۰ نفر

مهم‌ترین اتفاق‌های اسکار ۲۰۲۱ +عکس

۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۲۲:۲۶
کد خبر: 503536
مهم‌ترین اتفاق‌های اسکار ۲۰۲۱ +عکس

نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار هم مانند همه رویدادهای شناخته‌شده دیگر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  حتی افرادی که هیچ شناختی از سینما ندارند و سالانه به تعداد انگشت‌های یک دستشان هم فیلم تماشا نمی‌کنند نام مراسم اسکار را شنیده‌اند. مراسمی که بدون هیچ شک و تردیدی مشهورترین، شناخته‌شده‌ترین، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان است و بهترین آثار سینمای جهان را بازبینی می‌کند. این مراسم که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصویری آمریکا مدیریت می‌شود هر ساله در بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا به صورت زنده پخش می‌شود. نخستین دوره اسکار در تاریخ ۱۶ می ۱۹۲۹ در هتل روزولت کالیفرنیا برگزار شد و جوایز آن از همان سال تا امروز هر سال و بدون هیچ وقفه‌ای به مدعیان بهترین آثار سینمایی سال تقدیم می‌شوند.

مراسم اسکار از سال ۱۹۳۰ از رادیو پخش می‌شد و از سال ۱۹۵۳ به صورت تلویزیونی هم قابل پخش است. در سال‌های اخیر تماشای مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان از طریق سرویس‌های آنلاین هم در دسترس قرار گرفته اما شیوع ویروس کرونا آسیبی غیرقابل باور به دنیای سینما وارد کرد که تاثیرات آن با گذشت یک سال از شروع همه‌گیری هنوز هم جبران‌ناپذیر به نظر می‌رسند. یکی از مهم‌ترین تاثیرات این ویروس که شیوع آن از چین آغاز شده آن بود که بیشتر رویدادهای فرهنگی مشهور دنیا را به فضای مجازی منتقل کرد.

با وضعیت اسفناک شیوع ویروس کرونا در آمریکا انتظار می‌رفت که تاریخ برگزاری مراسم اسکار هم تغییر کند و در نهایت این اتفاق رخ داد. با این حال آکادمی اسکار امیدوار است که در نهایت مراسم اسکار ۲۰۲۱ را برگزار کند و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. در ادامه همه آن‌چه نیاز دارید درباره اسکار ۲۰۲۱ بدانید، جمع‌آوری شده است.

تاریخ برگزاری اسکار ۲۰۲۱

نود و سومین مراسم اهدای جوایز اسکار قرار بود در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۹۹) برگزار شود در نهایت به ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین ۱۴۰۰) موکول شد و به همین دلیل تاریخ نهایی پذیرش آثار حاضر در جوایز اسکار هم تا ۲۸ فوریه (۱۲ بهمن ‌ماه ۱۳۹۹) تمدید شده بود. نیازی به یادآوری نیست که نامزدهای دریافت جوایز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند ۱۳۹۹) معرفی می‌شوند و شاید جالب باشد بدانید که موزه آکادمی پس از برگزاری مراسم در ۳۰ آوریل (۱۷ فروردین ۱۴۰۰) گشایش پیدا می‌کند.

حدود یک قرن از برگزاری نخستین دوره مراسم اسکار می‌گذرد و در این دوران تنها چهار بار برگزاری این مراسم به تاخیر افتاده است که یکی از آن‌ها در سال ۲۰۲۱ رقم می‌خورد. اولین تاخیر در برگزاری اسکار در سال ۱۹۳۸ رخ داد؛ زمانی که سیل بزرگی در لس آنجلس رخ داد و برگزاری اسکار به اجبار یک هفته به تاخیر افتاد. دومین بار در سال ۱۹۶۸ و پس از ترور مارتین لوتر کینگ جونیور بود که مسئولان آکادمی تصمیم گرفتند این گردهمایی را به دو روز بعد موکول کنند. سومین تاخیر در برگزاری اسکار در سال ۱۹۸۱ بود و تنها چهار ساعت پیش از آغاز پخش تلویزیونی مراسم اسکار سوءقصدی بر علیه رونالد ریگان، رییس جمهور وقت آمریکا، شد که به موجب آن همه تجمع‌ها لغو شدند و مراسم اسکار هم یکی از آن‌ها بود. با این حال آن دوره از مراسم اسکار هم تنها یک روز بعد برگزار شد.

