۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عدم تعهد شرکت‌های بزرگ معدنی به توافقنامه آب و هوایی پاریس/ کدام شرکت‌های معدنی در کاهش آلودگی‌ها نقش داشته‌اند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۱۲
کد خبر: 437375
عدم تعهد شرکت‌های بزرگ معدنی به توافقنامه آب و هوایی پاریس/ کدام شرکت‌های معدنی در کاهش آلودگی‌ها نقش داشته‌اند

تحقیقات انجام شده از سوی یک شرکت سرمایه گذاری در انگلیس فاش کرده است که از بین ده شرکت بزرگ معدنی در جهان هیچ کدام به شکل رضایت بخشی به توافقنامه آب و هوایی پاریس پای‌بند نیستند.

اقتصاد آنلاین اکرم شعبانی؛ مطالعات انجام شده از سوی شرکت تحقیقاتی (TPI) بیانگر آن است که از بین ده شرکت بزرگ معدنی دنیا تنها دو شرکت فریپورت مک موران (NYSE: FCX) و گروپو مکزیکو (BMV: GMEXICOB) میزان انتشار کربن را تا سطح تعیین شده کاهش داده‌اند، اقدامی که قرار است تا سال 2050 مانع از افزایش 2 درجه‌ای سالانه دمای کره زمین شود. در گزارش TPI آمده است که شرکت معدنی گلنکور (LON: GLEN) و آنگلو امریکن (LON: AAL) از جمله شرکت‌هایی هستند که در معیار دو درجه سانتیگرادی توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال 2015 قرار گرفتند. بر اساس این گزارش راه این دو شرکت برای ادامه این مسیر و کاهش میزان انتشار کربن هموار بوده و بر همین اساس مسیر خود را برای رعایت اهداف این توافق ادامه داده‌اند.

برنامه‌های گلنکور بر این مبنا تنظیم شده که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای «Scope 3» -گازهایی که در مرحله سوزاندن و یا پردازش مواد اولیه منتشر می‌شود- را به میزان 30 درصد تا پایان سال 2035 کاهش دهد، اما این کاهش انتشار گازها در این مورد فعالیت‌های بازاریابی را شامل نمی‌شود. بر اساس این تحقیق گروه فلزات فورتسکیو (ASX: FMG) و ساوث 32 (ASX, LON: S32) هنوز اهداف بلند مدت و قابل اتکایی در این راستا تدوین نکرده‌اند، این در حالی است که بر اساس معاهده تغییرات اقلیمی پاریس این شرکت‌ها تا سال 2050 موظف به کاهش 80 درصدی میزان انتشار کربن شده‌اند.

انتشار کربن «صفر» تحت بررسی است

TPI در این گزارش خاطرنشان می‌کند که رویای دستیابی به عدم انتشار کربن یا «کربن صفر» در بی‌اچ‌پی (ASX, LON, NYSE: BHP)، ریوتینتو (ASX, LON, NYSE: RIO) و شرکت واله (NYSE: VALE) تنها تولید گازهای گلخانه‌ای عملیاتی را پوشش می‌دهد که به طور معمول تنها 6 درصد از کل کربن تولید شده این شرکت‌ها را در برمی‌گیرد. این مطالعه در ادامه عنوان می‌کند که این شرکت‌های معدنی که بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن در دنیا هم هستند، فاصله بسیار زیادی با اهداف تعیین شده که باید تا سال 2050 به آنها دست یابند دارند. روند بسیار آلاینده تولید فولاد که استفاده از زغالسنگ کک شو را هم در فرآوری سنگ آهن در برمی‌گیرد، نزدیک به 9 درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.

19

(نمودار میزان انتشار کربن ده شرکت بزرگ معدنی)

مساله کاهش انتشار کربن شرکت ریوتینتو که باعث انتقاد شدید برخی از سرمایه گذاران و گروه های محیط زیستی شده است، در شرایطی نادیده گرفته می‌شود که این شرکت 1 میلیارد دلار بودجه برای 5 سال آینده در راستای دستیابی به این هدف تصویب کرده است.

مارکت فورس که یک شرکت تابعه سرمایه گذاری فعال است در ماه مارس اعلام کرد که بیانیه این شرکت «صرفا بازتاب صرفه جویی در تجارت عادی» و نیز صرفه جویی در هزینه انرژی و اقدامات کارآمد این شرکت است. جولیان وینسنت مدیر اجرایی این شرکت توضیح داد: ریوتینتو در اصل به سهامداران خود اعلام می‌کند که از تعهدات مالی گسترده‌ای که این سهم‌ها بر عهده آنها می‌گذارد آگاه هستند اما با این وجود در شرایط فعلی برنامه‌ای برای کاهش این ریسک ندارد.

در پایان گفتنی است که TPI یک شرکت ابتکار جهانی است که در سال 2017 راه اندازی شد و هم اکنون توسط بیش از 60 سرمایه گذار با دارایی‌های مشترک بیش از 18 تریلیون دلار مدیریت و پشتیبانی می‌شود.