۰ نفر

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه؛

آمایش سرزمینی سال آینده وارد مرحله عملیاتی می‌شود

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸
کد خبر: 340628
آمایش سرزمینی سال آینده وارد مرحله عملیاتی می‌شود

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالعه و برنامه ریزی طرح های مرتبط با آمایش سرزمینی باید تا پایان سال به اتمام برسد و از سال آینده اجرای طرح در دستور کار مسئولان قرار می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی آقامحمدی روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان ایلام با حضور مسئولان برنامه ریزی استان های منطقه سه طرح آمایش سرزمینی اظهار داشت: همه ابعاد و زیربخش ها در طرح آمایش سرزمینی توسعه با توجه به ظرفیت های هر استان لحاظ شده است.
وی افزود: برای استان های منطقه سه ورود این استان های به بازار کشورهای عراق، سوریه و لبنان ( کشورهای طرح عسل) در بخش های مختلفی چون تجارت، گردشگری، آموزش، درمان اهمیت و اولویت دارد.
آقامحمدی تاکید کرد: طرح آمایش سرزمین به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به 9 منطقه تبدیل شده که در این مناطق گانه ظرفیت، شاخص و نیازهای استان های زیرگروه تجمیع شده تا همه استان های هر منطقه از ظرفیت های همدیگر متنفع شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این اقدام سازمان برنامه و بودجه از جزیره ای عمل کردن استان ها و دستگاه های مختلف جلوگیری می کند و باعث رشد کشور در همه ابعاد می شود.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به همین منظور هر استانی موظف به جمع آوری ، مطالعه، بررسی نقاط قوت و ضعف، و ارائه راهکار در یک یا چند شاخص مهم و اصلی در استان های هم گروه خود است تا این استان ها به موازات همدیگر و بر اساس توانمندی و ظرفیت خود توسعه و ارتقا یابند.
آقامحمدی با بیان اینکه هم اکنون وقت عمل است و زمان مطالعه برنامه ریزی به اتمام رسیده، گفت: باید نقاط ضعف و کاستی ها را با خلاقیت و ایده پردازی به فرصت تبدیل و فاصله برنامه ریزی ها با عملیاتی کردن طرح های ارائه شده نزدیک باشد.
وی تاکید کرد: در طرح آمایش سرزمین باید جایگاه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان لحاظ شود تا با استفاده از توان و ظرفیت علمی و عملی این شرکت ها توسعه همه جانبه با تکیه بر دانش نوین انجام بپذیرد.
وی از مسئولان استان های منطقه سه طرح آمایش خواست کاداستر شهری، روستایی، طبیعی همه مناطق و تمام ظرفیت ها و داشته های این مناطق هرچه سریع تر به اتمام برسد.
آقامحمدی افزود: در طرح آمایش سرزمین علاوه بر اینکه منابع داخلی دیده شده، ارتباط با سایر نقاط دنیا بویژه بازارهای منطقه طرح عسل نیز گنجانده شده است.
استان های ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان در گروه منطقه سه طرح آمایش قرار گرفته اند و امروز روسای سازمان برنامه ریزی این استان ها به ارائه آماری از مطالعات خود در زمینه شاخص های محوله پرداختند.
در طرح آمایش سرزمینی، استان ایلام مطالعه در زمینه حمل و نقل و انرژی استان های چهارگانه منطقه سه را بر عهده دارد.
گردشگری و خدمات بر عهده استان همدان بوده، استان لرستان در زمینه زیربخش های کشاورزی این استان ها تحقیق و مطالعه کرده و استان کرمانشاه نیز وضعیت صنعت، معدن و تجارت استان های گروه سه را بررسی کرده است.
در این جلسه با حضور برخی مدیران دستگاه های مرتبط با طرح آمایش سرزمین استان ایلام برگزار شد.