بنابراین اسکار ۲۰۲۱ با بیشترین تاخیر نسبت به همه اسکارهای به تعویق افتاده برگزار می‌شود. به همین دلیل تغییراتی هم در مراسم اسکار ۲۰۲۱ وجود دارد. براساس قوانین اسکار فیلم‌های انیمیشن بلند و کوتاه، فیلم‌های مستند بلند و کوتاه، فیلم بین‌المللی و فیلم کوتاه لایو اکشن باید تا ۱ دسامبر ۲۰۲۰ اکران می‌شدند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این قانون تغییر کرد و فرصت پذیرش آثار برای جوایز بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه هم تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ بلامانع اعلام شد.

تقویم کامل اسکار ۲۰۲۱

آغاز رای‌گیری ابتدایی: ۱ فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹)

پایان رای‌گیری ابتدایی: ۵ فوریه ۲۰۲۱ (۱۷ بهمن ۱۳۹۹)

اعلام فهرست اولیه نامزدها: ۹ فوریه ۲۰۲۱ (۲۱ بهمن ۱۳۹۹)

شروع تعیین نامزدها: ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹)

پایان تعیین نامزدها: ۱۰ مارس ۲۰۲۱ (۲۰ اسفند ۱۳۹۹)

اعلام نامزدها: ۱۵ مارس ۲۰۲۱ (۲۵ اسفند ۱۳۹۹)

ضیافت نهار نامزدها: ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ (۲۶ فروردین ۱۴۰۰)

شروع رای‌گیری نهایی: ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ (۲۶ فروردین ۱۴۰۰)

پایان رای‌گیری نهایی: ۲۰ آوریل ۲۰۲۱ (۳۱ فروردین ۱۴۰۰)

برگزاری مراسم اسکار: ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰)

افتتاحیه عمومی موزه آکادمی: ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰)

مهم‌ترین عامل تمایز اسکار ۲۰۲۱

نود و سومین دوره از مراسم اسکار با تغییرات بزرگی آغاز می‌شود. در گام نخست، فیلم‌هایی که به صورت کاملا دیجیتالی اکران شده‌اند هم اجازه رقابت در جایزه بهترین فیلم سال را دارند.

شاید جالب باشد بدانید که تا پیش از این، اسکار اجازه نامزدی به فیلم‌هایی که تنها به صورت دیجیتالی اکران می‌شوند را نمی‌داد و این عناوین باید خارج از دنیای سرویس‌های استریم هم اکران‌های محدودی را تجربه می‌کردند. اما با شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بسیاری از سالن‌های سینما در سراسر دنیا تعطیل شدند و به همین دلیل فیلم‌ها فرصت لازم برای اکران را نداشتند. بنابراین هر فیلمی که به صورت دیجیتالی اکران شده باشد هم شانس حضور در مراسم اسکار ۲۰۲۱ را دارد. اما باید بدانید که این قانون فقط برای مراسم امسال در نظر گرفته شده و اگر ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ به پایان برسد، سال آینده خبری از این تخفیف بزرگ نیست.

تغییر دوم در حقیقت باعث ترکیب دو جایزه اسکار می‌شود. به عبارت دیگر در نود و سومین دوره از جشن آکادمی اسکار دو جایزه ترکیب صدا و ویرایش صدا به صورت مشترک به برنده بهترین تیم صداگذاری تقدیم می‌شود. جایزه ترکیب صدا نخستین بار در سال ۱۹۲۹ وارد مراسم اسکار شد و جایزه ویرایش صدا هم از سال ۱۹۶۳ در این مراسم حضور دارد.

البته یک تغییر کوچک دیگر هم در جوایز اسکار ایجاد شده که شاید چندان مهم نباشد اما صداگذاران و نوازندگان فیلم‌ها باید به آن توجه کنند. براساس قانون جدید اسکار حداقل ۶۰ درصد از موسیقی‌های یک عنوان سینمایی باید مخصوص این عنوان ساخته شده باشند. اگر این فیلم دنباله یا عضوی از یک فرانچایز باشد این عدد باید به ۸۰ درصد افزایش پیدا کند.

حضور ایرانی‌ها در اسکار ۲۰۲۱

معمولا وقتی به حضور ایرانی‌ها در مراسم اسکار اشاره می‌شود، همه فکرها به سوی فیلم معرفی شده از سوی ایران برای این جوایز بازمی‌گردد اما تنها این اتفاق نیست که می‌تواند دلیل حضور سینمای ایران در اسکار باشد. هر ساله افراد جدیدی برای عضویت در آکادمی اسکار معرفی می‌شوند که نام‌های ایرانی هم می‌توانند در میان آن‌ها حضور داشته باشند. امسال ۸۱۹ نفر برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده‌اند که در صورت پذیرش تمامی دعوت‌شدگان، تعداد اعضای آکادمی به ۹۴۱۲ نفر افزایش پیدا می‌کند.

