۰ نفر

سخنگوی دولت پاسخ داد:

محدودیت‌های کرونایی نرخ بیکاری را چقدر بالا برد؟

۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۳:۳۴
کد خبر: 476439
محدودیت‌های کرونایی نرخ بیکاری را چقدر بالا برد؟

سخنگوی دولت با تشکر از حمایت های مقام معظم رهبری گفت: جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور حضرت آیت الله خامنه ای برگزار و شرایطی فراهم شد تا دولت با جدیت بیشتر فعالیت خود را ادامه دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی ربیعی افزود: مقرر شد تا پایان آبان ادارات در شهر تهران با نصف تعداد کارمندان فعالیت کنند و مدیران دستگاه ها نیز موظف شدند به گونه ای برنامه ریزی کنند تا خللی در کارها به وجود نیاید.

سخنگوی دولت گفت: تعطیلی مشاغل و اماکنی که اعلام شده و در ۴۳ شهرستان اعمال می‌شود، فعلا یک هفته‌ای است اما لازم باشد تا دو هفته هم می‌توان این محدودیت‌ها را افزایش داد.
ربیعی افزود: قطعاً در سختگیری جریمه‌ها بیشتر اهتمام خواهیم داشت.

وی گفت: ۶ میلیون شغل رسمی و غیررسمی بعد از کرونا و از ماه اسفند، در معرض تهدید قرار گرفته است که از این میان ۳.۵ میلیون شغل رسمی و ۲.۵ شغل غیررسمی بود.

سخنگوی دولت گفت: در صورت کنترل نشدن شرایط و افزایش آمار مرگ و میرناشی از کرونا تصمیمات جدیدتر و سیاست های سختگیرانه تری اتخاذ می شود.

در این زمینه بخوانید:

لازم باشد محدودیت‌های کرونایی تداوم می‌یابد

نحوه دورکاری ۵۰ درصد کارکنان ابلاغ شد

 علی ربیعی افزود: مقرر شد تا پایان آبان ادارات در شهر تهران با نصف تعداد کارمندان فعالیت کنند و مدیران دستگاه ها نیز موظف شدند به گونه ای برنامه ریزی کنند تا خللی در کارها به وجود نیاید. با استفاده از زیرساخت هایی که در دولت الکترونیک توسط وزارت ارتباطات انجام شد امکان پاسخگویی بیش از سال ها و ماه های گذشته فراهم شده است.

سخنگوی دولت درباره شهرهایی که رعایت شیوه نامه در آنجا پایین و همچنین میزان شیوع مرگ و میر در آنجا بالا بوده است افزود: در این شهرستان ها به جز مشاغل گروه اول مثل ادارات، نیروی انتظامی، امنیت، بیمارستان ها و مراکز خدمات عمومی، فروشگاه ها و مواد غذایی و مواردی از این قبیل، بقیه مشاغل مانند ورزشگاه ها ، سالن های تئاتر، سینما و مراسم عبادی و مذهبی تعطیل خواهد بود.

 ربیعی گفت: این محدودیت فعلاً تا یک هفته خواهد بود ولی با ارزیابی های صورت گرفته تا دو هفته هم قابل اجرایی شدن است.

وی افزود: در طول هفته با بررسی هایی که به عمل خواهد آمد احتمال افزوده شدن شهرستان های دیگر هم به این 43 شهرستان اضافه خواهند شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در پایان هفته اگر بعضی از شهرستان ها وضع بهتری پیدا کردند از این فهرست خارج خواهند شد.

 ربیعی با اشاره به اینکه در استان تهران، شهرستان های ورامین و دماوند وضع نامناسبی از نظر شیوع و رعایت نشدن دستورالعمل های بهداشتی دارند گفت: اگر تا پایان آبان وضع بهتری پیدا کنند تصمیمات دیگری را اتخاذ خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شهر تهران جزو 43 شهر نیست افزود: با دورکاری نیمی از کارمندان در تهران قطعاً در استفاده از مترو، حمل و نقل عمومی و مراجعین تأثیر خواهد گذاشت.

