۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۳ نوع جراحی کوچک که مراکز مراقبت‌ های فوری برای درمان ارائه می‌ دهند

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰
کد خبر: 560029
۳ نوع جراحی کوچک که مراکز مراقبت‌ های فوری برای درمان ارائه می‌ دهند

مراکز مراقبت‌های فوری معمولاً جراحی‌های بزرگ را انجام نمی‌دهند. بااین‌حال، بسیاری از مراکز مراقبت‌های فوری اقدامات جراحی جزئی را انجام می‌دهند. این نوع روش‌ها حداقل تهاجم را دارند و ممکن است فقط به بی‌حسی موضعی نیاز داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سه جراحی که مراکز مراقبت‌های ویژه انجام می‌دهند شامل موارد زیر می‌باشند: 

۱. درمان سوختگی

سوختگی‌ها بر اساس میزان نفوذشان در بافت‌های بدن طبقه‌بندی می‌شوند. دسته‌های سوختگی عبارتند از: 

• سوختگی درجه یک: این نوع سوختگی که به‌عنوان سوختگی سطحی شناخته می‌شود، فقط بر روی اپیدرم یا لایه بیرونی پوست تأثیر می‌گذارد. 

• سوختگی درجه دو: این نوع سوختگی که به‌عنوان سوختگی با ضخامت جزئی شناخته می‌شود، هم‌روی اپیدرم و هم‌روی درم یا دولایه بیرونی پوست تأثیر می‌گذارد. 

• سوختگی درجه سه: که به‌عنوان سوختگی با ضخامت کامل شناخته می‌شود، این نوع سوختگی اپیدرم و درم را از بین می‌برد و همچنین ممکن است بافت زیرجلدی یا داخلی‌ترین لایه پوست را نیز تحت تأثیر قرار دهد. 

• سوختگی درجه چهار: این نوع سوختگی انتهای عصب را از بین می‌برد و روی هر لایه‌ای از پوست، حتی گاهی ماهیچه‌ها و استخوان‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. 

1

سوختگی‌های درجه اول معمولاً در خانه قابل‌درمان هستند درحالی‌که سوختگی‌های درجه‌دو نیاز به مراقبت‌های پزشکی در مراکز مراقبت‌های فوری دارند. سوختگی‌های درجه‌دو به طور معمول باعث قرمزی، تاول، متورم شدن و دردناک شدن پوست می‌شوند. 

درمان سوختگی‌های درجه‌دو معمولاً شامل برداشتن بافت تخریب شده است. قسمت سوخته پوست نیاز به پیچاندن در بانداژ خشک دارد تا بهبودی به‌مرور حاصل شود. در این مرحله تزریق واکسن کزاز نیز ممکن است لازم باشد. 

افرادی که دچار سوختگی درجه سه و درجه چهار هستند و همچنین سوختگی‌هایی که بیش از ۱۰ درصد از سطح بدن را پوشش می‌دهند، باید به‌جای مراقبت‌های فوری به اورژانس مراجعه کنند. 

۲. برداشتن کیست

کیست‌ها کیسه‌های مایع غیر سرطانی هستند که تقریباً در هر نقطه از بدن ظاهر می‌شوند. کیست‌ها همچنین می‌توانند مملو از گاز، هوا یا سایر مواد باشند. اکثر کیست‌ها مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال، کیست‌ها معمولی و کیست‌های بزرگ در قسمت‌های خاصی از بدن می‌توانند باعث درد و ناراحتی شوند. 

برخی از انواع رایج کیست‌ها عبارت‌اند از: 

• اپیدرموئید: این کیست‌ها که سرعت رشد پایینی هم دارند، معمولاً در زیرپوست صورت، گردن و پشت ناشی از تجمع نوعی پروتئین به نام کراتین ایجاد می‌شوند. 

• چربی: این کیست‌های کند رشد معمولاً روی تنه، گردن یا صورت ایجاد می‌شوند و می‌توانند بسیار بزرگ و دردناک شوند. 

• گانگلیون: این توده بافت پر از مایع معمولاً روی دست‌ها، پا‌ها، مچ دست‌ها و مچ پا‌ها ایجاد می‌شود. 

• چلازیا: یک توده کوچک بدون درد در پلک بالا یا پایین است که از یک غده چربی مسدود شده تشکیل شده است. 

• کیست موی درونی: این کیست از مو‌هایی است که در داخل یا سطح بدن رشد می‌کنند و ظاهراً شبیه جوش است. 

در برخی موارد، پزشک آسپیراسیون کیست را انجام می‌دهد که مستلزم خارج کردن مایع است و گاهی در موارد دیگ، پزشک یک عمل جراحی جزئی را برای برداشتن کیست انجام می‌دهد. آسپیراسیون و برداشتن کیست را می‌توان در یک مرکز مراقبت‌های فوری انجام داد. درمان کیست بستگی به عوامل خاصی از جمله نوع و محل کیست و همچنین عفونی بودن یا نبودن کیست دارد. 

۳. تخلیه آبسه

آبسه یک توده دردناک و متورم پر از چرک یا باکتری است. آبسه‌ها معمولاً ناشی از عفونت در قسمتی از بدن هستند. شایع‌ترین محل‌های ایجاد آبسه عبارتند از: 

• پوست زیربغل

• مناطق اطراف مقعد و مهبل

• کشاله ران

1

جوش آبسه‌ای است که در اطراف فولیکول مو ایجاد می‌شود. افرادی که دارای بیماری‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند، بیشتر دچار آبسه می‌شوند. 

سایر عوامل خطر عبارتند از: بهداشت ضعیف، گردش خون ضعیف و محیط کثیف. حتی اگر آبسه ناشی از عفونت نیز باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها به‌تنهایی همیشه باعث درمان آن‌ها نمی‌شوند. 

در بیشتر موارد، پزشک باید آبسه را تخلیه کند. اگر زخم بیش از ۱ سانتی‌متر عرض داشته باشد، همچنان بزرگ شود یا دردناک باشد یا با تب همراه باشد، افراد باید مراقبت‌های فوری برای آبسه انجام دهند. 

در صورت نیاز به درمان‌های شامل جراحی‌های کوچک، به پزشکان در مراکز مراقبت‌های فوری برتر مراجعه کنید. این پزشکان علاوه بر درمان سوختگی، کیست و آبسه، خال‌های خونی، عفونت‌های پوستی و ضایعات را نیز درمان می‌کنند.