۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

پیشنهاداتی برای تسکین و کاهش آکنه

۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 570991
پیشنهاداتی برای تسکین و کاهش آکنه

عصاره‌های میوه مرکبات اغلب به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی خود در محصولات مراقبت از پوست گنجانده می‌شوند. به‌طورکلی، تصور می‌شود آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C در میوه‌های مرکبات به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در پوست کمک می‌کنند و هم چنین به افزایش سطح کلاژن کمک می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ اگر شما آکنه را درمان می‌کنید، ممکن است تعجب کنید که آیا آب‌لیمو ساده می‌تواند مؤثرتر از یک محصول ترکیبی اورکانتر (‌OTC)‌باشد. آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی در ایالات متحده است. اگرچه آکنه ممکن است برای اولین‌بار در طول بلوغ ظاهر شود اما بر بسیاری از افراد در بزرگسالی تأثیر می‌گذارد.

عصاره لیمو یکی از درمان‌های خانگی زیادی است که در صفحات آنلاین تبلیغ می‌شود. این به‌خاطر سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین سطوح طبیعی اسیدسیتریک است که شکلی از ویتامین C است. بااین‌حال، استفاده از لیمو و یا آب‌لیمو به صورت شما می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که به پوست شما آسیب می‌رساند.

درمان‌های جایگزین در این مقاله مانند آلوئه‌ورا، روغن گل رز و روی را در نظر بگیرید. مقاله زیر را بخوانید تا بیشتر یاد بگیرید.

عصاره لیمو برای آکنه:

گفته می‌شود که برای آکنه، آب‌لیمو پیشنهاد می‌شود:

•    کاهش روغن (سبوم) به دلیل اثرات خشک شدن اسید سیتریک

•    خواص ضدعفونی‌کننده که ممکن است باعث مرگ باکتری‌هایی شود که منجر به آکنه می‌شوند، مانند پی.

•    کاهش قرمزی و التهاب که می‌تواند به درمان آکنه التهابی و اسکار باقی‌مانده کمک کند.

آکنه

این فواید به اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی ویتامین C موضعی نسبت داده می‌شود. ویتامین C به‌اندازه ویتامین‌های دیگر نظیر روی و ویتامین A (‌رتینوئید‌ها) برای درمان آکنه موردمطالعه قرار نگرفته است. بسیاری از فواید ادعا شده آب‌لیمو برای درمان آکنه در صفحات آنلاین و وبلاگ‌ها به صورت راحت یافت می‌شود.

عوارض جانبی استفاده از لیمو بر روی پوست:

اگر تابه‌حال یک‌تکه کوچک از یک لیمو خورده باشید، می‌دانید که طعم این میوه چقدر قوی است. همچنین اثرات آن بر روی پوست نیز می‌تواند شدید باشد و منجر به عوارض جانبی شود. این موارد عبارتند از:

•    خشکی

•    سوزش

•    سوزش

•    خارش

قرمزی پوست و باکتری‌های خوب را از بین می‌برد:

اگر هر روز از آب‌لیمو بر روی پوست خود استفاده کنید، خطر این عوارض جانبی بیشتر خواهد بود. این روش درمانی آکنه نیز ممکن است بهترین گزینه برای تن پوست تیره‌تر نباشد چون میوه مرکبات می‌تواند منجر به هیپرپیگمانتاسیون (افزایش رنگ‌دانه) شود. هم چنین عصاره لیمو می‌تواند خطر آفتاب‌سوختگی و لکه‌های آفتاب را بدون توجه به تن پوست شما افزایش دهد.

لیمو برای زخم آکنه:

زخم‌های آکنه از لکه‌ها به وجود می‌آیند، و اگر آن‌ها را درمان نکنید، می‌توانند ماه‌ها و حتی سال‌ها دوام بیاورند و بمانند. همچنین اگر پوست خود را بترکانید و یا فشار دهید، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد اسکار آکنه خواهید بود.

