۰ نفر

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم‌ خانگی خبر داد؛

اختصاص ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی به محصولات قاچاق

۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۲۰:۲۴
کد خبر: 541852
اختصاص ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی به محصولات قاچاق

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه در برخی محصولات، ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی به کالای قاچاق اختصاص دارد، گفت: قاچاقچی‌ها اقلام مشمول ارز دولتی را از کشور خارج کرده و با پول آن، کالای قاچاق وارد کشور می‌کنند. تسعیر این نرخ قاچاق برای هر دلار معادل ۱۵ هزار تومان می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: اگر چه شرایط اقتصادی در برخی از شهر‌های مرزی طوری است که برخی از مردم به ناچار رو به کولبری می‌آورند، اما کولبر‌ها کمترین سهم را از این اتفاق می‌برند و عمده سود این کار به جیب وارد کنندگان اصلی می‌رود.

وی افزود: کولبر‌ها امروز تنها در یک مسیر فعالیت نمی‌کنند و مسیر آن‌ها دو سر شده است. برخی از کالاها در کشور ما از ارز دولتی بهره می‌برند پس کولبر‌ها این نوع محصولات را از داخل کشور خارج می‌کنند و از طرف دیگر با پول این اقلام لوازم خانگی وارد کشور می‌کنند. این باعث می‌شود ارز برای این افراد در حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان باشد و این روند صرفه اقتصادی این کار را  بسیار بالا برده است.

وی افزود: کالا با ارز دولتی از کشور خارج شده و محصول با ارز آزاد وارد کشور می‌شود، از طرفی در واردات با این روش نه حقوق دولتی پرداخت می‌شود، نه مالیات و نه سایر حقوق دولتی و همین صرفه اقتصادی قاچاق را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. صرفه اقتصادی واردات از طریق قاچاق به قدری است که حتی اگر سازمان‌های مسئول از هر ۸ محموله یکی را متوقف کنند، باز هم قاچاق صرفه اقتصادی دارد.

غزنوی تشریح کرد: محصول تولید داخلی که مالیات بر عملکرد، ارزش افزوده و سایر هزینه‌ها را پرداخت می‌کند به سختی می‌تواند با کالایی که با ارز ۱۵ هزار تومانی وارد کشور شده است رقابت کند. امروز می‌توانید به راحتی هر برندی را که بخواهید در بازار پیدا کنید و هر برندی که بخواهید در کمتر از ۲۰ روز برای شما وارد می‌کنند.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: لوازم خانگی سال ۲۰۲۰ در معتبر‌ترین سایت‌های دیجیتالی عرضه می‌شود، حتی بیمه دولتی ما آن را بیمه می‌کند، شرکت پست آن را ارسال می‌کند و بانک مرکزی برای این فروشگاه‌ها دستگاه کارتخوان ارائه می‌کنند. در بسیاری از کشور‌ها به جای کالا پول را رصد می‌کنند. یک سمت فروش کالا‌های قاچاق انتقال پول است و به راحتی می‌توان آن را از سمت پول رصد کرد. قاچاق لوازم خانگی کاملا رهاست و هیچ سازمانی توجهی به آن نمی‌کند. با این برخورد هیچ چیز در وضعیت قاچاق لوازم خانگی تغییر نخواهد کرد. امروز همه شرایط اقتصادی و اجتماعی فراهم است در حالی که هنوز تولید کننده‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: تا حدود ۲ ماه پیش ۸۰ درصد بازار دست تولید کنندگان داخلی بود، اما امروز قاچاق خیلی بیشتر شده است. در مورد برخی از کالا‌ها مثل تلویزیون حجم قاچاق بسیار زیاد است و گاهی تا ۴۰ درصد بازار در اختیار محصولات قاچاق قرار دارد، اما در لباسشویی و یخچال این میزان کمتر است.