۰ نفر

مصرف این روغن حیوانی شما را لاغر می کند!

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 563249
مصرف این روغن حیوانی شما را لاغر می کند!

اگرچه معمولا مصرف چربی سبب افزایش وزن می‌شود، اما مصرف این ماده روغنی به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  اگرچه بیشتر افراد مطلع از حوزه سلامت بر این باورند که کلید کاهش وزن در پیش گرفتن یک رژیم غذایی فاقد چربی و ورزش زیاد است؛ اما باید گفت که همه چربی‌ها برای سلامت شما بد نیستند و بلکه به عکس، برخی از آن‌ها می‌توانند برای سلامت شما مفید باشند. از جمله چربی‌هایی که برای سلامت مفید هستند، «روغن حیوانی گی» هست.

به گزارش هندوستان تایمز،«گی» (Ghee) یک نوع روغن حیوانی است که سر منشأ آن به به هند باستان بازمی‌گردد. این روغن در آشپزی شبه قاره هند، آشپزی خاورمیانه، طب سنتی و آیین‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن گی در واقع یک کره بسیار روشن با طعم و بوی خاص است که از شیر گاو تهیه شده است. در اصل این روغن، کره‌ای است که آب و شیر آن تبخیر شده و آنچه باقی مانده چربی غنی تصفیه شده است.

طبق آیورودا (که علمی باستانی و کهن نزد مردمان هند است که بیش از ۵ هزار سال است که در این کشور از آن استفاده می‌کنند) روغن گی قدرت جذب روده کوچک را بهبود می‌بخشد و حالت pH اسیدی دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. روغن گی همچنین سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است.

دکتر «Vrunda Lotlikar» مشاور پزشکی در طب آیورودا در هند در این زمینه می‌گوید: روغن گی تهیه شده از کره گاو یک آنتی اکسیدان طبیعی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و مانع روند اکسیداسیون می‌شود و در نتیجه از «تغییرات دژنراتیو» در سیستم اسکلتی عضلانی ما و نیز پیری زودرس و بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

WhatsApp-Image-2019-05-29-at-11.51.42

روغن گی همچنین به تقویت و دفع سموم از سیستم بدنی ما کمک می‌کند. «Loveneet Batra»، متخصص تغذیه در بیمارستان «فورتیس لافمه» (Fortis Lafemme) در دهلی نو نیز در این باره گفت: بوتیریک اسید در ترکیب با ویتامین‌های A، D، E و K که در روغن گی هست، به تقویت سیستم ایمنی و نیز سلامتی روده کمک کرده و مو‌ها و پوست شما را سالم نگه می‌دارد؛ همچنانکه مفاصل را چرب کرده و استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

آیا روغن گی چاق کننده است؟

کارشناسان در حقیقت می‌گویند این ماده غذایی به کاهش وزن کمک می‌کند. «Loveneet Batra» می‌گوید: بوتیریک اسید و تری گلیسیرید‌های زنجیره‌ای متوسط موجود در روغن گی به تحریک چربی‌های سرسخت بدن و رهایی از آن کمک می‌کنند. روغن گی همچنین می‌تواند به افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کند.

میزان مصرف

اگر مایل نیستید در مصرف این روغن زیاده روی کنید، روزانه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از روغن گاوی گی را برای مزایای مطلوب آن مصرف کنید. باید توجه داشته باشید مصرف زیاد روغن گی هم می‌تواند به چربی‌های ناخواسته بدل شده و برای سلامت شما مضر باشد.

شما می‌توانید روغن گی را صبح زود ناشتا مصرف کنید و یا آن را برای پخت در وعده‌های غذایی تان استفاده کنید.