۰ نفر

بودجه ۱۴۰۰مطابق برنامه ششم توسعه تنظیم شده است

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۲۴
کد خبر: 490928
بودجه ۱۴۰۰مطابق برنامه ششم توسعه تنظیم شده است

نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی با تشریح جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰آن را مطابق با برنامه ششم توسعه دانست و گفت: لایحه بودجه به صورت پیشنهاد بوده و با محور معیشت مردم است و نمایندگان می‌توانند آن را اصلاح کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مهرداد بائوج لاهوتی» درباره جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهارداشت: بودجه سال آینده ۲۳۴۵ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه امسال ۱۷ درصد رشد داشته است، همچنین در بخش بودجه عمومی که ۸۴۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده ۶۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه جاری و مابقی عمرانی است.

وی درباره منابع بودجه سال آینده نیز گفت: بزرگ‌ترین منبع درآمدی دولت در لایحه بودجه سال آینده نفت است که مبلغ ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این میزان نسبت به مبلغ ۱۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده در قانون برنامه ۶ توسعه، تنها ۶۷ هزار میلیارد تومان بیشتر است.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیل افزایش درآمد ۶۷ هزار میلیارد تومانی بودجه نفت بر مبنای قانون ۶ توسعه چند مورد است، افزود: اول اینکه ما باید سهمیه خود را در اوپک حفظ کنیم و تلاش کنیم نفت بیشتری را صادر کنیم و اجازه ندهیم کشورهای دیگر سهم بیشتری از میادین مشترک استخراج کنند. همچنین باید از چاه‌های نفت خود صیانت کنیم و اگر از این چاه‌ها برداشت نکنیم هزینه‌ای تحمیل می‌شود که چندین برابر است.

وی ادامه داد: به علاوه در سال‌های گذشته معادلات سیاسی به عنوان بازدارنده صادرات نفت بود. دولت در تدوین بودجه سال آینده احتمال می‌دهد اشتباه ترامپ که با یک امضا از برجام خارج شد را رییس جمهوری منتخب بعدی انجام ندهد و به برجام بازگردد و این نشانه شکست آمریکاست. نه اینکه ما قصد داریم وارد مذاکره شویم بلکه آمریکاست که همانطور که با یک امضا خارج شد با امضای دیگر وارد برجام می‌شود.

لاهوتی درباره درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه نیز توضیح داد: در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که ۲۴۷ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شود و این رقم در قانون برنامه ششم توسعه ۳۲۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ یعنی ۲۳ درصد کمتر از قانون، پیش‌بینی شده است.

وی افزود: درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده نسبت به امسال ۵۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشت و چنانچه نمایندگان گمان می‌کنند امکان وصول مالیات بیش از این مقدار وجود دارد، می‌توانند این کار را انجام دهند البته باید شرایط حاکم پس از شیوع بیماری کرونا را هم در نظر بگیریم چرا که بسیاری از مشاغل همچون حمل و نقل، گردشگری، هتلداری، رستوان و بسیاری از مشاغل دیگر تعطیل شده‌اند و امکان پرداخت مالیات بیش از این ندارند.

نماینده سابق مجلس اظهارداشت: بسیاری از قوانین مالیاتی نیاز به اصلاح دارند برای نمونه قانون مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس قبل روند بررسی آن شروع شد و هنوز نهایی نشده و رفت و آمدها به شورای نگهبان ادامه دارد و چنانچه این قانون تصویب شود ۵۰ هزار میلیارد تومان سقف درآمد مالیاتی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: چنانچه مجلس می‌خواهد درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد می‌تواند با اضافه کردن یک بند تمام معافیت‌های مالیاتی را حذف کند و با این اقدام نقاط ضعف و قوت اجرای این قانون نیز مشخص می‌شود و چنانچه اقدام موثری بود می‌تواند آن را تبدیل به قانون کند.

لاهوتی درمورد فروش اوراق به عنوان یکی دیگر از درآمدهای دولت، گفت: در قانون برنامه ۶ توسعه ۵۵ هزار میلیارد تومان حق فروش اوراق مالی تعیین شده که دولت در لایحه بودجه  ۱۲۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که نسبت به سقف تعیین شده ۷۰ هزار میلیارد تومان بیشتر است و این میزان مربوط به فروش اوراق سلف نفتی است.

وی ادامه داد: فروش اوراق سلف نفتی در واقع تمرینی برای فروش نفت در داخل است تا از این طریق هم نقدینگی موجود در جامعه جمع‌آوری شود و از سوی دیگر دولت از بانک مرکزی استقراض نکند.

نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی درباره فروش سهام دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: در قانون ۶ توسعه ۹۵ هزار میلیارد تومان فروش سهام دولتی تعیین شده و براین اساس دولت پیش‌بینی کرد در لایحه بودجه سال آینده ۳۸۲ شرکت دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند و با این کار به تدریج از اقتصاد کنار برود.

وی درباره هزینه جاری و عمرانی در بودجه سال آینده اظهارداشت: براساس قانون ششم توسعه هزینه جاری و عمرانی دولت ۴۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده که در بودجه سال آینده دولت رقم ۶۳۷ هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده و این رقم به دلیل توجه به معیشت اقشار جامعه است.

لاهوتی توضیح داد: حقوق کارکنان در بودجه سال آینده ۲۵ درصد افزایش یافته است و این افزایش به موجب قانون است که تاکید شده حقوق کارکنان باید متناسب با تورم افزایش یابد. همچنین در بودجه سال آینده حقوق سربازان دو برابر پیش‌بینی شده است. در کنار آن طبق تاکید مجلس شورای اسلامی بر پرداخت یارانه به اقشار ضعیف، سه یارانه معیشتی برای افراد درنظر گرفته شده که ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه برای ۷۶ میلیون نفر، ۳۱ هزار میلیارد تومان به ۶۰ میلیون نفر و ۱۵ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه فقر مطلق پیش‌بینی شده است و این در حالی است که مجلس شورای اسلامی در ماه‌های گذشته مدعی بود این مبالغ باید اضافه شود.

وی افزود: هزینه سلامت در بودجه سال آینده نسبت به امسال ۲ برابر رشد داشته و از ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری به ۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده چرا که بسیاری از بیمارستان‌ها پیش از این از محل درآمد اختصاصی کسب درآمد می‌کردند اما با شیوع کرونا دیگر درآمد اختصاصی ندارند. همچنین در بخش آموزش و پرورش نیز ۴۵ درصد رشد پیش بینی شده و مجموع اینها موجب رشد هزینه‌های جاری دولت در بودجه سال آینده بوده است و مجلس می‌تواند این بودجه‌های پیشنهادی را حذف کند.