۰ نفر

عضو هیات رییسه فراکسیون مدیریت شهری در مجلس؛

واتر اسکرین مهم‌تر است یا شبکه فاضلاب شهری؟/ به جای مسئولان از مردم خوزستان عذرخواهی می‌کنم

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۰
کد خبر: 486308
واتر اسکرین مهم‌تر است یا شبکه فاضلاب شهری؟/ به جای مسئولان از مردم خوزستان عذرخواهی می‌کنم

مجتبی یوسفی معتقد است: در شرایطی که شهر اهواز و سایر شهرهای خوزستان به دلیل مشکلات زیرساختی نیازمند سرمایه گذاری های فوری برای اصلاح شبکه فاضلاب و ایجاد مکانیسم های اصولی برای هدایت آب های سطحی است، بودجه های محدود استانی و شهری به جای ایجاد این زیرساختها نباید صرف خرید واتر اسکرین و نورپردازی های میلیاردی و...شود.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  نماینده مردم اهواز در خصوص مشکل سیل و آبگرفتگی در شهرهای استان خوزستان گفت: حدودا سه ماه قبل در قالب تذکر به مسئولان وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران و مسئولان استانی، هشدار دادم که پیش بینی ها حاکی از آن است که پاییز و زمستان پر بارشی در انتظار استان خوزستان است. همان زمان تاکید شد زیرساختهای لازم در استان فراهم نیست و هرچه سریعتر باید برای روزهایی که میزان بارش ها افزایش می یابد برنامه ریزی شود، اما متاسفانه به این هشدارها توجهی نشد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که از منظر قانونی کدام نهاد مسئول رسیدگی به این مشکل است؟گفت: بر اساس قانون دفع آب های سطحی در زمره وظایف شهرداری ها است. از سوی دیگر، ساماندهی فاضلاب ها نیز به عهده آبفاست. اما مساله استان خوزستان مشکلات زیرساختی قدیمی است. از بحث آب شرب استان گرفته که در تابستان علی رغم وجود 5رودخانه بزرگ مشکل ساز است تا بحث های مرتبط با پروژه های ملی که باعث شدند تالاب ها خشک و کانون های ریزگرد ایجاد شوند.

او در ادامه افزود: تابستان مردم باید گردو غبار و ریزگردها را تحمل کنند و در زمستان ها نیز به دلیل فقدان شبکه فاضلاب اصولی باید با سیل و سراریز شدن فاضلاب در خانه و کاشانه شان سر کنند. در شرایطی که قیمت یک تخته فرش به حدود 10میلیون تومان رسیده و قیمت سایر اقلام مثل تلویزیون و یخچال و...سر به فلک می زند، آبگرفتگی و سرازیر شدن فاضلاب، خسارات فراوانی به زندگی مردم خوزستان زده است.اما نکته دردآور آن است که همچنان برنامه ریزی های مدون و اصولی برای عبور از چالش ها در دستور کار قرار نمی گیرد.

اشتباهات محاسباتی برخی مدیران در برنامه ریزی شهری

عضو هیات رییسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که تا چه اندازه مشکلات بودجه ای را در مشکلات دخیل می دانید؟  یادآور شد: هرچند مشکلات اعتباری و بودجه ای نیز در بروز مشکلات اثرگذار است،اما نباید سهم سوءمدیریت در این بحران ها را نادیده گرفت. بارها در دیدار با مسئولان مدیریت شهری اهواز تاکید شد نباید بین منابع و اعتبارات محدود و نیازهای نامحدود، دچار اشتباهات محاسباتی شد.

یوسفی در بیان مصداقی این اشتباهات محاسباتی گفت: وقتی در منابع، کمبودی وجود دارد، اولویت در تصمیم سازی ها مطالبات فوری و حیاتی مردم است. به عنوان مثال وقتی در اهواز و سایر شهرهای استان، مردم در دفع آبهای سطحی، شبکه فاظلاب یا خدمات زیر ساختی دچار مشکل هستند، مسئولان شهر نباید هزینه های آنچنانی میلیاردی را هزینه ظاهر سازی شهر کنند. یک نمونه از این نوع تصمیم سازی های غیر ضروری در شهر اهواز با میلیاردها تومان هزینه ، نورپردازی ها و کاشت نخل در برخی بوستان های استان بود.

 عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: هیچ شخصی، مخالف زیباسازی شهری یا کاشت نهال نیست،اما مدیر توانمند، بین نیازهای حیاتی و مطالبات ثانویه شهروندان، می بایست در مسیر پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم حرکت کند.اگر همین پروژه های میلیاردی را صرف مناطق محروم و احداث شبکه های آب های سطحی می کردیم، آیا امروز حرمت مردم بیشتر رعایت نمی شد؟ برای شهر و شهروندان واتر اسکرین مهمتر است  یا اینکه شبکه فاضلاب اصولی ایجاد شود.

یوسفی اظهار داشت: سال گذشته نیز همین اتفاق افتاد. در حالی که هم شهرداری اهواز و هم مدیران اجرایی دولتی، تعهداتی برای حل مشکل فاضلاب داده بودند به این تعهدات عمل نشد. وقتی از این کم کاری ها انتقاد شد، برخی حاشیه سازی کردند که منتقدان مخالف رشد و پیشرفت شهر هستند. باید بدانیم مدیریت بحران یعنی، پیش بینی، پیشگیری و در نهایت اصلاح مشکلات. اما متاسفانه هیچکدام از این ضرورت های مدیریتی در خصوص مسائل زیرساختی استان خوزستان رعایت نمی شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: مسئولان اگر سال های قبل بهانه داشتند که بعد از سالها خشکسالی، بارش ها باعث سیل و آبگرفتگی شهر شده، اما امسال بهانه ای برای سوءمدیریت و کم کاری وجود ندارد. بنده به عنوان عضو هیات رییسه فراکسیون مدیریت شهری مجلس همواره در این خصوص پیگیر بوده ام. جدای از تذکرات و پیگیری های لازم برای تخصیص بودجه های ملی موضوع طرح سوال از وزیر کشور در دستور کار برنامه ریزی های مجلس قرار دارد.

یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند حوزه اختیارات مجلس نظارتی و تقنینی است و موضوعات مرتبط با اجرا در حیطه وطایف نمایندگان نیست، اما به سهم خودم از همه مردم اهواز و استان خوزستان به خاطر مشکلاتی که این روزها با آن مواجه شده اند، عذرخواهی می کنم. بدون شک موضوع  در مجلس پیگیری خواهد شد تا به سرعت برنامه ریزی های اجرایی برای ایجاد زیراسختهای حیاتی صورت پذیرد.