۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد؛

حجم تجارت خارجی با وجود تحریم‌ها به ۶۵.۵میلیارد دلار رسید/ ۳۱.۲میلیون دلار صادرات داشته‌ایم

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۵۴
کد خبر: 512491
حجم تجارت خارجی با وجود تحریم‌ها به ۶۵.۵میلیارد دلار رسید/  ۳۱.۲میلیون دلار صادرات داشته‌ایم

معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت : حجم تجارت خارجی با وجود تحریم ها و مشکلات ناشی از آن و کرونا در سال 99 به بیش از 65میلیارد و 500 میلیون دلار رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حمید زادبوم سه شنبه شب در مراسم تجلیل از صادر کنندگان گیلان در رشت تجلیل از صادر کنندگان را تجلیل از جهاد گران عرصه اقتصادی در حوزه بین الملل  خواند و با اشاره به بخشنامه های متنوع و تعهدات ارزی و فراز و نشیب هایی که صادر کنندگان از سال ۹۷ متحمل شده اند، تصریح کرد: در سال ۹۸ حدود ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات انجام شد که این نشان کار بزرگ، جهادی و  قابل تقدیر آنان است.

وی با بیان اینکه ساختن فرهنگ صادراتی یعنی قدر کسانی که در این عرصه فعالیت کرده و می کنند را بدانیم، عنوان کرد : در سال ۹۹ نیز حجم تجارت خارجی با وجود تحریم ها، مشکلات بانکی، مسائل حمل و نقلی به ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که ۳۱.۲ میلیون دلار صادرات و ۳۴.۳ میلیارد دلار واردات داشتیم.

زاد بوم با بیان اینکه در واقع نسبت صادرات کشور طی امسال از نظر ارزشی ۱۹ درصد و واردات ۱۵ درصد نسبت به همین زمان در سال ۹۸ کاهش دارد، عنوان کرد : البته شرایط کرونایی بر اقتصاد جهانی و تولیدناخالص داخلی و تقاضای کشورها برای واردات اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه کرونا اقتصاد و تجارت جهانی و به تبع آن کشور ما را به شدت متاثر کرده است، گفت: بخشی از کاهش صادرات و واردات نیز بدلیل مشکلات تحریمی است.

وی افزود: ایران برای نخستین بار صادرات غیر نفتی  یک میلیارد دلاری را در سال ۶۵ تجربه کرد و از آن زمان اقدامات برای توسعه صادرات شروع شد که نامگذاری روز ملی صادرات و تجلیل از صادر کنندگان و برنامه های متنوع و تشویق بخش های توسعه ای تولید و تجارت در کشور از جمله این اقدامات بود که موجب شده تا امروز صادرات ما به  ۴۱.۳ میلیارد دلار برسد.

زاد بوم گفت: از ۴۰گروه کالایی در ۲۸ گروه صادرات داشته ایم و طراز تجاری در بخش کشاورزی مثبت بود؛ ضمن آنکه از سال ۹۷ هر هفته کمیته صادراتی ایران در گمرک تشکیل جلسه می دهد و مسائل و موانع را بررسی می کند.

وی با اشاره به رشد صادرات محصولات کشاورزی در سال جاری گفت: خشکبار از جمله این محصولات  طی ۱۱ ماه گذشته از نظر وزنی ۵۲.۵ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی همچنین صادرات میوه و تره بار ۲۵ درصد و گل و گیاه ۵۲ درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

زادبوم  به اقدامات در حال انجام برای توسعه صادرات نیز اشاره و بیان کرد: باتوجه به همکاری جمهوی اسلامی ایران با مرکز تجارت بین الملل وابسته به سازمان ملل متحد پروژه ای هشت میلیون یورویی را به مدت پنج سال اجرا می کند که تامین مالی این پروژه از طرف سازمان های بین المللی انجام شده و در قالب آن  استراتژی توسعه صادرات برای گروهای کالایی خاص را طراحی می کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط کشور ما خاص است و صادر کنندگان کشورمان در شرایط نابرابر رقابت می کنند، اظهار داشت:  بخشی از تجارت مربوط به سفر است که در شرایط کرونایی امکانپذیر نیست؛ ضمن آنکه تجارت خارجی ما در ریل خودش نیست و یارانه به صادرات آن را از ریل خارج می کند چون صادر کنندگان در شرایط رقابت بین المللی نیستند.

وی خاطر نشان کرد: اما باید توجه داشته باشیم که ما در جنگ اقتصادی هستیم و امروز بسیاری از صادر کنندگان ما در این عرصه ممکن است فعالیتی را انجام دهند که زیان هم داشته باشد ولی به خاطر کشور همچنان در عرصه حضور دارند.

زادبوم تلاش وارد کنندگان را نیز قابل احترام دانست و گفت: ۸۵ درصد از کالاهای وارداتی ما کالای سرمایه ای هستند و واردات برای روشن نگاه داشتن چراغ کارخانجات و حفظ اشتغال ضروری است و ما از آنان حمایت می کنیم.

 وی ادامه داد: ۱۳ تا ۱۴ درصد دیگر از اقلام وارداتی هم همچون تلفن همراه و برنج جزو کالاهای ضروری برای مردم هستند.

وی اظهار داشت: از ۳۰ میلیون تن کالای وارداتی ۲۴ میلیون تن کالای اساسی است که از نظر ارزشی ۱۱ میلیارد دلار  است که اهمیت این تلاش ها را نشان می دهد زیرا این وارد کنندگان کالاهای مورد نیاز مردم و واحدهای تولیدی را وارد می کنند که قابل ستایش است.

 رییس سازمان توسعه تجارت در بحث اوراسیا خواست محوریت مدیریت این حوزه با توجه به اثر گذاری آن با استان گیلان باشد و ادامه داد : توسعه لجستیک تجارت خارجی و تقویت زیر ساخت ها  از مطالبات و اهداف ما است و برای تحقق این موضوع اهتمام داریم.

در پایان این مراسم از  صادر کنندگان گیلان تجلیل شد.