۰ نفر

نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران مطرح کرد؛

احتکار گندم؛ کم هزینه تر و سود آورتر از قاچاق برای دلالان

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳
کد خبر: 654631
احتکار گندم؛ کم هزینه تر و سود آورتر از قاچاق برای دلالان

در پی تاخیردولت در پرداخت مطالبات گندمکاران، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، علاوه بر قاچاق گندم به کشورهای همسایه از معضل دیگری برای تامین ذخایر استراتژیک گندم کشور پرده برداشت. به گفته وی؛ دلالان اقدام به انبار گندم به طمع فروش در سال آینده زراعی با قیمت بسیار بالاتر کرده‌اند که، کم هزینه تر و سودآورتر از قاچاق است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ علی‌قلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم از کشاورزان و پرداخت مطالبات آن‌ها، اظهار کرد: تا روز گذشته کشاورزان بیش از ۵ میلیون و ۵۳۵ هزار تن گندم را به دولت در قالب خرید تضمینی تحویل داده‌‌اند.

وی ادامه داد: در سال قبل در همین باز زمانی میزان تحویل گندم به دولت ۴ میلیون و ۷۸ هزار تن بود، به عبارت دیگر در سالجاری گندمکاران ۱ میلیون و ۳۴۹ هزار تن گندم بیشتر به دولت فروخته‌اند که رشد ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی با بیان اینکه به همین نسبت نیز تولید گندم در کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است، افزود: انتظار می‌رود تا پایان فصل برداشت میزان تولید گندم در کشور به مرز ۱۰ میلیون تن برسد.

به گفته وی؛ مسئولان امیدوارند تا پایان فصل برداشت میزان تحویل گندم به دولت برای تامین ذخایر استراتژیک به ۶ میلیون تن برسد اما، تاخیر در پرداخت مطالبات این نگرانی را ایجاد کرده است که کشاورزان در ادامه فصل برداشت از تحویل گندم به دولت خودداری کنند و دلالان سهم خود را از خرید گندم افزایش دهند.

ایمانی تصریح کرد: حدود ۲۰ روز از آخرین پرداخت دولت به کشاورزان برای تسویه مطالبات آن‌ها می‌گذرد و در این مدت گزارش‌هایی از کشاورزان داشته‌ایم که دلالان محصول  آن‌ها را خرید و بهای آن را آنی پرداخت کرده‌اند.

وی معتقد است؛ حجمی از گندم به ویژه در دو هفته اخیر از مسیر خرید تضمینی دولت خارج شده است و ادامه تاخیر بر این حجم می‌افزاید.

ایمانی اظهار کرد: افزایش فعالیت دلالان برای خرید گندم به دلیل تاخیر دولت در پرداخت مطالبات در حالی است که، ما تلاش زیادی کردیم که کشاورزان را قانع کنیم، در شرایط نابسامان بازار جهانی کالای اساسی برای تامین امنیت غذایی با دولت همکاری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود دلالان گندم‌ها را به کشورهای همسایه با قیمت بالاتر قاچاق می‌کنند، گفت: قاچاق به کشورهای همسایه یکی از معضلات ناشی از ورود دلالان به خرید گندم است. معضل دیگر، اقدام آن‌ها به انبار کردن گندم به طمع فروش در سال آینده زراعی با قیمت بسیار بالاتر و سودآورتر از قاچاق است.

ایمانی توضیح داد: با توجه به اینکه زمان چندانی به پایان سال رزاعی جاری نمانده است و در سال آینده زراعی که در شهریرور ماه آغاز می‌شود بار دیگر افزایش نرخ خرید تضمینی خواهیم داشت، دلالان با هزینه کمتر از قاچاق می توانند از احتکار سود بیشتر و کم دردسرتر ببرد.

وی یادآور شد: دلالانی که سال گذشته اقدام به انبار گندم کرده بودند، در کمتر از ۵ یا ۶ ماه سود ۱۰۳ درصدی را از آن خود کردند و این سود نهفته و بی دردسر، طمع دلالان برای احتکار در سالجاری را افزایش داده است.

ایمانی تاکید کرد: انبار محصول در حجم بالا برای سود بی‌زحمت تنها از دست دلالان برمی‌آید و کشاورزان به دلیل نداشتن امکانات، هیچگاه توان احتکار نداشته و ندارند.

روز گذشته جلال محمودزاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، نیز به یکی از رسانه‌ها گفته بود: تاخیر دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان گندم‌کار شرایط را به نفع دلالان رقم زده است و در حال حاضر گندم قاچاق ایران در کشور عراق با قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 

وی با بیان اینکه دولت مجبور می‌شود کمبود گندم مورد نیاز کشور که حدود ۷ میلیون تن خواهد بود را با قیمت بالاتری از کشور‌های دیگر وارد کند، تصریح کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی در زمینه خرید تضمینی گندم پیش بینی می‌شود که دولت بتواند تنها حدود ۶ میلیون تن از نیاز ۱۳ میلیون تنی کشور را در قالب خرید تضمینی تامین کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بازار جهانی امکان تامین گندم مورد نیاز کشور راحت نیست، گفت: دولت باید بتواند با پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان گندم‌کار نیاز به واردات این محصول استراتژیک را به حداقل برساند.