۰ نفر

محسن هاشمی مدعی شد؛

بودجه ۵۰هزار میلیاردی۱۴۰۰ شهرداری محقق می‌شود!

۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۶
کد خبر: 500508
بودجه ۵۰هزار میلیاردی۱۴۰۰ شهرداری محقق می‌شود!

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بودجه تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران افزایش چندانی نسبت به امسال ندارد و انقباضی طراحی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محسن هاشمی روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای بودجه سال ۱۴۰۰ پایتخت، قابل تحقق است.

وی یادآورشد: بخشی از رقم بودجه با فروش امکانات و املاکی که شهرداری دارد محقق شود.

هاشمی با اشاره به حضور شهرداری در نشست امروز شورای شهر و ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰، افزود: شهردار توضیحات کاملی داد و بر اساس مصوبه وزارت کشور برای شفاف سازی بودجه، بنا شده است همه تبصره ها عدد و رقم و بار مالی مشخصی داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به همین سبب به نظر می رسد بودجه متورم است و نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان محسوب می شود که البته نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان از آن مربوط به همان تبصره هاست.

وی اظهارداشت: بودجه ۱۴۰۰ شهرداری در واقع نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال جاری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته که عددی منطبق با میزان تورم محسوب می شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: همانطور که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی میزان افزایش حقوق کارمندان ۲۵ درصد مصوب شد، بودجه اعلامی سال آتی شهرداری تهران نیز بر اساس میزان تورم موجود، افزایش یافته و در نتیجه این بودجه انقباضی قلمداد می شود.

وی ادامه داد: فرض بر این بوده که بر اساس وضعیت کرونایی، درآمدهای امسال محقق نشود لذا به نظر این بودجه منطقی و عاقلانه است و امیدواریم تا اواخر بهمن ماه بودجه بررسی شده و به فرمانداری فرستانده شود. فرمانداری نیز پاسخ را سریعتر به شورا بدهد که شورای شهر بتواند تا ۱۵ اسفند بودجه را به تصویب برساند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ملاقات با وزیر اطلاعات در مورد دستگیری ۲ نفر از شهرداران مناطق اعلام کرد: وقتی با وزیر اطلاعات صحبت می کنند توضیح نمی دهند، باید از شهردار پرسید و این مسائل جاری است که خود شهردار تهران توضیح می دهد.

وی در پاسخ سوال خبرنگاران در خصوص میزان بودجه ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی طرح شده برای حمل و نقل عمومی تهران اضافه کرد: به طور معمول تخصیص بودجه مترو و اتوبوس و حمل و نقل عمومی در شهر تهران دوگانه است و باید ۵۰ درصد در مورد مترو و ۸۲.۵ درصد در خصوص اتوبوسرانی را دولت بپردازد.

هاشمی بیان کرد: در کشورمان، متخصص، نیرو، کارخانه و صنعت کم نداریم و تنها مشکل اجرا نشدن مصوبات دولت و ناهماهنگی بین بخش های مختلف دولتی است که در مورد حمل و نقل عمومی اولویتی در نظر نمی گیرند و وقتی بحث حمل و نقل عمومی می شود آن را در اولویت نهایی قرار می‌دهند و این نگرانی برای تهران و همه کلانشهرها وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این ایده و دید نسبت به حمل و نقل عمومی به خصوص در مورد کلانشهرها که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند باید تغییر کند و تا این نگاه تغییر نکند، مشکل ادامه دارد.

وی افزود: این مشکل از ابتدای دولت بوده، شاید هم قبل از انقلاب هم بوده و سن من اجازه نمی دهد که آن دوران را به خاطر بیاورم، اما همیشه در حمل و نقل عمومی تهران دچار یک استضعاف مالی بوده ایم و در این دوره در عمل بیشتر شده است.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص میران تغییرات احتمالی برای بودجه سال آتی شهرداری تهران یادآورشد: در بودجه تلاش این است که ساختار بودجه به هم ریخته نشود چرا که بر اساس تفکری نوشته شده که اگر به آن دست بخورد ممکن است آن تفکر بهم بخورد، ۲۰ تا ۲۵ درصد تغییر در ساختار بودجه طبیعی است و در همه دنیا نیز این اتفاق می افتد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: در خصوص بودجه حمل و نقل عمومی، ما هنوز هم نگاهمان به مجلس و دولت است و از مجلس هم تقاضا کرده ام که متون قانونی مربوط به بودجه را به گونه ای بنویسند که دولت نتواند از آن تخلف کند.

وی تصریح کرد: اگر قوانین به گونه ای نوشته شوند که به دولت اجازه دهد در صورت کافی نبودن بودجه، اعتبار پروژه ها را پرداخت نکند، این قانون است که به دولت چنین اجازه ای را داده است.

هاشمی تاکید کرد: پیش از این نیز گفته ام که سه ارگان مجلس، دولت و خود شهرداری هستند که باید دست به دست هم بدهند و حمل و نقل عمومی را درست کنند و اگر خود شهرداری نیز پیگیری و سماجت لازم را برای اجرای این قوانین نداشته باشد، آن هم می تواند مشکل ساز شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چندی قبل اعضای شورای شهر از شهردار گلایه داشتند و منجر به طرح بحث استیضاح و تشکیل جلسه ای شد، جزئیات آن جلسه چه بود؟ گفت: ما آن را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادیم و آن ها هم رفتند و بدون شک آن موضوع حل شده است.