از میان دعوت‌شدگان جدید، ۴۵ درصد زن و ۵۵ درصد مرد هستند. ۳۶ درصد از اعضای جدید از اقلیت‌های نژادی هستند و حدود ۴۹ درصد نیز غیرآمریکایی لقب می‌گیرند. این افراد از ۶۸ کشور گوناگون انتخاب شده‌اند و ایران هم در میان‌ آن‌ها نماینده دارد. آکادمی اسکار معمولا به انتخاب سینماگران متخصص می‌پردازد و از میان سینماگران ایرانی پنج نفر برای عضویت در آکادمی دعوت شده‌اند:

ستار اورکی (آهنگساز «فروشنده»، «جدایی نادر از سیمین» و «دربند»)

علی عباسی (کارگردان «مرز» و «شلی»)

سمیرا مخملباف (کارگردان «پنج عصر» و «سیب»)

نرگس آبیار (کارگردان «نفس»، «شیار ۱۴۳» و «شبی که ماه کامل شد»)

الهام شاکری فر (تهیه‌کننده «حتی وقتی زمین می‌خورم» و «از عشق و قانون»)

 

فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۱ است. این فیلم که به معضل جهانی کودکان کار می‌پردازد تاکنون در جشنواره‌های سینمایی متعددی حضور پیدا کرده و البته که تحسین منتقدان را به همراه داشته است. روح‌الله زمانی، بازیگر جوان «خورشید» موفق شد جایزه مارچلو ماستریونی برای بهترین بازیگر جوان پدیده هفتاد وهفتمین جشنواره ونیز را از آن خود کند. خورشید که به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی و امیر بنان ساخته شده، در ادامه مسیر موفقیت خود جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره سینمایی اجیال قطر را هم تصاحب کرد.

این فیلم اجتماعی داستان پسربچه‌ای ۱۲ ساله به نام علی و سه دوستش را روایت می‌کند که نان‌آور خانواده هستند و برای امرار معاش به سختی کار می‌کنند و حتی برای رسیدن به پول دست به دزدی می‌زنند. اما روزی از علی خواسته می‌شود که رد یک گنج را بگیرد و او به همراهی دوستانش برای دسترسی به تونلی که گنج در آن مخفی شده تصمیم می‌گیرند که در مدرسه خورشید ثبت نام کنند؛ یک موسسه خیریه برای آموزش به کودکان کار که تلاش می‌کند زندگی بهتری برای آن‌ها فراهم کند. شاید جالب باشد بدانید که همه بازیگرانی که در این فیلم در نقش کودکان کار هنرنمایی می‌کنند، کودکان کار بوده‌اند و هیچکدام بازیگر حرفه‌ای نبوده است.

جدیدترین فیلم مجید مجیدی می‌تواند یکی از شانس‌های اصلی اسکار بهترین فیلم خارجی باشد.

مهم‌ترین اتفاق اسکار ۲۰۲۱

اگرچه همه مراسم‌های سالانه اسکار هیجان و استرس خاص خودشان را دارند اما مراسم امسال تفاوت عمده‌ای با مراسم‌های پیشین دارد. آکادمی اسکار تصمیم داشت همزمان با اسکار ۲۰۲۱ موزه تصاویر متحرک آکادمی را هم افتتاح کند و به دلیل تاخیر در برگزاری اسکار، افتتاح این موزه هم با تاخیر مواجه شده است. این موزه با دو سالن تئاتر با ظرفیت‌های ۱۰۰۰ و ۲۸۸ نفر و چند گالری بزرگ می‌تواند به یکی از بهترین موزه‌های سینمایی جهان تبدیل شود. براساس اطلاعاتی که به صورت رسمی از سوی آکادمی اسکار اعلام شده این موزه می‌تواند مجموعه‌ای از جذاب‌ترین آثار سینمایی از دهه ۱۹۳۰ تا به حال را به نمایش عموم گذاشته و شگفتی‌های متعددی برای هواداران سینما آماده کرده است.

موزه‌ی آکادمی اسکار که قرار است ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ (۱۴ فروردین ۱۴۰۰) در لس آنجلس افتتاح شود به اولین و بزرگ‌ترین موزه‌ای در دنیا تبدیل می‌شود که تنها به داده‌های تاریخی مرتبط با هنر هفتم اختصاص دارد.