۰ نفر

حساب های دریافتنی (AR) چیست؟ بررسی مزایای آن ها

۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۲۴
کد خبر: 709025
حساب های دریافتنی (AR) چیست؟ بررسی مزایای آن ها

حساب‌های دریافتنی (AR) موجودی پولی است که به یک شرکت برای کالا‌ها یا خدماتی که تحویل داده استفاده می‌شود، اما هنوز توسط مشتریان پرداخت نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین،حساب‌های دریافتنی در ترازنامه به‌عنوان دارایی جاری درج می‌شود. AR هر مقدار پولی است که مشتریان برای خرید‌های اعتباری بدهکارند.

 

نکات کلیدی

حساب‌ های دریافتنی یک حساب دارایی در ترازنامه است که نشاندهندۀ پول متعلق به یک شرکت در کوتاه‌مدت است.

حساب‌ های دریافتنی زمانی ایجاد می‌شود که یک شرکت به خریدار اجازه می‌دهد کالا یا خدمات خود را به‌ صورت اعتباری خریداری کند.

حساب‌های پرداختنی مشابه حساب‌ های دریافتنی است، اما به‌جای پولی که باید دریافت شود، بدهی است.

قدرت AR یک شرکت را می‌توان با نسبت گردش حساب‌ های دریافتنی یا روزهای فروش معوق تجزیه‌ و تحلیل کرد.

تجزیه‌ و تحلیل نسبت گردش مالی می‌تواند برای داشتن انتظاری درخصوص اینکه AR واقعاً چه زمانی دریافت می‌شود تکمیل شود.

درک حساب‌ های دریافتنی

حساب‌ های دریافتنی به‌ صورت حساب‌های معوق یک شرکت یا پولی که مشتریان به شرکت بدهکارند اشاره دارد. این عبارت به حساب‌هایی اشاره دارد که یک کسب‌وکار حق دریافت آن را دارد زیرا محصول یا خدماتی را ارائه کرده است. حساب‌ های دریافتنی یا دریافتنی‌ها نشان‌دهنده یک خط اعتباری است که توسط یک شرکت تمدید شده و معمولاً دارای شرایطی است که مستلزم پرداخت در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه است و معمولاً از چند روز تا یک سال مالی یا تقویمی متغیر است.

شرکت‌ها حساب‌ های دریافتنی را به‌ عنوان دارایی در ترازنامه خود ثبت می‌کنند زیرا مشتری تعهد قانونی برای پرداخت بدهی دارد. علاوه بر این، حساب‌ های دریافتنی دارایی‌های جاری هستند، به این معنا که مانده‌حساب در یک سال یا کمتر از بدهکار سررسید می‌شود. اگر شرکتی مطالبات داشته باشد، به این معناست که یک فروش نسیه انجام داده، اما هنوز پول را از خریدار دریافت نکرده است. در اصل، این شرکت یک سند بدهی (IOU) کوتاه‌مدت از مشتری خود پذیرفته است.

مهم

بسیاری از کسب‌وکار‌ها از برنامه‌های قدیمی حساب‌های دریافتنی استفاده می‌کنند تا از وضعیت و رفاه حساب‌ های دریافتنی استفاده کنند.

 حساب‌ های دریافتنی در مقابل حساب‌ های پرداختنی

زمانی که یک شرکت به تأمین‌کنندگان یا طرف‌های دیگر بدهی دارد، اینها حساب‌های پرداختنی هستند و حساب‌های پرداختنی برعکس حساب‌ های دریافتنی است. برای توضیح این موضوع، تصور کنید که شرکت الف فرش‌های شرکت ب را تمیز و صورت حسابی برای خدمات ارسال می‌کند. شرکت ب به الف بدهکار است، بنابراین فاکتور را در ستون حساب‌های پرداختنی خود ثبت می‌کند. شرکت الف منتظر دریافت وجه است، بنابراین صورت‌حساب را در ستون حساب‌ های دریافتنی خود ثبت می‌کند.

