۰ نفر

مهرماه؛

تاکسی‌های پرنده به آسمان ایران می‌آیند

۲ مهر ۱۳۹۹، ۲۳:۱۶
کد خبر: 469308
تاکسی‌های پرنده به آسمان ایران می‌آیند

به زودی شکلی از تاکسی‌های پرنده با کمک هواپیماهای فوق سبک در مسافت‌های بین شهری در کشور پا می‌گیرد که با این کار تحولی تاریخی و مهیج در صنعت جابه‌جایی ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، توسعه حمل‌ونقل هوشمند یکی از اولویت‌های ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این کار ذیل برنامه‌های مختلفی در ستاد پیگیری می‌شود. یکی از آنها اجرای طرح تاکسی هوایی است. پرنده‌های بین شهری که قرار است نقش تاکسی‌های زردی را بازی کنند که روزانه تعداد بالایی از شهروندان را برای رسیدن به مقصد جابه‌جا می‌کنند.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تاکسی‌ها گفت: فعلا قرار است از این نوع وسایل نقیله در مناطق کم تردد استفاده شود. این کار اگر در استان‌ها و شهرهای کمتر برخوردار هم قابلیت اجرایی داشته باشد، قطعا رونق اقتصادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، به گفته وی، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود. در این طرح همه فرودگاه‌های کم تردد کشور فعال می‌شوند و هواپیماهای موجود در این کلاس می‌توانند خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند.

منطقی ادامه داد: این طرح پیش از انقلاب کلید خورده بود، اما به دلایل متعددی اجرای آن به تعویق می‌افتاد، اما ما در ستاد این طرح را به صورت جدی پیگیری کردیم و با توان دانش‌بنیانهایمان توانستیم آن را به مرحله اجرا برسانیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: فاز ابتدایی آن مهرماه آغاز می‌شود و فاز بعدی آن هم در بهمن‌ماه قابل اجرا است. اجرای این طرح با کمبودهایی روبرو است، مثلا در حال حاضر سوخت این هواپیماها از دیگر کشورها تامین می‌شود. در صورتی که توان تولید داخلی آن وجود دارد و با توسعه این طرح، تولید داخلی آن اقتصادی خواهد شد.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، منطقی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم برای تامین داخلی سوخت این هواپیماها هم کاری کنیم، میزان پیشرفت طرح بیشتر می‌شود و اقدامات سرعت می‌گیرد. البته افزایش دسترسی‌های فرودگاهی در مسیرهای خاص و حذف تشریفات فرودگاه‌ها هم سرعت کار را بالا می‌برد.