۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

هیچ گزارشی در مورد برنامه‌های ارزی از دولت دریافت نکرده‌ایم/ مسئولان اهمال کنند، کمیسیون اقتصادی گزارش مستقل ارائه می‌دهد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 265786
هیچ گزارشی در مورد برنامه‌های ارزی از دولت دریافت نکرده‌ایم/ مسئولان اهمال کنند، کمیسیون اقتصادی گزارش مستقل ارائه می‌دهد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که اگر گزارش‌های مورد درخواست این کمیسیون از سوی وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ارائه نشود، کمیسیون اقتصادی با اطلاع و تحلیلی که خود از وضعیت بازار ارز دارد، در هفته جاری گزارشی را برای استحضار نمایندگان و مردم تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت می‌کند.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ حمدالله کریمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین گفت: به رغم گذشت چند روز از اعلام نرخ 4200 تومانی برای ارز، تاکنون دولت سیاست‌های مدون و مکتوب خود را در این رابطه به مجلس ارائه نکرده و کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون حتی یک برگ کاغذ از دولت در این خصوص دریافت نکرده است.  

کریمی در ادامه افزود: جلساتی هم که تاکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شده، بیشتر معطوف به ارائه توضیحات کلی و گزارشی از تدابیر و تصمیمات اتخاذ شده بوده و  به همین دلیل کمیسیون اقتصادی مجلس از وزارت اقتصاد درخواست کرد که گزارش جامعی در خصوص آثار و پیامدهای افزایش نرخ ارز بر متغیرهای کلان اقتصادی و سایر بازارها ارائه کند. همچنین از وزارت صنعت خواسته شده که گزارش کاملی در خصوص آثار تحولات ارزی در عرصه تولید و صنعت و مشکلات و موانعی که تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان با آن مواجه هستند، ارائه کند.

نماینده مردم بیجار در مجلس خاطرنشان کرد: از بانک مرکزی هم درخواست شده که گزارشی در مورد سیاست‌هایی که تاکنون اتخاذ شده و تصمیماتی که قرار است اتخاذ شود با برنامه زمان بندی پیش رو و آثار و تبعات قابل پیش بینی برای این سیاست‌ها و تصمیمات ارائه کند تا کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس این گزارش‌ها در مورد آنچه که در روزهای گذشته اتفاق افتاده و آنچه که پیش رو است و باید اتفاق بیفتد، جمع بندی لازم را انجام دهد و گزارش جمع بندی شده را به صحن علنی مجلس ارائه دهد.  

کریمی در عین حال تاکید کرد که اگر گزارش‌های مورد درخواست این کمیسیون از سوی نهادهای مربوطه ارائه نشود، کمیسیون اقتصادی با اطلاع و تحلیلی که خود از وضعیت بازار ارز دارد، در هفته جاری گزارشی را برای استحضار نمایندگان و مردم تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت می‌کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حضور نیافتن رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی وی در جلسات این کمیسیون گفت: البته نمی خواهم قضاوت کنم که نیامدن مسئولان بانک مرکزی به کمیسیون اقتصادی نشانه نداشتن برنامه است، اما قطعا این حضور نیافتن یک پیام منفی برای مجلس است و نشان دهنده تعامل منفی مسئولان بانک مرکزی با قوه مقننه است.

کریمی در مورد مابه التفاوت نرخ دلار در بودجه 97 و دلار 4200 تومانی هم که دولت اعلام کرده است، گفت: یک ردیف در قانون بودجه داریم که در آن پیش بینی شده اگر دولت ارز خود را به نرخی بالاتر از 3500 تومان بفروشد، مصارفی برای آن پیش بینی شود.

وی در ادامه افزود: در عین حال اگر حجم این مصارف بیش از اندازه و پیش بینی‌های بودجه باشد، باید دولت در قالب متمم بودجه این را به مجلس ارائه کند و در صورتی که نخواهد از حجم مازاد استفاده کند و در سقف مبلغ پیش بینی شده در بودجه، ریال معادل یک دلار از بانک مرکزی دریافت کند این به عنوان یک درآمد در بانک مرکزی باقی می‌ماند و به دولت داده نمی‌شود که در این صورت نیاز به اصلاحیه بودجه نخواهیم داشت.

کریمی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه قطعا دلار 4200 تومانی موجب تورم و به هم ریختگی نظام اقتصادی می‌شود، اظهار داشت: نرخ 4200 تومانی دلار هم نسبت به بازار غیررسمی ارز و هم نسبت به ارز مبادله ای در سال گذشته بالاتر است و لذا در سال جاری کالاهای وارداتی با هزینه بالاتری وارد خواهد شد و به تبع آن گران تر خواهد بود. همچنین کالاهای تولید داخل با توجه به میزان ارزبری که بابت مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین آلات دارد، قیمت تمام شده بالاتری خواهد داشت و بنابراین قطعا افزایش تورم را در سال جاری خواهیم داشت که البته میزان آن بستگی به سیاست‌ها و تدابیر دولت دارد.