۰ نفر

شورای حکام چیست و مسئولیت های آن ها کدام اند؟​

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۳۳
کد خبر: 710223
شورای حکام چیست و مسئولیت های آن ها کدام اند؟​

اداره پست ایالات متحده، بی‌بی‌سی، بانک جهانی، کالج‌ها و دانشگاه‌های متعدد، و همچنین سازمان‌های حرفه‌ای مانند مؤسسه CFA و نهادهای نظارتی مانند سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) همگی دارای شورای حاکم هستند.

 در دنیای مالی، شناخته‌شده‌ترین شورای حاکم فدرال رزرو بانک مرکزی ایالات متحده است.

نکات کلیدی

شورای حکام گروهی از افراد است که برای نظارت بر عملیات یک سازمان از جمله مسائل مالی منصوب می شوند.

شناخته شده ترین شورای حکام فدرال رزرو است که وظایف آن شامل تجزیه و تحلیل تحولات اقتصادی داخلی و بین المللی و نظارت بر عملیات بانک های فدرال رزرو است.

هیئت مدیره که نقش هایی شبیه به شورای حکام دارد گروهی منصوب است که برای نظارت بر کسب‌وکار شرکت انتخاب می‌شود.

اغلب، شورای حکام توسط سهامداران یک شرکت یا مدیران ارشد یک موسسه انتخاب می شود. در مورد فدرال رزرو ایالات متحده، رئیس جمهور نامزدهای هیئت مدیره را معرفی می کند و سنای آمریکا آنها را تأیید می کند.

شورای حکام شایسته و سازمان یافته به عنوان یکی از مؤلفه های کلیدی موفقیت سازمان‌ها تلقی می شود.

مبانی شورای حکام

شورای حکام بانک مرکزی ایالات متحده متشکل از هفت نفر است که توسط رئیس جمهور منصوب و توسط سنا تأیید می شوند. دوره‌ی تصدی سمت اعضای شورای حکام 14 سال است و برای اطمینان از تداوم عملکرد فدرال رزرو، به صورت پلکانی تغییر می‌کنند.

مهم

فقط یکی از حکام فدرال رزرو می تواند نماینده فدرال رزرو در یک منطقه باشد.

از نظر قانونی، انتصاب افراد در شورای حکام فدرال رزرو باید «نماینده‌ی منصفانه منافع مالی، کشاورزی، صنعتی، تجاری و تقسیمات جغرافیایی کشور» باشد. در عمل،  افراد عمدتاً از میان دانشگاهیان و متخصصان بانکی سابق برای عضویت در هیئت فدرال رزرو انتخاب شده‌اند.

وظایف شورای حکام فدرال رزرو

هفت کرسی از 12 کرسی کمیته بازار آزاد فدرال  (FOMC) که مسئول تنظیم سیاست پولی ایالات متحده است در شورای حکام فدرال رزرو عضویت دارند. هیئت حکام فدرال رزرو فعلی تنها چهار عضو دارد و تا 14 ژانویه‌ی 2022 سه کرسی آن خالی باقی مانده است. رؤسای پنج بانک از 12 بانک منطقه‌ای فدرال رزرو اعضای باقی مانده کمیته FOMC را تشکیل می دهند. رئیس هیئت حکام فدرال رزرو مسئولیت ریاست کمیته بازار آزاد فدرال را نیز بر عهده دارد.

 مسئولیت ها

هیئت فدرال رزرو تحولات اقتصادی داخلی و بین‌المللی را تجزیه و تحلیل می‌کند، بر عملیات بانک‌های فدرال رزرو نظارت می‌کند و آن‌ها را تنظیم می‌کند، مسئولیت اداره سیستم پرداخت‌های آمریکا را بر عهده دارد، و بر بیشتر قوانین حمایت از اعتبار مصرف‌کننده نظارت می‌کنند و آن‌ها را اجرا می‌کند.

هیئت فدرال رزرو اختیار تغییر نسبت ذخایر الزامی را دارد و باید هر گونه تغییر نرخ تنزیل توسط بانک فدرال رزرو را تأیید کند.

