۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چین؛ سیزدهمین کشور موفق در زمینه مدیریت کرونا/ پکن؛ پیشگام شهرهای استارتاپی آسیا

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴
کد خبر: 474837
چین؛ سیزدهمین کشور موفق در زمینه مدیریت کرونا/ پکن؛ پیشگام شهرهای استارتاپی آسیا

چین در آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink با جهش 13 پله‌ای نسبت به سال گذشته توانست در جایگاه چهاردهم برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار بگیرد. براساس گزارش این موسسه، چین و پکن به ترتیب در رتبه‌های 13 و 23 موفق‌ترین کشورها و شهرهای جهان در مدیریت بحران کرونا قرار دارند.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ بر اساس رتبه‌بندی موسسه StartupBlink در سال 2020، چین با 13 پله صعود نسبت به سال گذشته در جایگاه چهاردهم برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان قرار دارد (کشورهای آمریکا، بریتانیا و اسرائیل در رتبه‌های اول تا سوم این فهرست قرار دارند). در همین رابطه، جایگاه پکن در این فهرست به عنوان برترین شهر استارتاپی آسیا نیز از رتبه 17 به رتبه 6 ارتقاء یافته است (رتبه اول تا سوم به ترتیب به شهرهای سانفرانسیسکو، نیویورک و لندن اختصاص دارد). شهر شانگهای نیز که در سال 2019، در رتبه 31 برترین شهرهای استارتاپی جهان قرار داشت، امسال با رشدی فوق‌العاده توانست رتبه 10 فهرست را به خود اختصاص دهد.

طی سالیان اخیر، چین تبدیل به یکی از کشورهای پیشگام جهان در عرصه‌هایی نظیر شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک و هوش مصنوعی شده است. وجود شرکت Bytedance به عنوان ارزشمندترین استارتاپ جهان (ارزش این شرکت را بیش از صد میلیارد دلار تخمین زده‌اند) در پایتخت چین را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد. البته توجه داشته باشید که این مساله به معنای عدم وقوع شکست در پروژه‌های استارتاپی کلان این کشور نیست. در همین رابطه می‌توان به شکست سنگین شرکت‌های Ofo (فعال در زمینه اجاره دوچرخه)، Roadstar (فعال در زمینه تولید اتومبیل‌های خودران) و Smartisan (فعال در زمینه تولید تلفن‌های همراه هوشمند) اشاره کرد.

موسسه StartupBlink با اشاره به خلق تعداد زیادی از یونیکورن‌ها (استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در چین، آن را نه نشانه‌ای از بهبود وضعیت زیست‌بوم استارتاپی این کشور بلکه ناشی از وجود برخی انحصارات در اقتصاد چین می‌داند. براساس این گزارش، ملاک ارزیابی عملکرد واقعی یونیکورن‌های چینی، تعداد مشتریانی است که علیرغم امکان انتخاب محصولات شرکت‌های رقیب، آزادانه کالاها و خدمات این یونیکورن‌ها را برمی‌گزینند.

بر اساس این گزارش، چین تنها کشوری است که از پتانسیل لازم برای تصاحب جایگاه آمریکا به عنوان پیشگام فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در جهان برخوردار است. در بخشی از این گزارش، از حذف محدودیت‌های موجود در فضای اینترنت و همچنین کاهش تنش‌های منطقه‌ای به عنوان مهمترین وظایف دولت چین در این زمینه نام برده شده است.

 در این زمینه بخوانید:

گسترش طبقه متوسط؛ مزیت پاکستان در اقتصاد دانش‌بنیان

افزایش ۷برابری سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های آموزشی هند

مدیریت اپیدمی کووید-19

موسسه StartupBlink بخشی از آخرین گزارش خود را به طبقه‌بندی کشورها و شهرهای مختلف در زمینه کنترل اپیدمی کووید-19 اختصاص داده و بر اساس آن، چین و پکن به ترتیب در رتبه‌های 13 و 23 موفق‌ترین کشورها و شهرهای جهان در مدیریت این بحران قرار دارند.