۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

گسترش طبقه متوسط؛ مزیت پاکستان در اقتصاد دانش‌بنیان/ موفقیت ۱۰۰استارتاپ پاکستانی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰
کد خبر: 474413
گسترش طبقه متوسط؛ مزیت پاکستان در اقتصاد دانش‌بنیان/ موفقیت ۱۰۰استارتاپ پاکستانی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

گسترش طبقه متوسط و همچنین بهبود زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، نوید روزهای به مراتب روش‌تری را برای فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در پاکستان می‌دهد. در همین رابطه، افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی به استارتاپ‌های پاکستانی منجر به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه شده است.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛  اقدامات صورت گرفته در حوزه فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی پاکستان، به ویژه طی سالیان اخیر نوید روزهای به مراتب روشن‌تری را برای این کشور می‌دهد. علیرغم وضعیت نه چندان مناسب کنونی پاکستان در بسیاری از شاخص‌های جهانی نوآوری، پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان حاکی از دستاوردهای بزرگ این کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های نه چندان دور است. لازم به ذکر است که پاکستان در آخرین رتبه‌بندی GEDI (شاخص جهانی توسعه کارآفرینی)، در میان کشورهای منطقه آسیا-پاسفیک در رتبه یکی مانده به آخر قرار گرفت. با این حال، وجود دو مولفه در این کشور، بسیاری از تحلیلگران را نسبت به آینده فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در آن همچنان خوشبین نگه داشته است.

در این زمینه بخوانید

حضور ۷۵درصد از فین‌تک‌های بریتانیا در لندن

استرالیا؛ هفتمین زیست‌بوم استارتاپی برتر جهان

رتبه نهم مسکو در میان برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان

مولفه نخست به گسترش روزافزون و شتابان طبقه متوسط در پاکستان برمی‌گردد. طبقه‌ای آشنا با فناوری‌های روز دنیا که خود علاوه بر تامین نیروی کار ماهر برای فعالیت‌های نوآورانه و دانش‌محور، نقش مشتری محصولات شرکت‌های استارتاپی را نیز ایفا می‌کنند. علاوه بر این، جوانی جمعیت کشور پاکستان، مزیت بزرگی است که می‌تواند منجر به تحریک بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته در این کشور شود. در حال حاضر، میانگین سنی پاکستانی‌ها در حدود 23 سال بوده و دو سوم جمعیت این کشور زیر 30 سال سن دارند. مولفه دوم به گسترش بسیار سریع زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی پاکستان اشاره دارد. مساله‌ای که علاوه بر تسهیل خلق محصولات و خدمات نوآورانه در این کشور باعث گسترش ارتباطات و متعاقبا همکاری میان استارتاپ‌های پاکستانی و همتایان خارجی آن‌ها می‌شود.

گزارش موسسه McKinsey

موسسه McKinsey در آخرین گزارش خود در مورد زیست‌بوم استارتاپی پاکستان، این کشور را در زمره اقتصادهای در حال ظهور آسیا طبقه‌بندی نموده است. بر طبق این گزارش، از سال 2010 به این سو، حدود 720 استارتاپ در پاکستان شکل گرفته که از این تعداد، بیش از 67 درصد همچنان در حال فعالیت هستند. همچنین، لازم به ذکر است که طی این مدت، 100 استارتاپ پاکستانی نیز موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده‌اند. به طور کلی، میزان اعتماد سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی به استارتاپ‌های داخل پاکستان، به ویژه طی سالیان اخیر همواره در حال افزایش بوده است. پرداخت 200 میلیون دلار توسط شرکت چینی علی بابا برای خرید فروشگاه اینترنتی Daraz در پاکستان را در همین راستا می‌توان تفسیر نمود. در همین رابطه، در ادامه به معرفی برخی از موفق‌ترین شرکت‌های استارتاپی کشور پاکستان خواهیم پرداخت.

استارتاپ‌های برتر

1) شرکت Zameen

این شرکت در سال 2006 پایه‌گذاری شده و تاکنون یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های پاکستان در جذب سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر بوده است. مدیران Zameen تا به امروز موفق به جذب 29 میلیون دلار VC شده‌اند.

2) شرکت Airlift

این شرکت که ارائه‌دهنده خدمات حمل و نقل در قالب اپلیکیشن‌های مختلف است، تاکنون موفق به کسب 14.2 میلیون دلار VC شده است.

3) شرکت Cheety

این استارتاپ به ارائه خدمات آنلاین در حوزه جابجایی انواع کالا مانند غذا، کتاب، بسته‌های پستی و ... پرداخته و بیش از 7.8 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر جذب کرده است.