ربیعی ادامه داد: در صورت کنترل نشدن شرایط و افزایش آمار مرگ و میر تصمیمات جدیدتر گرفته می شود و حتی ممکن است سیاست های سختگیرانه تری هم اتخاذ شود.

سخنگوی دولت گفت: بعد از جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، دستگاه ها و کمیته های مختلف مشغول به کار هستند تا موضوع آموزش و اطلاع رسانی و همچنین کنترل، نظارت، پیگیری و قواعد سختگیرانه را انجام می دهند و بعد از این در سخت گیری جرایم با شدت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما جریمه نیست افزود: تعدادی از افراد قصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی را ندارند و هدف از این کار بازدارندگی است.

 ربیعی درباره نحوه اطلاع رسانی به این مشاغل در 43 شهر نظارت در صورت تخلف گفت: امروز بعد از ظهر اطلاع رسانی انجام و توسط استانداران پیگیری خواهد شد و نیروی انتظامی و بسیج کمک و بازرسین وزارت بهداشت کمک و همچنین فرمانداری ها و بخشداری ها و استانداری ها نظارت خواهند کرد.

سخنگوی دولت افزود: در این 43 شهرستان به جز مشاغل گروه اول که زندگی روزمره مردم و خدمات عمومی با آنها رو به رو است بقیه مشاغل قطعاً تعطیل خواهند بود و متخلفین با جرایم سنگین و تعطیلی های دراز مدت رو به رو خواهند شد.

 ربیعی درباره قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که مدنظر مقام معظم رهبری بود گفت: با ایجاد قرارگاه، تصمیمات ستاد ملی کرونا با جدیت انجام خواهد شد و در این زمینه به هماهنگی های میان بخش بیشتری نیاز داشتیم که ستاد از این تصمیمات پشتیبانی و نظارت در اجرا خواهد کرد و همچنین در صورت وجود موانع آنها را برطرف و ضمن اینکه هم افزایی دستگاهی را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: به زودی رئیس این قرارگاه توسط رئیس جمهور معرفی خواهد شد که اثر بخشی ستاد ملی مقابله با کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره بیکاری افرادی بر اثر محدودیت های کرونا گفت: از اسفند ماه سال گذشته حدود 6 میلیون از مشاغل رسمی و غیر رسمی در اثر کرونا دچار تهدید شدند که از این تعداد سه و پنج دهم میلیون شغل رسمی و دو و پنج دهم میلیون شغل غیر رسمی هستند.

وی افزود: 14 هزار میلیارد تومان وام برای 5 هزار و 444 کارگاه پیش بینی شده است و نهایتاً 1 میلیون و 600 هزار نفر بیکار و از بازار کار خارج شدند که از این تعداد 850 هزار نفر و همچنین 240 هزار نفر از بیکارشدگان مشاغل رسمی که در بیمه بیکاری وجود داشتند به تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

 ربیعی ادامه داد: تاکنون 1 میلیون و 10 هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته اند.
سخنگوی دولت گفت: در گام جدید 169 هزار نفر برای بیمه بیکاری مراجعه کردند که نوعی برگشت به کار محسوب می شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به بیکار شدن شاغلین غیررسمی افزود: در کشور 6 میلیون شغل غیررسمی داریم که تحت پوشش بیمه نبودند که در مرحله اول از یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی 300 میلیارد تومان برای بیمه بیکاری اختصاص دادیم.

 ربیعی گفت: در حال حاضر وزارت رفاه مکلف به انجام این کار شده است و در جلسه امروز این وزارتخانه وضعیت افراد آسیب دیده از کرونا بررسی شد.

وی ادامه داد: تاکنون 3 میلیون نفر از این افراد در 4 مرحله سبد حمایتی دریافت کردند و همچنین به تعدادی از این افراد وام 6 میلیونی پرداخت شده است. بنا داریم برای این افراد، پوشش بیمه بیکاری در نظر بگیریم و حمایت از آنان را بیشتر کنیم.