اعضای هیئت حکام در مقابل کمیته های اقتصاد، سیاست پولی، نظارت و مقررات بانکی، حمایت از اعتبار مصرف کننده و بازارهای مالی کنگره شهادت می دهند. آنها همچنین مسئول نظارت بر عملکرد بانک های منطقه ای فدرال رزرو از جمله تصویب بودجه و انتصاب مدیران آن‌ها هستند.

روسای شورای حکام

رئیس فعلی فدرال رزرو جروم پاول است. روسای اخیر و برجسته‌ی شورای حکام فدرال رزرو عبارتند از جانت یلن، اولین رئیس زن منصوب شده به این سمت که از سال 2014 تا 2018 خدمت کرده. بن برنانکی، که رهبری فدرال رزرو را از سال 2006 تا 2014 برعهده داشت و بر طیفی از اقدامات غیرمتعارف سیاست پولی برای مقابله با بحران مالی 2007-2008 و رکود اقتصادی پس از آن نظارت می‌کرد. و آلن گرینسپن، که دوره ریاست او نزدیک به 20 سال و چهار دوره ریاست جمهوری طول کشید.

واقعیت سریع

در مجموع 16 رئیس شورای حکام ذخایر فدرال ایالات متحده وجود داشته است.

 شورای حکام در مقایسه هیئت مدیره

سازمان‌های غیرانتفاعی، بخش‌های دولتی و مؤسسات عالی دانشگاهی معمولاً به جای هیئت مدیره از شورای حکام به عنوان نهاد حاکم استفاده می‌کنند. طبق قانون، شرکت ها بایستی هیئت مدیره ای داشته باشند که اعضای آن برای نظارت بر تصمیمات مالی و عملیات تجاری منصوب می شوند.

اغلب، زمانی که دو یا چند هیئت مختلف در داخل یک نهاد وجود داشته باشد شورای حکام به عنوان مرجع برتر تصمیم‌گیری حکمرانی می‌کند.

سوالات متداول شورای حکام

چند نفر از فرمانداران می توانند در شورای حکام فدرال رزرو خدمت کنند؟

حداکثر هفت فرماندار می توانند در شورای حکام فدرال رزرو خدمت کنند.

چه کسی کاندیداهای شورای حکام فدرال رزرو را معرفی و تایید می کند؟

نامزدهای رؤسای شورای حکام فدرال رزرو توسط رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب و توسط سنای ایالات متحده تایید می شوند.

چرا روسای فدرال رزرو برای دوره های 14 ساله پلکانی منصوب می شوند؟

هدف از دوره‌های تصدی سمت پلکانی اطمینان از ثبات و تداوم عملکرد این شورا در طول زمان است.

اعضای فعلی شورای حکام چه کسانی هستند؟

اعضای فعلی شورای حکام فدرال رزرو عبارتند از جروم اچ پاول، میچل دابلیو بومن، لائل برینارد و کریستوفر جی والر (در حال حاضر یعنی 14 ژانویه 2022 سه کرسی این شورا خالی است).

رئیس فعلی فدرال رزرو کیست؟

رئیس فعلی فدرال رزرو جروم اچ پاول است.

12 بانک فدرال رزرو کدامند؟

12  بانک فدرال رزرو عبارتند از بانک های فدرال رزرو سانفرانسیسکو، مینیاپولیس، دالاس، کانزاس سیتی، سنت لوئیس، شیکاگو، کلیولند، آتلانتا، بوستون، نیویورک، ریچموند و فیلادلفیا

سخن نهایی

شورای حکام مجموعه ای از افراد بسیار شایسته و واجد شرایط است که مسئولیت نظارت بر و مدیریت عملکرد نهادها را برعهده دارند. اکثر  نهادها، از شرکت‌ها گرفته تا سازمان‌های غیرانتفاعی، رسانه‌ها و نهادهای دولتی، دارای شورای حکام هستند. شناخته شده ترین شورای حکام، شورای حکام فدرال رزرو ایالات متحده است.

برچسب ها: اقتصاد آمریکاشورای حکامشورای حکام فدرال رزروفدرال رزرو