 مزایای حساب‌ های دریافتنی

حساب‌ های دریافتنی جنبه مهمی از تحلیل بنیادی یک کسب‌وکار است. حساب‌ های دریافتنی یک دارایی جاری است، بنابراین نقدینگی یا توانایی شرکت برای پوشش تعهدات کوتاه‌مدت بدون جریان‌های نقدی اضافی را اندازه‌گیری می‌کند.

تحلیلگران بنیادی اغلب حساب‌ های دریافتنی را در چارچوب گردش مالی ارزیابی می‌کنند که به‌ عنوان نسبت گردش حساب‌ های دریافتنی نیز شناخته می‌شود که تعداد آیتم‌هایی را که یک شرکت در مانده حساب‌ های دریافتنی خود در طول یک دوره حسابداری جمع‌آوری کرده است، اندازه‌گیری می‌کند. تجزیه ‌و تحلیل بیشتر شامل تجزیه ‌و تحلیل روزهای فروش معوق است که میانگین دوره جمع‌آوری موجودی مطالبات شرکت را در یک دوره مشخص اندازه‌گیری می‌کند.

نمونه‌ای از حساب‌های دریافتنی

نمونه‌ای از حساب‌ های دریافتنی شامل یک شرکت برق است که پس از دریافت برق توسط مشتریان، صورت‌حساب مشتریان را صادر می‌کند. شرکت برق یک حساب دریافتنی برای فاکتور‌های پرداخت نشده ثبت می‌کند و منتظر می‌ماند تا مشتریانش صورت‌حساب‌هایشان را پرداخت کنند.

اکثر شرکت‌ها با مجاز شمردن بخشی از فروش خود به‌صورت اعتباری، فعالیت می‌کنند. گاهی، مشاغل این اعتبار را به مشتریان مکرر یا خاص که فاکتور‌های دوره‌ای دریافت می‌کنند ارائه می‌دهند. این عمل به مشتریان اجازه می‌دهد تا هنگام انجام هر تراکنش، از دردسر پرداخت فیزیکی اجتناب کنند. در موارد دیگر، مشاغل به طور معمول به همه مشتریان خود امکان پرداخت پس از دریافت خدمات را ارائه می‌دهند.

 نمونه‌هایی از دریافتنی‌ها (مطالبات) چیست؟

دریافتنی زمانی ایجاد می‌شود که [هر طرف‌حسابی] پول پرداخت نشده‌ای را به یک بنگاه برای خدمات یا محصولات ارائه شده توسط آن بنگاه بدهکار باشد. این می‌تواند شامل فروش به مشتری با اعتبار فروشگاه، یا پرداخت اشتراک یا اقساط باشد که پس از دریافت کالا یا خدمات سررسید شده است.

از کجا می‌توانم حساب‌ های دریافتنی یک شرکت را پیدا کنم؟

حساب‌ های دریافتنی در ترازنامه یک شرکت یافت می‌شود و از آنجا ‌که نشان‌دهنده وجوه بدهکار به شرکت است، به‌عنوان دارایی ثبت می‌شود.

 چه اتفاقی می‌افتد اگر مشتریان هرگز بدهی را پرداخت نکنند؟

وقتی مشخص شد که حساب دریافتنی توسط مشتری پرداخت نمی‌شود، باید به‌عنوان هزینه بدهی بد یا شارژ یکباره حذف شود.

دریافتنی‌ها چه تفاوتی با حساب‌ های پرداختنی دارد؟

دریافتنی‌ها بیانگر وجوهی است که بابت خدمات ارائه شده به شرکت بدهکار است و به‌عنوان دارایی ثبت می‌شود. از طرف دیگر حساب‌های پرداختنی نشان‌دهنده وجوهی است که شرکت به دیگران بدهکار است. برای مثال، پرداخت‌های ناشی از دریافت کالا یا خدمات از تأمین‌کنندگان یا طلبکاران به‌عنوان بدهی ثبت می‌شوند.