 بر اساس یک بررسی که در سال ۲۰۱۰ توسط مجله پوست‌شناسی بالینی و زیبایی منتشر شد، افراد با پوست تیره‌تر نیز در معرض خطر بیشتری برای هیپرپیگمانتاسیون ناشی از اسکار آکنه قرار دارند. شواهدی مبنی بر این که لیمو باعث درمان زخم آکنه می‌شود بسیار ناچیز است و هیچ مبنای علمی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. همانند فواید ادعا شده درمان آکنه از آب‌لیمو، بحث‌های داستان‌گونه زیادی در اینترنت در مورد اثرات مثبت لیمو برای آثار آکنه وجود دارد.

بااین‌حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد این یک مورد مفید و تأثیرگذار است. اگر در مورداستفاده از لیمو برای درمان آثار آکنه در خانه فکر می‌کنید، ابتدا از متخصص پوست خود سؤال کنید.

آن‌ها می‌توانند شما را راهنمایی کرده و از خطرات احتمالی آن آگاه سازند. متخصص پوست شما ممکن است به طور متناوب پوست سر را در مطب و یا درمان‌های پوستی پیشنهاد کند که به طور گسترده برای زخم‌ها موردمطالعه قرار می‌گیرند.

چگونه آب‌لیمو به کار ببریم؟

عصاره لیمو بهتر است به‌عنوان یک طعم‌دهنده و یا یک تیمار موضعی استفاده شود. برای استفاده به‌عنوان سفت کننده، آب‌لیمو تازه را با بخش‌های مساوی با آب ترکیب کنید. شما می‌توانید از این روش دو یا سه بار در روز قبل از استفاده از مرطوب‌کننده خود استفاده کنید.

 این روش همچنین ممکن است برای درمان آثار آکنه نیز به کار رود اما ممکن است در این پایان نتایج قابل‌توجهی نداشته باشید.

اگر می‌خواهید از آب‌لیمو به‌عنوان یک درمان موضعی برای خلاص شدن از شر جوش‌ها استفاده کنید، آن را با یک دستمال پنبه‌ای به‌دقت بر روی جوش بمالید. چند ثانیه صبر کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید.

 در صورت نیاز چند بار در روز به صورت کوتاه‌مدت تکرار کنید تا زمانی که لکه‌ها ناپدید شوند. بهتر است از عصاره لیمو تازه به‌جای نسخه‌های خریداری‌شده از فروشگاه‌ها که قند و مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند، استفاده کنید.

به‌سادگی چند لیمو را در یک ظرف شیشه‌ای فشار دهید. تا چند روز تو یخچال بگذارید.

درمان‌های جایگزین:

اگر به دنبال درمان‌های خانگی دیگر برای آکنه و یا آثار آکنه هستید، با متخصص پوست خود در مورد گزینه‌های زیر صحبت کنید:

•     آلوئه‌ورا

•    اکالیپتوس

•    چای سبز

•    لیزین

•    روغن گل رز

•    گوگرد

•    روغن درخت چای

•    نارون کوهی

•    زینک

درک مطلب:

اگرچه آب‌لیمو ممکن است خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی داشته باشد که می‌تواند با آکنه مقابله کند اما در مورد خطرات بالقوه برای پوست اطلاعات کافی وجود ندارد. همچنین، مانند بسیاری از درمان‌های خانگی دیگر برای آکنه و آثار آکنه، شواهد علمی زیادی برای حمایت از لیمو به‌عنوان یک درمان مناسب وجود ندارد.

بااین‌حال، آب‌لیمو ممکن است هنگام یکه برای تمیزکردن گاه‌به‌گاه به کار رود مفید و مؤثر باشد. مثل همیشه، بهتر است که متخصص پوست خود را به‌خاطر جوش‌ها و آکنه‌ها و جای زخم و ... و درمان انتخابی برای کمک به بهبود آثار آکنه ببینید.