج به معنای آن است که صادرکننده این اوراق تعهدات اوراق قرضه خود را به طور مداوم نقض می کند.

واقعیت سریع

کیفیت شرایط اوراق قرضه‌ای که توسط سازمان مودی پیگیری می‌شدند در سه ماهه چهارم 2020 با 36 امتیاز کاهش به رکورد 4.47 رسید، زیرا بازار احیا شده در بحبوحه بهبود اقتصادی به وام گیرندگان اجازه داد تا با شرایطی بسیار دوستانه تر از آنچه در نیمه اول سال 2020 ممکن بود مجدداً وام بگیرند.

شرایط مثبت اوراق قرضه

شرایط مثبت یا ایجابی اوراق قرضه بندی در قرارداد اوراق قرضه است که صادرکننده اوراق قرضه (یعنی وام گیرنده) را ملزم به انجام اقدامات خاصی می سازد. نمونه هایی از شرایط مثبت عبارتند از الزامات حفظ سطوح کافی بیمه، الزامات ارائه صورت های مالی حسابرسی شده به وام دهنده، پیروی از قوانین قابل اجرا و نگهداری دفاتر حسابداری و حفظ رتبه اعتباری مناسب در صورت امکان.

نقض هر شرط مثبت معمولاً منجر به نکول کامل می شود. برخی از اوراق قرضه ممکن است حاوی بندهایی باشد که مهلتی برای رفع تخلف به صادرکننده اوراق قرضه می‌دهند. در صورت عدم تصحیح خطا، بستانکاران حق دارند نکول وام‌گیرنده را اعلام کنند و تقاضای بازپرداخت فوری اصل و هرگونه سود تعلق گرفته را داشته باشند.

شرایط منفی اوراق قرضه

شرایط منفی یا محدودکننده اوراق قرضه برای جلوگیری از انجام اقدامات خاصی توسط صادرکننده اوراق قرضه تدوین می‌شوند که ممکن است منجر به بدتر شدن اعتبار و توانایی آنها برای بازپرداخت بدهی‌های فعلی خود شوند. رایج‌ترین شکل‌های شرایط منفی حفظ نسبت‌های مالی هستند که شرکت صادرکننده باید از تاریخ صدور صورت‌های مالی در همان سطح حفظ کند. به عنوان مثال، در یکی از بندهای منفی اوراق قرضه ممکن است چنین آمده باشد که نسبت کل بدهی به درآمد شرکت نبایستی از مقدار حداکثر مشخصی تجاوز نکند که هدف آن تضمین این نکته است که شرکت مربوطه بیش از حد توان بازپرداخت خود وام نگیرد.

نمونه‌ی دیگری از شرایط منفی رایج حفظ نسبت پوشش بهره است که در آن معین می‌شود درآمدهای قبل از کسر بهره و مالیات (EBIT) باید چند برابر بیشتر از  مبلغ بهره وام باشند. این نسبت معیار کنترلی بر عملکرد استقراض‌کننده وضع می‌کند تا اطمینان حاصل شود که وام‌گیرنده درآمد کافی را برای پرداخت بهره وام به دست می‌آورد.

نمونه ای از شرایط اوراق قرضه

در 23 ژوئن 2016، شهرستان هنپین در ایالت مینه سوتا، اوراق قرضه ای را برای کمک به تامین مالی بخشی از مرکز تخصصی و سیار درمان سرپایی مرکز پزشکی این شهرستان صادر کرد.  سازمان رتبه‌بندی فیچ به این اوراق رتبه AAA داده است، زیرا این اوراق قرضه با تمام تعهد و اعتبار کامل و قدرت مالیاتی نامحدود این شهرستان پشتیبانی می‌شوند. این سازمان رتبه‌بندی علاوه بر این به اوراق قرضه مالیاتی GO سازمان با مسئولیت محدود راه‌آهن منطقه‌ای استان هنپین(HCRRA) نیر به دلایل یکسان و از جمله توانایی این شهرستان بر بازپرداخت بدهی خود با استفاده از اخذ مالیات بر حسب ارزش املاک از تمام املاک مشمول مالیات خود  رتبه AAA داده است.

اوراق قرضه HCRRA حاوی شرطی بود که در آن معین شده بود شهرستان هنپین می‌تواند برای تأمین مالی اصل و فرع بدهی سالانه خود 105 درصد مالیات اخذ کند.  در اوراق قرضه همچنین تصریح شده بود که حداکثر نرخ مالیات پوششی قوی برای تامین اصل و فرع بدهی به میزان 21.5 برابر MADS را فراهم می کند.