۰ نفر

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس عنوان کرد؛

مغایرت طرح صیانت با اصل ۴۴قانون اساسی / آسیب‌ های طرح صیانت متوجه مشاغل خرد است

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹
کد خبر: 552713
مغایرت طرح صیانت با اصل ۴۴قانون اساسی /  آسیب‌ های طرح صیانت متوجه مشاغل خرد است

غلامرضا نوری با اشاره به اینکه علی رغم همه تلاش‌های مخالفان طرح صیانت، نمایندگان با خروج طرح از ذیل اصل۸۵ مخالفت کردند، گفت: از این پس باید تلاش کرد تصمیم سازی‌های کمیسیون ویژه، آسیب‌های کمتری متوجه مشاغل خرد، استارتاپ‌ها و کسب و کار مردم کند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  نماینده مردم بستان آباد در مجلس با اشاره به روند طی شده در نشست روز سه شنبه مجلس پیرامون طرح صیانت گفت: در نشست روز سه شنبه، درخواست جمعی از نمایندگان مخالف طرح برای خروج طرح از ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی، نهایتا با ۲رای اختلاف، رای نیاورد. بنابراین ابعاد مختلف مرتبط با طرح «صیانت از فضای مجازی» در کمیسیون ویژه‌ای بررسی و در خصوص آن تصمیم‌سازی خواهد شد. این در حالی است که نمایندگان در جریان برگزاری رای استمزاجی در جلسه غیرعلنی، رای به خروج طرح از مسیر اصل ۸۵ داده بودند، اما با فاصله یکساعت، اکثریت نمایندگان برخلاف قبل، با خروج طرح از قالب اصل ۸۵ مخالفت کردند.

نوری با اشاره به سرانجام طرح گفت: بعد از این مرحله، طرح وارد کمیسیون ویژه‌ای با حضور نمایندگان کمیسیون‌های مشترک خواهد شد تا روند کلی موضوع در این کمیسیون ویژه بررسی شود. نهایتا بعد از چکش کاری‌های لازم، طرح وارد صحن خواهد شد تا نمایندگان در خصوص مدت زمان اجرای آزمایشی طرح تصمیم‌سازی کنند. هرچند طرح ابعاد گوناگونی در حوزه مباحث اجتماعی، ارتباطی، امنیتی و...دارد، اما با توجه به مشکلات معیشتی کشور، تبعات اصلی اجرای طرح، متوجه کسب و کار مردم است.

سخنگوی فراکسیون مجلس با اشاره به اینکه یکی از ایرادات جدی طرح صیانت، مغایرتی است که با سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی دارد، گفت: بر اساس اسنادبالادستی کشوراز جمله اصل۴۴، مجموعه برنامه‌ریزی‌های اجرایی، تقنینی و راهبردی باید با هدف کاهش تصدی گری دولتی تدوین و عملیاتی شوند. این در حالی است که طرح صیانت در بحث پلتفرم‌ها به سمت افزایش تصدی گری دولت حرکت می‌کند و زمینه فعالیت‌های بخش خصوصی را محدود می‌کند.

نوری افزود: موضوع مهم‌تر آن است که امروز دامنه وسیعی از کسب و کارهای کوچک مقیاس و استارتاپ‌های بزرگ در بستر این پلتفرم‌های متعارف و موجود بین‌المللی فعالیت می‌کنند، اما با توجه به محدودیت هایی که ذیل مواد ۲۷و ۲۸طرح صیانت در نظر گرفته شده، بر اساس یک زمان بندی ۴ماهه تا ۱ساله پلتفرم‌های بین‌المللی، نهایتا محدود و مسدود خواهند شد و کسب و کارها نیز آسیب‌های جدی خواهند دید.

مصائب صاحبان کسب و کار بعد از اجرای طرح صیانت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح سایر خطرات اجرای این طرح گفت: به طور طبیعی با یک چنین مکانیسمی، زمینه فعالیت و پویایی بسیاری از کسب و کارهای آنلاین که سال‌ها برای رشد آن سرمایه‌گذاری شده از میان خواهد رفت. البته درست است که در این طرح پیش‌بینی جایگزینی پلتفرم‌های داخلی شده است، اما باید قبول کرد، طراحی پلتفرومی که بتواند جایگزین اینستاگرام و واتساپ شود، کار ساده‌ای نیست و در کوتاه مدت، امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد. در این میان این صاحبان کسب و کار هستند که باید بار سنگین خسارت‌های برآمده از تصمیمات غیر کارشناسی را تحمل کنند.

این نماینده یادآور شد: بنابراین نگرانی هایی که مردم و تشکل‌های مرتبط با کسب و کار آنلاین مطرح می‌کنند، کاملا واقعی و درست است. اگر هرچه سریعتر برای جلوگیری از اجرای این طرح فکری نشود، بدون تردید دامنه وسیعی از مشاغل کوچک و آنلاین آسیب خواهند دید. متاسفانه بعد از بررسی طرح در کمیسیون ویژه دیگر صحن قادر نیست به موضوع ورود کند و تنها در خصوص مدت زمان اجرای طرح، نظر نمایندگان در طرح اعمال خواهد شد. طرح مستقیما راهی شورای نگهبان خواهد شد تا در خصوص آن تصمیم گیری شود.

نوری در پاسخ به این پرسش خبرنگاراقتصادآنلاین که با توجه به مجموعه آسیب‌های طرح، در این مرحله چه راهکاری باید از سوی منتقدان طرح در پیش گرفته شود؟گفت: در این مرحله، آخرین سنگری که برای منتقدان این طرح وجود دارد، تمرکز تلاش‌ها برای صیانت از بخشی از مطالبات مردم و صاحبان کسب و کار است تا خسارت‌های کمتری متوجه کسب و کار و مناسبات ارتباطی مردم شود. نمایندگان منتقد طرح، رسانه‌ها و کارشناسان دلسوز باید تلاش کنند از طریق اطلاع رسانی درست به گونه‌ای عمل کنند که محتوای برآمده از تصمیم سازی‌های کمیسیون ویژه، آسیب‌های کمتری را متوجه مشاغل خرد، استارتاپ‌ها و سایر حوزه‌های کسب و کار کند.