۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کرونای‌ دلتا مسری‌ تر است، اما کشنده‌ تر نیست

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۴۸
کد خبر: 555636
کرونای‌ دلتا مسری‌ تر است، اما کشنده‌ تر نیست

بر اساس گفته‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا خطر بستری شدن در بیمارستان را افزایش می‌دهد. یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی روز سه شنبه گفت بر اساس داده‌ها از بعضی کشورها، کرونای دلتا خطر بستری در بیمارستان را افزایش می‌دهد، اما لزوما بیش از سایر گونه‌های کرونا جان افراد را نمی‌گیرد.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛  به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، به گفته سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی در زمینه کووید -۱۹، در بعضی از کشورها مشاهده شده است که از نظر شدت، در افرادی که به نوع دلتا آلوده هستند، خطر بستری شدن افزایش یافته است. با این وجود ماریا ون کرخوو، تاکید کرد: "ما شاهد افزایش مرگ و میر نبودیم و نوع دلتا بیشتر از سایر گونه‌های این ویروس جان افراد را نمی‌گیرد."

مقامات بهداشتی ماه‌هاست به دنبال پیدا کردن جوابی برای این سوال هستند که آیا کرونای دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های این بیماری کشنده‌تر است.

به گفته مقامات سازمان بهداشت جهانی، نوع دلتا به ویژه برای افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، دیابت یا بیماری قلبی هستند خطرناک است. همچنین کرونای دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا مسری‌تر است، بنابراین افراد بیشتری را آلوده کرده و سیستم‌های بهداشت جهانی را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهد.

ون کرخو در ادامه تاکید کرد: چه در کرونای دلتا و چه در سایر گونه‌ها، احتمال شدیدتر شدن این بیماری و منجر شدن آن به مرگ یکسان است، همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، صرف‌ نظر از سن، بیشتر به کمک‌های پزشکی احتیاج پیدا می‌کنند و احتمال بستری آنها در بیمارستان‌ها بیشتر است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین تاکید کرده است، شیوع نوع لامبدا در حال کاهش و نوع دلتا در حال افزایش است. نوع دلتا، در کشورهایی که شناسایی شده به سرعت در حال گردش است و جایگزین سایر گونه‌های کرونا می‌شود. سویه دلتا در حال گسترش به کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی است و به سرعت از نوع لامبدا که درحال‌حاضر در آن بخش از جهان غالب است پیشی می‌گیرد.

نوع دلتا، که برای نخستین بار توسط دانشمندان در هند در ماه اکتبر شناسایی شد، تاکنون حداقل در ۱۴۲ کشور گسترش یافته است. بر اساس داده‌ها در آمریکا، کرونای دلتا چند ماه پیش در ایالات متحده یافت شد، اما اکنون بیش از ۹۰ درصد از موارد مثبت کرونا در این کشور مربوط به این سویه است.

درحال‌حاضر بحث‌هایی در مورد تزریق دوزهای تقویت‌کننده به عموم مردم در بعضی کشورها وجود دارد، حرکتی که با مخالفت شدید سازمان بهداشت جهانی مواجه شد. سازمان بهداشت جهانی همواره بر تقسیم واکسن با سایر کشورهای جهان پیش از تزریق دوز سوم به افرادی که قبلا واکسینه شده‌اند تاکید کرده است.

بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از ابتدای همه گیری به این ویروس مبتلا شده‌اند. مقامات سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته گفتند که با گسترش سریع‌تر نوع دلتا، این تعداد می‌تواند به راحتی در سال آینده به ۳۰۰ میلیون نفر برسد.