۰ نفر

فعالیت بدنی منظم به پیشگیری از ذات الریه می انجامد

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۹
کد خبر: 588882
فعالیت بدنی منظم به پیشگیری از ذات الریه می انجامد

به گفته محققان، فعالیت بدنی منظم به پیشگیری از ذات الریه جدی و حاد کمک می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ مدیسن نت نوشت، تا به حال، مشخص نبود که ورزش چگونه بر خطر ابتلاء به ذات الریه، عفونت بافت ریه که معمولاً توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها ایجاد می‌شود، تأثیر می‌گذارد. برای یافتن این موضوع، محققان ۱۰ مطالعه را که در مجموع بیش از ۱ میلیون نفر را شامل می‌شد، تجزیه و تحلیل کردند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند در مقایسه با افرادی که کمترین تحرک را داشتند، خطر ابتلاء به ذات الریه و مرگ ناشی از آن در آنها کمتر بود.

«ستور کونوتسور»، عضو تیم تحقیق دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول در بریتانیا، گفت: «در این اولین تجزیه و تحلیل تلفیقی از همه مطالعات انجام شده در مورد این موضوع، ما شواهد قوی و قانع کننده‌ای از رابطه بین ورزش منظم و کاهش خطر ابتلاء به ذات الریه در افراد و همچنین مرگ ناشی از این بیماری پیدا کردیم.»

وی در ادامه افزود: «اگرچه مطالعه ما نتوانست میزان و شدت فعالیت بدنی را که برای پیشگیری از ذات الریه ضروری است تعیین کند، اما برخی از نتایج نشان می‌دهد که پیاده روی ۳۰ دقیقه‌ای یک بار در هفته اثر محافظتی بر مرگ ناشی از ذات الریه دارد.»

به گفته کونوتسور، «در طول ماه‌های زمستان و با شیوع کووید ۱۹، ابتلاء به ذات‌الریه شدید ناشی از کووید و سایر بیماری‌های تنفسی یک اتفاق رایج است. انجام فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی مانند کووید ۱۹ را به ویژه در گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، کاهش دهد.»

ذات الریه یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان افراد مسن، جوانان و افرادی است که دارای مشکلات سلامت هستند. در سال ۲۰۱۶، این بیماری چهارمین عامل مرگ و میر در سراسر جهان بود.